foliumzuur

A

Anoniem

Guest
Even een vraagje over Foliumzuur...Hoor namelijk zoveel uit 1 lopende verhalen hierover.
Sommige sites/mensen zeggen dat het helemaal niet hoeft
Andere sites/mensen zeggen dat je moet beginnen wanneer je met de pil stopt maar dat je het ook niet te lang mag slikken( stel dat het even duurt voordat je zwanger raakt) en ik hoor ook weer andere verhalen over wanneer je ermee moet stoppen wanneer je zwanger bent..stop je zodra je het weet of slik je nog maanden door...
Ik ben zelf ook naar de etos en kruidvat en apotheek  geweest om na te vragen en hoe het zit maar krijg steeds verschillende antwoorden...
Misschien zijn er hier mensen die er iets meer over kunnen vertellen..???!!
Ben namelijk vorige week gestopt met de pil ....

Alvast bedankt iedereen!!!
xx

Hoi Pien,

Ik zou het zeker aanraden!! Het is erg belangrijk namelijk, het kan onder andere een open ruggetje voorkomen. ik heb zelf een verborgen open ruggetje. Ik moet ook 5 miligram slikken i.v.p. 0,04 mg.
Je moet het inderdaad gaan slikken als je met de pil stopt tot 12 weken zwangerschap. Het is wel belangrijk dat je het al slikt voordat je zwanger wordt.

Groetjes, Ris

hoi pien,
Foliumzuur verkleint de kans op een kindje met een open ruggetje enorm. Als je het niet slikt, verklein je dit risico dus niet, maar is het ook niet definitief ongezonder.  De meeste vrouwen  slikken het dus vooral om alles wat in  hun macht ligt te doen om de kansen op een gezond kindje te vergroten, net zoals stoppen met roken en drinken, hoort foliumzuur slikken daarbij.
Het beste kan je beginnen zodra je stopt met de pil. Als je al zwanger blijkt,  zou ik  zo snel mogelijk beginnen. Het duurt namelijk 4 weken voordat je lichaam dan voldoende foliumzuur heeft. Je slikt foliumzuur door tot 10 weken zwangerschap. Aangezien je nooit weet welke ronde het raak zal zijn en veel mensen ook hun cyclus niet precies weten, wordt geadviseerd vanaf het moment dat je stopt met de pil. Houd je wel aan de maximum (maar ook minimum) hoeveelheid per dag. Hier zijn de tabletten al wel op afgesteld, dus heel moeilijk is dat niet. Het eventueel teveel voert je lichaam vanzelf dan weer af (en zal niet veel zijn). Je kunt dus foliumzuur in principe onbeperkt slikken (qua aantal dagen of maanden dan),  het is niet schadelijk maar het heeft na de 10e week zwangerschap ook geen functie meer.
Zelf slik ik multivitamine speciaal voor vrouwen met een zwangerschapswens, zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven. (merk is niet zo belangrijk) Dit is dus een vitaminetabletje met onder andere foliumzuur, maar hier zitten geen vitamine in die je juist niet teveel mag hebben (zoals vitamine A).    Volgens mij staat op deze site zelf ook nog wel meer informatie.
Ik ben 2 mei al met de pil gestopt en klets dan ook normaal alleen met de meistoppers mee, behalve als er iemand een vraag heeft zoals deze....

Mijn advies: slikken dus! eventueel in een speciale multivitamine.
Hopelijk heb je snel geluk met klussen.
xx

hoi ik wilde even reageren op jou vraag!
het is heel belangrijk om folium te slikken.
ik ben 2 jaar geleden bevallen van mijn dochtertje!
En zij heeft een verborgen openruggetje,ik had mijn foliumzuur niet nouwkeurig ingenomen omdat ik dacht dat het niets uitzoumaken.
Ze heeft er geen last van en je ziet het ook niet,maar het had nog veel erger kunnen aflopen als ik helemaal niets had ingenomen.
Ik ben nu weer gestopt met de pil,en hoop snel zwanger te zijn van de 2e,maar ik krijg wel 5mg foliumzuur voorgeschreven,inplaats van 0,5mg dat is dus 10x zoveel dan gebruikelijk.
Dus neem je foliumzuur nu alvast,want het kost niet veel geld en het is een kleine moeite om het in te nemen!
je kunt beter het zekere voor het onzeker nemen,toch?!

veel succes verder

hallo meiden,

Ik slik het al ca. 3 maanden en ben 10 augustus gestopt. we hadden namelijk de intentie om veel eerder te stoppen, nu ga ik maar gewoon door! Ik had wel gelezen dat het belangrijk is....

Terug
Bovenaan