Foliumzuur

Ik las het volgende op   Gezondheidsplein  :

Miskraam

Het schijnt zo te zijn dat foliumzuur een rol speelt bij het voorkomen van miskramen. Vrouwen die namelijk al enkele miskramen hebben gehad, hadden lagere concentraties foliumzuur in hun bloed dan vrouwen die nog nooit een miskraam hebben gehad.

Nou heb ik zelf 2 miskramen achter de rug, eentje in oktober 2006 en eentje in januari 2007.
En vraag ik me af, moet ik dan voor de zekerheid  toch niet een hogere dosis foliumzuur gaan slikken?
Mijn verloskundige zei dat het daar niet aan lag, toen ik na mijn 2e miskraam vroeg of het aan te weinig foliumzuur kon liggen.
Maar ik lees nu op internet toch verschillende verhalen dat er bij miskramen vaak een lager gehalte foliumzuur aanwezig was....
Kan voor de zekerheid extra slikken kwaad?
Nee toch?

Ik heb al een gezonde zoon, destijds heb ik de normale dosis foliumzuur geslikt.

Wat slikken jullie precies?
Merk, dosis foliumzuur??

Probeerde de verloskundige nog te bellen, maar is morgenmiddag telefonisch spreekuur, dus dan bel ik nog maar eens.

Maar misschien heeft Iemand hier er al  eens wat over gehoord, ervaring mee??

Alvast bedankt!

Groetjes Jaikke

Hoi Jaikke,

Als je de "normale" dosis Foliumzuur slikt, zou ik daar bij blijven. Teveel foliumzuur is ook niet goed. Voor zover ik weet is nooit (statiistisch) bewezen dat een miskraam kankomen door te weinig Foliumzuur. Zelfs vrouwen die helemaal geenfoliumzuur hebben geslikt voordat ze zwanger worden hoeven zich dan ook niet schuldig te voelen. Foliumzuur speelt alleen een rol bij de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel.
Je verloskundige zal je dat ook zeker vertellen.
Ikzelf gebruik "VSM Puur Mama" zwangerschapsvitaminen (zitten meteen alle goede vitamines in), maar je hebt ook zwangerschapsvitamines (met Foliumzuur) van bijv. Etos.
Ik herken het gevoel dat je zo graag zelf iets wilt doen ter voorkoming van een miskraam, je wilt er grip op hebben, dus grijp je alles aan wat evt. zou helpen. Heel herkenbaar. Maar foliumzuur slikken heeft, hoe belangrijk het ook is, met miskramen niets te maken.
Waar ik zelf mee begonnen ben (op aanraden van mijn acupuncturist) is het slikken van Chlorella. Dat is een algen-soort, en het zorgt er o.a. voor dat je hele hormonale huishouding goed in evenwicht komt. Het geeft je ook veel energie, wat je hormoonhuishouding ook ten goede komt. Ik ben helemaal niet zo'n middeltjes-type, maar hiervan dacht ik wel: baadt het niet dan schaadt het niet. Je kunt het kopen bij Reform-zaken en Natuurwinkels enzo.

groetjes
Ingrid

Hoi,

ik weet niet of foliumzuur slikken verband heeft met miskramen, dat kan je beter navragen an de huisarts, verloskundige of gyneacoloog.

Een hogere dosis kan je niet kopen in de winkel dus zou je sowieso moeten aanvragen op recept.

Verder wil ik wel een reactie geven op de andere reactie dat een te hoge dosis foliumzuur niet goed zou zijn, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik slik zelf een dosis van 5,4 gram, omdat ik een kindje heb verloren aan spina bifida (open ruggetje) en een teveel aan foliumzuur plas je uit.
Het enige wat je hebt bij een hoge dosis foliumzuur is dat je meer kans op een meerling krijgt.

Groetjes Randy

Hoi,

Misschien kan ik iets meer duidelijkheid geven. Wij hebben kans op een kindje met spina bifida. Dat weet ik al jaren, want ik heb een zusje met spina bifida. En ben dus erfelijk belast. (alleen in de eerste graad) Jaren terug hebben wij contact gehad met een klinisch genetisch centrum. Die hebben een risico analyse gemaakt. Ook kreeg ik het advies mee om een verhoogde dosis (5 mg) foliumzuur te slikken. Deze dosering kun je niet kopen in winkel of apotheek. Die moet voorgeschreven worden door een arts. In 2002 heb ik een mk gehad. Ondanks die verhoogde dosis. Toen was ook al bekend dat er mogelijk een verband was tussen foliumzuur en het voorkomen van mk-en. In 2003 ben ik bevallen van een gezonde zoon. In 2005 weer een mk gehad. En ook toen weer die hoge dosis foliumzuur gehad. Volgens de gyn maakte het weinig verschil bij het voorkomen van mk-en. Het was belangrijker bij het voorkomen van neuraalbuisdefecten. (spina bifida is daar 1 vorm van) Afgelopen mei ben ik bevallen van een dochter. Alle keren hebben we voor de zwangerschappen contact gehad met het klinisch genetisch centrum om te kijken of er nieuwe richtlijnen waren in het voorkomen van spina bifida. Maar tot nog toe is een  dagelijkse dosis foliumzuur het enige middel.

Wil je meer info over die verhoogde dosis foliumzuur in combi met mk risico's, neem dan contact op met een klinisch genetisch centrum. Die zitten in de academische ziekenhuizen. Google even op klinisch genetisch centrum voor de adressen.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Groetjes, Cathy

Bedankt voor jullie reacties!

Heb vandaag nog weer contact gehad met mijn verloskundige.
Van haar mag ik een hogere dosering gaan slikken.
Heb inmiddels een recept bij de huisarts gehaald en de tabletjes (5mg)  al in huis.
Ze zei   "baat het niet, dan schaadt het niet".
Dus voor de zekerheid slik ik vanaf nu gewoon 5mg, als het toch geen kwaad kan, waarom dan niet, zo denk ik nu maar, heb ik het in iedergeval geprobeerd....

Groetjes Jaikke

Terug
Bovenaan