Fontanel baby

Lieve mama’s,

Hier een mama die een beetje in paniek is. Onze dochter is nu 4,5 week oud. Net terug van het eerste bezoek aan het cb. In principe doet onze dochter het hartstikke goed. Eet goed, slaapt redelijk, heeft wat last van krampjes, maar verder hartstikke trots op onze dochter.

Net bij het cb waren alle lichamelijke opvoeding onderzoeken goed, maar bleef die vrouw extra lang aan het hoofdje van onze dochter voelen. Vervolgens vroeg ze of het goed was als haar collega ook nog even aan haar hoofdje zou voelen, want ze twijfelde erg over de fontanel. Zonder verdere uitleg kwam haar collega erbij en werd mij vertelt dat de fontanel van onze dochter misschien al te ver dicht aan het groeien is. Dus dat er een nieuwe afspraak voor over 2 weken gemaakt moet worden om het nogmaals te controleren en eventueel dan door te sturen naar de kinderarts of kinderchirurg in het ziekenhuis. Dit voor nader onderzoeken en eventueel een operatie als de arts in het ziekenhuis dat nodig vindt.

Zijn er mama’s die hier ervaring mee hebben? Of die een soortgelijke boodschap ooit gekregen hebben vanuit het cb? Deze mama ziet haar kleine baby al op de OK liggen voor een operatie aan haar hoofdje en schiet dan (weer) vol met tranen

Ach lieve mama, ik kan me voorstellen dat je heel erg geschrokken bent. Maar probeer niet meteen in doem-scenarios te denken. Er zijn namelijk ook nog "onschuldige" redenen waarbij de fontanel minder goed gevoeld kan worden en dicht lijkt te zijn. Het hoofdje kan door de bevalling dusdanig vast hebben gezeten dat hij als het ware nog wat moet uitdeuken, waardoor er over 2 weken wél een klein fontanelletje te voelen is. En soms is het vlies dusdanig hard dat je geen fontanel voelt maar dat deze er bij een echo wél is . De meeste groei van de schedel ontstaat verder niet door de fontanel maar door groei van de schedelplaten.
Dus voordat je 2 weken lang niet slaapt en alleen maar aan het doemdenken bent. Misschien valt de volgende controle mee.
Heel veel succes en een warme knuffel

Bedankt voor je warme reactie! Je uitleg stelt me ietsje gerust en helpt inderdaad om wat minder doem-scenario’s te zien de komende twee weken!

Hallo bezig bijtje,

Helaas viel de tweede controle niet mee en hebben we een verwijzing gekregen voor de kinderarts in het ziekenhuis.
Cb arts denkt dat haar fontanel aan het dichtgroeien is, want in de aantekeningen van de vorige cb arts stond dat de fontanel 1 cm was en dat vond ze nu niet meer. Wat gemeten wordt met een vinger en iedereen andere vingers heeft natuurlijk.
Toch roept het gelijk een hoop zorgen op en zie je je kleine meisje al op de OK liggen met een open schedeltje en gaat er nog ZOveel meer door je heen.

Terug
Bovenaan