Fontanel opgezwollen

<p>Gisteren is mijn zoontje (6 mnd) naar het kdv geweest. Hij had er vrijwel niet geslapen. Hij was niet in z'n hum. Hij had 6 uur achtereen niet geslapen. Erg ongewoon.</p><p>Thuis sliep hij wel wat, maar 's avonds ontdekte ik dat hij koorts had (38.5). Een paar uur later merkte mijn man en ik los van elkaar op dat er een "bult" midden op zijn hoofd zat, op de plek van de fontanel. Als we het niet beiden hadden opgemerkt had ik kunnen denken dat ik het me inbeeldde. </p><p>We hebben de huisartsenpost gebeld. We konden er terecht en de huisarts zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken en dat die fontanel soms wat kan opzwellen, waardoor er een opbolling ontstaat. Het had volgens hem waarschijnlijk niets te maken met de koorts. </p><p>Mijn vraag: heeft er hier iemand ervaring met een opgebolde fontanel (en dat het onschuldig was)? Als je googelt zie je meteen hersenvliesontsteking, maar dat was volgens de huisarts niet het geval omdat er dan ook heel andere symptomen zichtbaar zouden moeten zijn. </p><p>Ik maak me toch wat zorgen. Hij heeft slecht geslapen, hij werd vrijwel elk uur even wakker en heeft veel minder geslapen dan normaal. Nu lijkt hij redelijk, koorts ietsje gezakt. </p>
 
Ik zou voor de zekerheid vanmorgen nog een keer overleggen met je eigen huisarts, mijn ervaring is dat de hap niet altijd even adequaat is
 
Als je het niet vertrouwd kun je altijd je eigen huisarts nog een bellen inderdaad. Als de baby goed eet en drinkt is het vaak al niet zo erg wat er is. En 38,5 is nog niet zo heel hoog voor een baby. 


Vlekjes (niet weg te drukken) komen bij hersenvliesontsteking pas heel laat dus als je die ziet bel maar gerust 112. Verder doet een baby met hvo niet graag zijn kin op de borst en huilt hij met verschonen. Dacht ook dat de koorts dan hoger is, de baby lusteloos is en weinig eet en drinkt.
 
We zijn naar de huisarts geweest. Het is waarschijnlijk een oorontsteking. Ik ben blij dat ik het weet, want hij heeft inmiddels 40 graden koorts. Hij drinkt gelukkig wel wat en heeft actieve momenten. 

Hij heeft ook vlekjes op de borst, maar die zijn weg te drukken. Door de huisarts gecheckt. Kan ook door het virusje komen dat de ontsteking veroorzaakt. 

Ik ben blij dat ik gegaan ben. Was er anders verre van gerust op geweest. 

Bedankt allemaal! 
 
Oh, en over die fontanel: dat is blijkbaar een symptoom dat wel vaker voorkomt bij baby's die niet lekker zijn (persen, huilen, spanning kan het veroorzaken). Vaak merk je het niet op, denk ik. Ik moest het wel in de gaten houden en als ik me weer ongerust maak, bel ik gewoon weer.
 
Terug
Bovenaan