fontanel?


Ik heb een vraag en ik wist niet zo goed waar ik hem onder moest zetten, dus ik probeer het maar even hier.

Mijn dochter is inmiddels 9 mnd ( eigenlijk morgen) maar haar fontanelltje is nog niet steeds niet dicht gegroeid.
Er zit nog steeds een deuk in haar hoofd en vind het wel een beetje eng.
wanneer gaat hij dicht? moet ik me zorgen gaan maken?

Wie weet er antwoord?

Liefs Sarah mv Alessia 16/10/05
 
Hoi,

Nee hoor, je hoeft je geen zorgen te maken. Die fontanel moet pas rond het tweede jaar echt dicht zijn. Hoe ik dit weet? Onze zoon had beide fontanellen open. (kleine achterop en de grote voor) Ik was daar ook bezorgd over. Toen hij 1,5 was kwamen we bij de kinderarts (ziekenhuis) terecht voor heel iets anders. De kinderarts heeft eigenlijk altijd wel een assistent mee. Die moesten altijd even aan zijn voorste fontanel voelen. Dan legde zij uit dat dat geen kwaad kon, zolang hij maar langzaamaan kleiner werd.  Hij werd gewoon langzaamaan kleiner. Hij was al 2,5 jaar toen hij dicht zat. De achterste fontanel was na een paar maanden al gesloten.

Zo'n fontanel kan er soms best eng uit zien. Vooral als je de hartslag erin ziet kloppen. Dat kan allemaal geen kwaad. Het schijnt dat het hoofd/de hersenen echt goed beschermt zijn door de huid.

Groetjes, Kat
mama van Thom (29-3-2003) en Danae (30-5-2006)
 
Terug
Bovenaan