fontanel

hi,

ik ben gisteren bij het cb geweest en daar zeiden ze tegen mij, dat mijn zoontje een muts moet dragen bij koud weer en bij warm weer een petje, dit omdat zijn fontanel nog niet gesloten is.
mijn zoontje is 5 en een halve maand waneer moet zijn fontanel gesloten zijn?
alvast bedankt wendy mama van thomas

ps: ik was het vergeten te vragen aan het cb.
 
Hmmm snap niet zo goed wat ze bedoelen een fontanel is bij deze leeftijd nog nooit gesloten tenzij het om een vroege sluiting gaat dat heel weinig voorkomt.
Dus dat hij nog niet dicht is is heel normaal.
Met 32 jaar is de fontanel pas voledig gesloten.

Een kind moet eigelijk altijd een petje of een mutsje op omdat met warm weer het bescherming is tegen de zon maar ook bv tegen de wind het hoofd koelt namelijk heel snel af. En dan krijgen ze het koud.
Dat is de enige reden die ik ken om mutsjes en petjes te dragen.

Groetjes joyce mama van Mara 7maanden 3 weken
 
Ik was vandaag op het cb. Daar vertelde ze me dat het een jaar duurt voor het fontanel is dicht gegroeit, dus ik begrijp het ook niet...
Ik weet ook, net als Joyce schrijft, dat je het draagt om niet te veel warmte kwijt te raken, of evt. een petje bij veel zonlicht.
 
Er zijn 2 fontanellen op de baby zijn hoofdje. Eentje bovenop en een kleintje op het achterhoofd. Dat kleintje zou na een paar maanden gesloten moeten zijn, de grote geloof ik pas met 1 jaar of 2 jaar.
 
mijn zoontje is 3,5 maand en toen het zo'n goed weer was deed ik hem zonder jasje en mutsje in de kinderwagen. Hij is natuurlijk beschermd tegen de zon door de kap van de kinderwagen en als de zon op zijn gezicht scheen kon ik de kinderwagen helemaal verstellen (bugaboo mensen begrijpen wat ik bedoel)

Een mutsje is toch helemaal niet nodig als het warm zat is?? En het fontanel is nog lang niet dichtgegegroeid, begin juli moet ik weer naar het cb en dan ga ik eens vragen hoe dat zit maar ik heb wel begrepen dat er veel tegenstrijdig zit in wat er gezegd wordt hierover. Dus ik weet het echt niet meer!!!
 
Met dat mooie weer van laatst had ik mijn zoontje ook zo naar buiten genomen zonder pet/muts, toen vertelde iemand mij dat een pet handig was voor een zonnesteek, daar schrok ik al van, gelijk een pet gekocht dus! Maar over de fontanel had ik nog niks gehoort en mijn zoontje heeft een aardige fontanel die met een jaar (over 2 weken dus) zeker nog niet dicht is!
 
Terug
Bovenaan