fontanel

Hallo,

Ik ben dinsdag naar het cb geweest met mijn zoontje en daar zijn ze er achter gekomen dat zijn fontanel is dicht gegroeid.
Hij was gisteren een half jaar dus zijn fontanel hoort nog open te zijn.
Gisteren ben ik naar de huisarts geweest op advies van het cb en die stuurt me door naar de kinderarts, ik krijg nog een afspraak daarvoor.

Nu is mijn vraag aan jullie: wie heeft dit ook gehad??? en wie kan me advies geven!!!


Als ik dit tegen andere mensen vertel krijg ik te horen dat ze helemaal niet wisten dat dat kon, dus daar heb ik niets aan. Ik wil graag weten wat me te wachten staat in het ziekenhuis.
De huisarts zei dat ze waarschijnlijk foto`s gaan maken van zijn hoofdje maar meer wist hij er ook niet over te vertellen want hij maakte dit ook niet zo vaak mee.

Voor de rest is het een heel vrolijk en vooral makkelijk mannetje die het goed doet, hij woog 9.2 kilo en is 74 cm lang. Dus daar hebben we geen klagen over.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt voor de adviezen.


Gr. Annelies en Elmar 20-06-2006
 
Van het internet geplukt:

De schedel van een baby

Op het “kruispunt” van je voorhoofd en de twee platen aan de zijkant, zit bij baby’s een stuk bindweefsel dat nog naar bot omgezet moet worden. Dit noem je een fontanel. Omdat het geen bot is, is het ook niet zo stevig. Druk je er te hard op, dan kun je de schedel van het kind indrukken en zo de hersenen beschadigen!
Eigenlijk heb je twee fontanellen. Op het kruispunt van de zijkanten en de achterkant zit er ook eentje, maar deze is zo klein dat het amper gevoeld kan worden. De voorste fontanel voel je het eerste en het beste, deze wordt dus eigenlijk als dé fontanel gezien.
Het nut van de fontanel is dat het de hersenen ruimte gunt om te groeien. Meer dan 50% van het groeien van het hoofd gebeurt namelijk in het eerste levensjaar. De fontanel heeft zich in de meeste gevallen voor het tweede levensjaar van het kind volledig gesloten. Bij oudere mensen is het niet meer te herkennen.

Als de fontanel te vroeg sluit
Als de fontanel te vroeg sluit (craniosynostose), is dit helaas geen teken dat een kind lichamelijk voor loopt. De fontanel zal chirurgisch weer geopend moeten worden. Het moge duidelijk zijn dat dit moet omdat anders de hersenen niet voldoende ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Een van de gevolgen is verminderd zicht en een misvormd gezicht.
 
Hi,

Euhm helaas kan ik je niet helpen.

Ik weet wel dat ze bij mijn zoontje hebben gezegd dat hij een klein hoofd had in verhouding tot de rest en dat zijn fontanel niet dicht mag groeien, omdat anders de hersenen geen ruimte hebben om te groeien. En wanneer ze geen ruimte hebben en het blijft dicht, dan krijg je een zwaar geestelijk gehandicapt kindje. De CB verpleegkundige vertelde mij ook dat ze dan weer open zouden maken.

Hopelijk valt het bij jou allemaal mee. In ieder geval sterkte in de komende tijd!
 
hoi,
heel vervelend en je zal ook flink geschrokken zijn!

maar wacht op de uitslag van de doktoren voordat je nu al slapelozen nachten krijgt.

misschien is   het niet zo erg bij je kindje.

ik ken iemand die dat ook had rond die leeftijd en er was niks mee, wel extra controle gekregen enz.
hij is nu ruim 7 jaar en doet het goed.

sterkte en succes
 
Hallo Aurian,

Bedankt voor je info, heb zelf ook al gekeken op het internet maar kon zo  niets vinden.
Ik wou graag vragen van welke site je deze info hebt geplukt? Mischien staat er nog meer op waar ik eventueel wat aan heb.

Ik moet op 2 jan met Elmar naar het ziekenhuis en dan is het even afwachten wat er dan gaat gebeuren.

Ik laat wel even horen hoe het afgelopen is.

Alvast bedankt voor de info die je me gegeven hebt. En de rest bedankt voor jullie reactie tot nu toe.

Gr. Annelies
 
Hallo,

ben vanmorgen met elmar naar de kinderarts geweest en ik hoefde me geen zorgen te maken. het hoofdje was goed in omvang gegroeid. ik moet 7 februari weer komen en als dan alles nog zo goed groeid dan komt het allemaal wel goed. het hoofdje groeid wel  mee ook als de fontanel als dicht zit.
als het hoofdje toch niet helemaal goed groeid dan gaan ze fotos maken om te kijken wat ze dan nog eventueel kunnen gaan doen.

dus van een operatie is gelukkig geen sprake, het kwam wel vaker voor en omdat elmar sowieso al voor loopt op zijn leeftijd genootjes qua lengte en gewicht,  was er nu geen reden om ons zorgen te maken.



Groetjes Annelies en Elmar
 
fijn joh gelukkig!! ongemerkt zie je denk ik toch al wel openhersen operaties enzo voorbijkomen of niet..... nou gelukkig dus waarschijnlijk niets om je zorgen te maken. wel fijn dat je nog even onder controle blijft, dan hou je tenminste zekerheid he!
gr ineke
 
Gaat het om de fontanel bovenop het hoofdje of die achterop? Mijn huisarts zei dat die achterop zit, vaak in de zwangerschap al dicht gaat en die bovenop zit, ergens tussen 6 en 18 maanden helemaal dicht gegroeid is. Dus zes maanden is aan de vroege kant, maar volgens mijn huisarts wel normaal.
 
Terug
Bovenaan