Fontanellen

Hallo,

Mijn zoontje van zes weken heeft vaak een iets ingezonken fontanel op zijn hoofdje. Na een voeding zie ik dat niet meer.

In een boek heb ik gelezen dat dit uitdrogingsverschijnselen zijn. Hoe serieus is dit? Ik woon in Afrika en dit is het "koude (20 graden) droge" seizoen. Hij drinkt goed, heeft voldoende plasluiers en groeit als kool.

Moet hij nu extra water hebben of extra aan de borst (ik geef nu zeven, acht voedingen op een dag)? Moet ik mij zorgen maken?

Ik hoop dat iemand hierop reageerd.

Groetjes uit Zambia,
Afrika
 
Hallo,

De fontanel van mijn zoontje is ook iets ingezakt (je ziet het ook vaak op en neer gaan). Hij is nu 4 maanden.
Volgens mij kan het een teken van uitdroging zijn maar ik maak me er niet zo druk om. Jeroen is heel regelmatig onder dokterscontrole (ivm hartoperatie toen hij 2 maanden was) en hij is beslist niet uitgedroogd maar heeft wel een iets ingezakte fontanel. Je kunt uitdroging ook controleren door het vel boven op zijn handje vast te pakken en weer los te laten. Als de huid gelijk weer glad wordt dan is er niks aan de hand, als het vel een 'richeltje' blijft dan kan dat ook door uitdroging komen.
Maar als je kindje verder een gezonde indruk maakt (en niet aan de diarree is) denk ik dat het wel normaal is.

Groetjes,
Brigitte
 
Hoi,

Ne als wat Brigitte zegt kan het denk ik niet veel kwaad.

Volgens mij is de fontanel bij uitdroging helemaal ingezakt zeg maar.


Maar dan is ook je kindje lusteloos, stil en heeft droge luiers.

Zolang er nog genoeg natte luiers zijn is het goed hoor.

Mocht je twijfelen kan je altijd een keer extra aanleggen.

Met bv kan je er vanuit gaan dat hij genoeg krijgt anders meld hij zich wel.

Ps hier klopt de fontanel ook vooral goed te zien omdat ze pluis haar heeft
 
Terug
Bovenaan