fop-speen

Mijn dochter van 6 weken is in principe eigelijk een hele makkelijke baby, ze slaapt best nog wel veel, alleen indien ze wakker is kan ik haar niet in de box leggen aangezien ze dit ongeveer 5 minuten vol houdt dit geldt hetzelfde voor het wipstoeltje,zodra ik haar oppak is ze stil en dan ook nog een pink in de mond duw vindt ze het geweldig, maar hier zit nu het probleem heeft iemand een tip hoe ik haar een fopspeen kan aanleren, het is mij namelijk nog niet gelukt, door de borstvoeding die ik nog steeds geef heeft zij een andere zuigtechniek schijnbaar. Maar de pink wordt behoorlijk vermoeiend je komt zelf dan natuurlijk nergens meer aan toe. Dus indien iemand tips heeft voor het aanleren van het zuigen op een fopspeen hoor ik dit graag!!!!!!!

Groetjes
 
Hoi Karin,
Ik wilde eigenlijk hetzelfde vragen. Mijn baby is twee weken en een paar dagen en ik wil nog niet aan de speen onder andere vanwege die verwarring. Maar uren met je pink is inderdaad niet vol te houden. Ik ben nu aan het uitproberen of ze niet gewoon even moet huilen om te kunnen slapen, wel even volhouden en niet te snel weer oppakken. Als iemand anders nog iets weet dan wil ik het ook graag horen. Sterkte en groetjes.
 
Hoi Karin en Thea,

Jullie probleem klinkt me bekend in de oren. Ik had hetzelfde met mijn oudste. Ze kon rustig urenlang aan de borst liggen,vooral 's avonds. Ik was al blij als ik even tussendoor naar de wc kon :) Toevallig was ik gisteravond bij een vriendin met een baby van 7 weken, en die had precies hetzelfde. Ze kon de baby maar even wegleggen, max. een kwartier later lag hij dan alweer te huilen om zijn mama. En dan dronk hij weer alsof hij in geen dagen had gehad ;-)

Het kunnen regeldagen zijn: dan wil de baby heel vaak drinken om je productie op te schroeven. Naarmate je baby groeit krijgt hij natuurlijk behoefte aan meer voeding, en door vaker te drinken zorgt hij/zij ervoor dat je meer melk gaat maken. Maar vaak is het ook gewoon 'bij mama willen zijn'.

Wat de reden ook is, ik heb er altijd maar aan toegegeven. Het is inderdaad vermoeiend, maar ik hield mezelf maar voor dat ze maar zó kort klein zijn. Voor je het weet liggen ze zich uit je armen te worstelen en denk je weer met heimwee terug aan dat kleine frummeltje :) Ik installeerde mezelf op de bank met alles binnen handbereik (lectuur, drankje en hapje, afstandsbediening, telefoon) en stelde mezelf in op voeden. Ik ging ook vaak op bed liggen en viel tijdens het voeden zelf in slaap ;-) Het is af en toe wel frustrerend dat je nergens aan toe komt, maar ik probeerde mezelf maar voor te houden dat het voeden van mijn baby op dat moment mijn belangrijkste taak was.

Mijn man liep ook vaak met haar rond in de bekende 'antikrampjeshouding' (met het buikje op je onderarm), dan had ik af en toe mijn handen vrij.

Een fopspeen heb ik zelden gebruikt (alleen in de auto), omdat ik het zo'n ongezellig gezicht vind en omdat het later vaak moeilijk af te leren is.

Dames, geniet van deze tijd want ze zijn zó groot (sprak zij een beetje weemoedig ;-)).

Groetjes,
Pauline
 
Hallo,

Volgens mij heb ik ergens een keer gelezen dat als je wat borstvoeding op de speen doet dat ze hem dan wel willen pakken. Ik gaf flesvoeding en Jordi wilde gelijk wel een fopspeen hebben. Hij houd hem wel goed in.

Succes!!!!!!!!
Groetjes Patricia
 
Hoi,
Mijn dochter, nu 7 mnd, was eerder toen ze nog zo klein was ook een hongerige baby en een enorm zuigreflex.
Ik wist me ook geen raad. Ieder uur kon ik haar wel aanleggen en als ik dan even geen voeding gaf was het ook hommeles. Ook ik heb de speen geprobeerd. Die heeft ze een tijdje gehad, maar als ze hem zat was heeft ze hem weer uitgespuugd. Ik had tijdens het voeden ook alles bij de hand en nam er ook de tijd voor, ik dacht genieten en uitrusten tijdens het voeden.
Helaas bleek dat ik niet genoeg voeding had en ben toen overgegaan op de fles. Maar ze heeft dus gewoon op de speen gesabbelt en aan de borst gedronken, maar je kindje geeft het zelf wel aan. Ze willen nog graag de geborgenheid van ons moeders, want 9 maanden in de baarmoeder en dan in een keer in de buitenwereld is ook niet nix. Onthoud het zijn allemaal periodes die overgaan. Je hebt er nu even niets aan, maar het is wel zo!!!!!

Dus blijf het positief inzien en geniet van die kleine dreumessen.
Ik heb trouwens ook het boek oei ik groei en hier heb ik in het begin vooral veel aan gehad.

Suc6
Groetjes Hamawi
 
Nog even over fopspenen en borstvoeding: het kan gebeuren dat een speentje ervoor zorgt dat de baby niet vaak of lang genoeg aan de borst zuigt en dat daardoor je voeding terugloopt. Het bekende vraag-en-aanbodverhaal van borstvoeding.

Door het zuigen van de baby gaat je lichaam prolactine produceren. Dat is het hormoon dat zorgt voor de melkproductie, dus minder zuigen betekent minder melk. Het is dus meestal een goed idee om de baby alleen aan de borst te laten zuigen, zeker in het begin (ong. de eerste 6 weken) als je voeding nog goed op gang moet komen.

Een voordeeltje van prolactine is trouwens dat het je menstruatie uitstelt, dus als je geen fopspeen of pink geeft, is de kans groter dat je nog even niet ongesteld wordt :)

Groetjes,
Pauline
 
Het kan liggen aan welk merk speentje je gebruikt. Mijn dochtertje van 5 maanden houdt de spenen van Avent (zacht en breed) niet vast, maar de Bibi-spenen (hard en gevormd) juist weer wel. Urenlang, als ze wil!

Ik werd ook helemaal gek van mijn pink in haar mondje (en het is ook niet hygienisch) en probeerde na twee weken ofzo het speentje. Ik vind het zelf geen leuk gezicht, een baby met een speen. Maar als ik kan kiezen tussen een huilende baby zonder speen of een tevreden baby met, dan weet ik het wel!

Nu ze vijf maanden is, wil ze het speentje alleen nog maar als ze moe is. En verder zijn we het speengebruik een beetje aan het ontmoedigen: als ze 'm laat glippen, stoppen we 'm niet automatisch meteen weer terug maar wachten we tot ze erom vraagt. Wat ze soms ook helemaal niet doet.
Ze zijn als ze zo jong zijn nu eenmaal zuigelingen, dus doen ze niets liever dan dat!
 
Terug
Bovenaan