fopspeen afwennen met 6 maanden?

hoi,
ik heb weer een vraag....
Ik had laatst een vraag over de osteopaat omdat mn dochter s nachts zo vaak wakker is enzo. Nu heb ik ook nog even t CB gebeld om advies te vragen, nu zeiden ze tegen mij dat t misschien ook wel een idee is om de fopspeen af te wennen, want ze wordt s nacht wakker en wil de speen, als ik die er in doe is ze een half uurtje rustig daarna begint t weer over nieuw. Dus als ze die speen niet heeft wordt ze ook niet wakker (misschien). Maar kan een baby van een half jaar al wel zonder speentje?
Weer bedankt alvast.....

Wij hebben de speen wel afgewend met een maand of 6, dwz ons ventje heeft dat eigenlijk zelf gedaan...afleiding werkte net zo goed als een speen dus dan is de keuze snel gemaakt. Nu heb ik wel makkelijk praten want bij ons werd hij alleen overdag gebruikt vanaf een week of 3, 's nachts had hij er niet echt behoefte aan blijkbaar... Hij sliep vaak in zonder speen dus dan vond ik het allang prima!
Overdag was het dan nog wel eens nodig tussen 5 en 6 uur als er even een crisisuurtje was maar ook dat werd steeds minder, toen hij 6 maanden was ging hij naar een gastouder en ik stopte  netjes elke  keer het spenendoosje in de tas. Toen  ik na een maand vroeg of zij de speen weleens nodig had gehad, bleek dat niet het geval en thuis hadden we hem ook niet gebruikt die tijd, dus heb ik hem helemaal weggedaan..
Je zou dus eens kunnen kijken hoe je kindje reageert als je ipv een speen te bieden op een andere manier troost bied in de vorm van afleiding ofzo. Zou hiermee overdag beginnen 's nachts lijkt me dan minder geschikt  Als hier overdag goed op gereageerd wordt is die speen misschien ook niet meer zo vanzelfsprekend...
Het schijnt wel zo te zijn dat met 6 maanden, als het voedingspatroon wat meer naar vaste voeding gaat, de zuigbehoefte afneemt bij kindjes.
Dus vanuit dat perspectief bekeken zou het wellicht makkelijker kunnen gaan. Helaas is dat theorie en is jou kindje toch praktijk! De vraag is dus of het in jou praktijkgevalletje ook zo werkt, haha!
Zou het zeker proberen, nu afbouwen is denk ik makkelijker dan over 2 jaar als het echt een ingebakken gewoonte is geworden, maarja ik heb dan ook geluk gehad dat mijn zoontje ook niet is gaan duimen... anders heb je die discussie weer: wat is erger duim of speen!

Heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan