Fopspeen afwennen

A

Anoniem

Guest
Misschien zitten jullie niet op deze info te wachten, maar ik wil het wel even kwijt. Ik lees namelijk regelmatig over ouders die er ’s nachts uitmoeten (herhaaldelijk!) om een fopspeentje weer terug te geven. Mijn beide kindjes zijn ook begonnen met een fopspeentje, omdat zeker pasgeboren beepjes nog een flinke zuigbehoefte hebben. Mijn dochter (nu 2 jaar) liet d’r speentje na 3 a 4 maanden zelf links liggen. Mijn zoon (nu bijna 5 mnd) is onlangs flink verkouden geweest. Toen kon hij ook z’n speentje niet hebben, omdat z’n neusje verstopt zat. Sindsdien hoeft ‘ie hem ook niet meer. Ik concludeer daaruit dat mijn kindjes na een maandje of 4 die zuigbehoefte niet meer hebben. Tot nu toe hebben ze ook geen van beide de fopspeen vervangen voor duim- of vinger zuigen namelijk.

En ondanks dat het soms een makkelijk troostmiddel is, ben ik toch erg blij dat ze er allebei vanaf zijn. Een “verloren” knuffeltje vinden ze in bed meestal zelf al snel weer terug, maar zo’n mini-fopspeentje natuurlijk niet. Laat staan dat ze die al zelf weer terug kunnen stoppen als ze pas een paar maanden oud zijn.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het afwennen van een fopspeen voordat een kindje 6-9 mnd is nog vrij eenvoudig te doen is. Dan is de zuigbehoefte op een gegeven moment weg, maar is het nog vroeg genoeg om te voorkomen dat het een zuiggewenning wordt. Een knuffel kan dan de taak van troostmiddel makkelijk overnemen. Tussen de 4 en 5 maanden gaat een kindje zich namelijk ook hechten aan een vaste knuffel in bed!

Begrijp me niet verkeerd; mijn zoon heeft ook nog moeite met zelf weer in slaap komen als hij wakker wordt (’t gaat steeds beter; heb al 3 nachten achter elkaar kunnen doorslapen). Maar het telkens moeten opstaan om een fopspeentje terug te stoppen hoeft niet meer. Misschien is het een overweging waard voor alle ouders die dit nog wel moeten, om nu al te gaan afwennen!
Ik denk dat, gezien die verdwijnende zuigbehoefte en het feit dat ze zich vanaf 4 mnd gaan hechten aan een knuffelbeest, dit een goede tijd is.

Goede tip meid!!
Maudy hield vanaf het begin al niet van de speen....................na een maand of twee kon ze haar vingertjes vinden........
Goed, het is wat lastiger afwennen heb ik gelezen.........maar dat komt wel weer goed, ze gebruikt het alleen   bij in slaap vallen..............lekker een duimpje in haar mond.........ach, komt ook wel weer goed...........

Fijne avond!!

hey

ja dat is een goede tip mees heeft ook een speen en moet er soms ook uit om die in te doen en vooral nu want hij is erg verkouden dus kan hem niet goed inhouden maar hij wil hem wel en slaapt niet zonder dus ben bang dat het lastig wordt.

groetjes anja

hoi hoi
ik vind ze nog veel te klein om het nu al af te pakken.
mijn dochter was 1,5 jaar en heeft hem toen zelf weggegooid in ruil voor een cadeautje.
en om er s'nachts 1 keer uit te moeten voor een speen heb ik geen moeite mee.
iedereen moet het zelf weten.

ik vind het ook een vreselijk gezicht als ze een jaar of 4 zijn met een speen maar ik vind 1,5 jaar geen probleem,
wel bouw ik het af naar alleen de nachten als hij een jaar is ofzo.

groetjes

Hoi!

Ik las het verhaal van Jacoline en het was alsof ik mijn verhaal las!

Mijn oudste liet met 6 mnd zijn speentje links liggen en mijn jongste met 7,5 mnd. En ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat je tot 9 mnd het speentje heel makkelijk kunt afbouwen. Daarna is het puur gewenning en hoe ouder ze worden, hoe moeilijker het wordt.

Natuurlijk is elk kind verschillend, maar als je er een aantal dagen (en nachten)  aan besteed dan is het speentje binnen de korste keren verleden tijd!

Echt mama's, het is zo fijn als ze zonder speentje kunnen!!

(Ik ken een gezin met 3 kids; oudste is 6 en heeft 4 speentje in bed liggen, de 2e is 4 en een heeft er 3 en ook de jongste van 1,5 heeft er 3 in zijn bed liggen voor als er eentje niet binnnen handbereik ligt. Mijn bedoeling met dit voorbeeld: zorg dat het zover niet komt!!)

We zagen bij vrienden inderdaad dat die er een paar keer in een nacht uit moesten en zeiden tegen elkaar... dat gaat ons niet overkomen.
Totdat ik op een gegeven moment door kreeg dat ook wij al enkele nachten achter elkaar er uit moesten op die speen er in te doen.
Toen ik mij dat opeens bedacht, hebben we de knoop door gehakt om de speen weg te doen, ze was toen 6 a 7 maanden. De eerste dag was even afzien (heel lullig... ze was toen bij mijn moeder.. shame, shame me!) en de nachten erna ook, maar na de 5e nacht , toen ik het even zat was en toch maar die speen wilde geven, keek ze naar die speen, van Zoek nu jij het maar uit!
Sindsdien hoefde ze geen speen meer. Ze heeft lekker een spuugdoekje waar ze al kroelend in slaap valt. En... met het middagslaapje en 's avonds krijgt ze een schoon en nieuw doekje, want mijn nichtje van 7 heeft nog steeds maar 1 doekje en die valt van ranzigheid uit elkaar, brrr..
Mijn jongste dochter kokhalsde van de speen, dus daar hoefde we helemaal geen moeite voor doen. Zij hoeft helemaal niets om in slaap te komen, lekker makkelijk. Zij wordt juist wakker als ze haar lakentje te pakken heeft, gaat ze lekker kroelen! Gelukkig is het met even goed instoppen weer goed en gaat ze weer verder met slapen.
Succes en groetjes mamajo.

Jullie zijn er vroeg bij! Hier met 8 maanden nog gewoon een speen voor het slapen. Overdag zijn we wel mee gestopt. En om heel eerlijk te zijn vind ik het prima zo. Genoeg tijd nog om af te leren.

In mijn directe omgeving ken ik 2 verhalen van ouders die het met 2 tot 3 jaar hebben afgeleerd. Een soort afscheidsritueel voor het kind eromheen gebracht en het werkte als een trein! Ik hoop het zo ook tegen die tijd te kunnen doen.

Maar voor wie er eerder mee begint: goed bezig

Hej!
Oef, jullie zijn er inderdaad snel bij. Onze Linde heeft de fop nog. Ze hoeft hem overdag niet altijd in hoor, maar soms bij het slapen gaan wel. En als ze echt verdrietig is, dan heeft ze het fopje nog wel graag. Idioot hè, wij zijn degene die haar dat ding in de mond gefrummeld hebben, omdat we bang waren voor een duimelotje (onze zoon duimde nl nog toen hij net 10 was, soms onbewust, nu niet meer hoor, ha,ha,ha). Het heeft ons heel wat pannenkoeken gekost om het afleren te stimuleren :)
Onze tweede zoon sabbelde altijd op de oren van muis of Nijntje (had ik er twee van, de drie knuffels gingen om beurten in de was, droger en de kast in). Nijntje ging op vakantie toen hij 3 was. Na een week was het over, hij heeft er niet om gehuild, maar wel gevraagd wat ze dan aan het doen was: kamperen! Duidelijk toch??
Nu hoorde ik dat ze in het land van Pippi Langkous in Vimmerby een boom hebben waar de kleintjes hun speen in kunnen hangen. Zo blijft de speen bij Pippi. De kindjes nemen er afscheid van, en dat schijnt echt supergoed te werken. Ik heb eens een foto ervan gezien in een tijdschrift en het zag er leuk uit!! Ik ga toch kijken of ik het speentje wat kan afbouwen, alhoewel ik het soms toch wel erg handig vind, dat gekke ding. 't Is toch wat hè.... eerst moet ze de fop en nu toch maar niet meer.....
Iedereen succes met de fopjes! Liefs Pippi

Terug
Bovenaan