Fopspeen

<p>Hoi allemaal,</p><p>wij kregen het advies om de speen af te bouwen bij ons zoontje van net 2 jaar.</p><p>hij krijgt hem alleen nog bij het inslapen, daarna haal ik hem weg en dat is geen probleem. Alleen het inslapen zonder speen lukt echt niet, hij begrijpt het ook niet en is dan echt verdrietig.</p><p>jullie tips misschien? Of voorlopig zo laten en weer proberen als hij het iets meer snapt?</p>
 
Ik zou het nog maar even zo laten, hij is nog te jong om het echt te snappen! Mijn dochter is bijna 2 en heeft ook nog een speen met slapen. Ze krijgt m ook echt alleen in bed en verder niet. Ik ga het nog niet proberen om dit af te leren, ze kan echt nog niet zonder. En zolang het alleen met slapen is, vind ik het niet erg. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en er zijn genoeg kindjes van 3 jaar die nog met een speen slapen. Rond die leeftijd kun je het makkelijker afleren, bijv. met hun verjaardag of met Sinterklaas de speen weg doen/aan Sinterklaas meegeven ofzo. 
Maar dan nog, zolang het alleen met slapen is en het biedt ze troost.. prima toch! 
Als ik kindjes van 3 jaar in de supermarkt zie lopen met een speen in hun mond denk ik wel: Is dat nou echt nodig? Maar dat is heel wat anders dan met slapen vind ik ;)
 
Geen tips maar wens je succes. Onze zoon had zn speen stuk gekauwd. Deze zelf laten weggooien. Hebben een maand een probleem met slapen gehad. En nu na 5 maanden vraagd ie er soms nog om. Slaapt de ene dag ook beter dan de andere dag.
Doe wat goe voelt.
 
Wij zijn bij mijn oudste (bijna 4jaar) er net af. Was verzoek van de tandarts. Eerst tandenfee geprobeerd dat ging een nacht goed. Uiteindelijk aan dr zusje laten geven. Een paar dagen later werd ze ziek en veel geslapen zonder speen hierdoor is ze per toeval wel echt er van af.
 
In alle hectiek rond zijn tweede verjaardag heb ik de speen van het doekje gehaald en gewoon gezegd dat de speen weg/kapot is. 
Het doekje is nu, zoals hij het zelf zegt ‘soort speen’. Gelukkig is hij er uiteindelijk niet minder om gaan slapen. Hooguit de eerste week, maar dat had ook met zijn verjaardag te maken. 
 
 
Terug
Bovenaan