Fopspeen

Mijn zoontje is bijna 9 weken en heeft een sterke zuigbehoefte. Ik heb overvloeding borstvoeding dus hij is in 15 minuten proppie vol. Maar zijn zuigbehoefte is dan nog niet bevredigd. Dus al vanaf dag 2 een fopspeen. Op zich prima. Hij sliep bij ons op de kamer en een aantal keer per nacht schoof ik de speen zijn mondje weer in. Tot zover geen enkel probleem!
Maar:...
Meneertje wordt wat luidruchtiger 's nachts, veel gemurmel, gekreun en geklets in zijn slaap en houdt zo papa en mama wakker, dus tijd om op zijn eigen kamertje te gaan slapen. En nu dus probleem speen, want als hij die verliest midden in de nacht wordt hij wakker. Schreeuwt dan de hele stad bij elkaar en mama kan het bed uit om de speen weer terug te stoppen.
 Wie heeft er tips en trucs om mijn mannetje zonder speen te laten (in)slapen.
Ik geef hem voeding vlak voor het slapen leg hem soms slapend in zijn wiegje maar hij wordt gewoon wakker van het speen gemis gevoel.

Hoi,

Heeft je zoontje niet gewoon honger?
Misschien zou je eens kunnen proberen om hem te voeden als hij wakker is. Misschien slaapt hij dan weer verder.
Ik zou het anders niet weten. Mijn dochtertje heeft nooit de speen gewild.

Misschien dan toch een paar nachten zonder speen laten slapen. Zal voor jullie wel moeilijk zijn. Volgens mij is hij het dan na een paar dagen 'ontwent'?
Slaapt hij met een knuffel of tutteldoek? Mijn dochter heeft geen speen, maar wel haar tutteldoek. Als ze dat ding niet heeft, valt ze moeilijker in slaap.

Hoi,
Ik vrees dat ik niet echt een oplossing heb voor het speenprobleem. Ik heb zelf drie speenkinderen gehad (eentje niet) en die zuigbehoefte hebben ze gewoon. Tot dat ze de speen zelf kunnen pakken en terug in hun mond kunnen doen, is er niks aan te doen dan op en neer te gaan en de speen terup te stoppen. Heel lastig, ik weet het. Maar die zuigbehoefte daar verander je volgens mij niks aan. Die hebben ze of ze hebben het niet. Mijn zoontje had het dus niet. Wat een zegen, wat makkelijk. Mijn oudste dochter is gaan duimen toen ze 4 maanden was, vond ik toen ook echt geweldig (afleren is bij ons geen probleem geweest, maar kan natuurlijk wel). De andere twee konden vanaf een maand of vier/vijf zelf speentje pakken. Zorgde altijd wel dat er acht speentjes in bed lagen. Dan konden ze er altijd wel eentje vinden. Ook voor jezelf makkelijk als je in het donker precies weet waar nog een speentje ligt.
Succes.
Ivy

Terug
Bovenaan