fopspeen

hallo moeders,
Ik wou weten of er ook moeders zijn die borstvoeding geven en daarnaast ook een fopspeentje aan hun kindje geven? Onze baby heeft veel zuigbehoefte maar ik durf haar geen fopspeen te geven omdat ik bang ben dat ze de borst dan niet wil.Vanaf wanneer kan het en welke speen is het beste denken jullie?

Groetjes
 
Als je nog maar net met bv bent begonnen kun je het beste je kindje gewoon aanleggen als het wil zuigen. Zo breng je de bv goed op gang. Als je al wat langer bezig bent (een week of 6-8) kun je af en toe wel een speentje geven. Bijv. als je net gevoed hebt maar je kind toch blijft huilen (en je zeker weet dat hij genoeg heeft gehad) Bij darmkrampjes bijv werkt het goed als troost.of als je kindje naar bed gaat. Wat voor speen maakt niet uit, als ie maar geschikt is voor je kinds leeftijd (staat op de verpakking)en je moet er een paar uitproberen. Mijn dochter wilde bijv alleen het kersmodel, niet de platte. Ik wens je veel geluk en succes met je kleine!
 
Ik gaf ook borstvoeding en toen dit na ongeveer 1 week goed ging heb ik mijn zoontje ook een speentje gegeven. Hij had ook zo'n zuigbehoefte terwijl hij overvol zat met melk. Vanaf het begin af aan pakte hij mijn borst, een speentje en zelfs een flesje gewoon door elkaar heen. Dus in mijn geval ging het prima. Maar ja elk kindje is anders. Ik gebruikte het speentje van Dodi, een symmetrisch speentje en dit was ook niet zo groot voor mijn kleintje. Hij werd er heerlijk rustig van en sabbelde zich zo in slaap. Succes met je kleintje!
 
Ik gaf ook bv. Mijn zoon(9 weken) heeft vanaf dag 2 er een speen bij hij had z'on grote zuigbehoefte. Je moet wel opletten dat hij daarna de borst ook goed pakt. Hij heeft geen favoriete speen. Het mondstuk moet alleen niet te groot zijn, zodat het bijna voor z'n neus zit. Succes
 
Vanaf week twee werd er door iedereen (vk, kraamverzorgster) geadviseerd om mijn zoon een speen te geven vanwege een grote zuigbehoefte. Ik heb hiermee tot 6 weken gewacht. Het ging eigenlijk prima, totdat ik te 'veel melk' had volgens een wijkverpleegkundige. (De een zegt hiervan dat onzin is, te veel aan melk zou niet kunnen)Mijn zoontje dronk veel te veel en veel te gulzig waardoor er soms onverteerde melk terugkwam. Ik hield me daarom aan de kwartier/tien minuten regel, na die tijd koppelde ik mijn zoontje los en gaf een speentje. Dit werkte prima. Maar nu kan hij bijna niet meer zonder heb ik het idee. Dat vind ik jammer, maar goed het is af te leren....
 
Ik geef volledig bv en geef een fopspeen aan mijn dochter (negen weeken oud) al vanaf week een. Ze had ook veel zuigbehoefte en mijn pink aan haar te geven vond ik niet zo hygienisch. Ze heeft geen enkele probleem gehaad met aan de borst te drienken.
 
Ik heb een zoontje van 6 weken. Hij krijgt sinds een week of 2 een fopspeen. Ik denk dat het belangrijk is te wachten met het geven van een fopspeen totdat hij echt goed aan de borst drinkt. Er wordt geadviseerd niet voor 4 weken een speen te geven, in verband met tepel-speenverwarring. Je loopt dan het risico dat je kindje de tepel niet meer goed wil pakken. Maar volgens mij is het niet zo'n probleem als je het voor de 4 weken doet, als je kindje al goed drinkt aan de borst.
Succes!
 
Tepel-speenverwarring. Echt zo'n term van het CB. In de praktijk heb ik het nog niet gehoord dat een kind daar ook echt last van had. Mijn kids (2,5 jaar en 9 mnd.)hebben vanaf de 1e week allebei naast de borstvoeding een speen gehad. Geen enkel probleem. Ook heb ik ze allebei al vrij vroeg (in de 1e weken) een flesje (met afgekolfde melk) gegeven om ze er aan te laten wennen. Ik hoor namelijk meer om mij heen dat kinderen die lang borstvoeding krijgen geen fles meer willen. Dat is pas lastig!!! (Zeker als je weer gaat werken, dan moeten ze wel uit een fles kunnen/willen drinken). Ik heb overigens mijn kids respectievelijk 5 en 7 maanden borstvoeding gegeven (gecombineerd met afgekolfde voeding in de fles).

Met mijn kinderen was het dus geen probleem en ik zou het gewoon proberen. Mijn ervaring is dat het speentje ze veel troost biedt (ook als ze wat groter zijn) en ze gaan er heerlijk rustig mee slapen.

Groetjes,
Gerdina
 
Terug
Bovenaan