Foutje, bedankt. (rhesus negatief)

Hmm..ik werd vanmiddag gebeld door de vk. Het RIVM had gebeld dat mijn bloeduitslagen nog niet binnen waren, of ik wel met 27 weken bloed had laten prikken?...Uhmm, nee?!? Moest dat dan?. “Ja dat had wel gemoeten want u bent Rhesus negatief”.. Sorry, Wat? Ik denk dat u de verkeerde voor u heeft.

Het blijkt dat mijn kleine C rhesus negatief is. Iets wat pas sinds een half haar bij vrouwen wordt getest. Ik had met 27 weken opnieuw bloed moeten laten afnemen om te bepalen of ik afweerstoffen heb aangemaakt tegen de baby. In dat geval moet ik veel vaker op controle komen. Maar met de eerste bloedtest werd verteld, als je niks hoort dan is alles goed. Nooit iets gehoord, dus ik ging ervan uit dat alles goed was. Of ik nu zo snel mogelijk naar de praktijk kon komen om bloed te laten afnemen. Gelukkig kon de buurvrouw mij naar de praktijk rijden. Daar blijkt dat ze mijn kaart zijn kwijtgeraakt, en dat ik nu op een Noodkaart sta…Hmm lekker dan.

Over een week krijg ik de uitslag van de test. Ben benieuwd. Voor alsnog doet de baby het goed en groeit hij ook naar behoren.

Zijn er andere vrouwen met een rhesus negative c?

Hoi Panini,
Het is inderdaad iets nieuws. Er zijn nu veel meer vrouwen die bloed moeten laten prikken.
Bij mij was er niks aan de hand na de 27 weken. De verloskundige gaf ook aan dat er bij weinig vrouwen wat uitkwam.
Ik zou zeggen maak je niet te druk. Bij ons op de cursus moest bijna iedereen met 27 weken bloed laten prikken, bij 1 kwam er iets uit. Zij heeft een spuit gehad. Ik heb geen idee wat dat inhoud.

Hoi panini,
Ik ben ook rhesus negatief. mijn dochter en deze baby zijn allebei positief. Toen ik vorig jaar zwanger was van mijn dochter bestond deze test om de bloedgroep van de baby te bepalen nog niet en kreeg je sowieso een prik, net als vlak na de geboorte.
deze baby is dus ook positief, dus ik heb alweer een prik gehad en krijg er na de geboorte weer een.

De verloskundige vertelde de vorige keer nog dat eigenlijk alleen met de bevalling een kans bestaat dat je in contact komt met het bloed van de baby (hoeft dus niet eens) en dat de kans verder zeer klein is. Dus.. vooral geen zorgen maken als je dat al deed! Als het nodig is krijg je twee prikken en anders niet.

Succes!

Ja, dat is dus het punt. Mijn rhesus D is positief (wat ik al wist vanwege bloed doneren) Maar mijn kleine c dus negatief. Dit was nieuw voor mij. Waar ik vooral een beetje van baalde was het feit dat ze mijn medische gegevens schijnbaar zijn kwijtgeraakt, dit nooit hebben verteld, waardoor ik nu ruim 4 weken te laat opnieuw bloed moest geven en er achter kwam dat mijn kaart met gegevens 'zoek' is.

Na wat onderzoek op internet schijnt het bij de c- mensen veel minder vaak voor te komen dat je anti-stoffen aanmaakt. Dus ga er ook maar gewoon vanuit dat ik dat niet doe. We wachten rustig af en de kleine is erg druk in de buik, dus dat zal ook allemaal wel goed komen.

Oeps, ik heb hem ook moeten doen, ik heb ook d_pos en c_neg en daarnaast moest ik ook de suiker test doen vanwege bmi. Beide testen waren prima, maar zeker wel slordig!

Mocht het zo zijn dat de test toch positief is dan houden ze je alleen extra in de gaten, maar je hoeft verder niets te doen. En ze zullen de kleine in de gaten houden, want die zou iets gelig kunnen worden na de bevallingen.

Terug
Bovenaan