Foutje, bedankt. (rhesus negatief)

Hmm..ik werd vanmiddag gebeld door de vk. Het RIVM had gebeld dat mijn bloeduitslagen nog niet binnen waren, of ik wel met 27 weken bloed had laten prikken?...Uhmm, nee?!? Moest dat dan?. “Ja dat had wel gemoeten want u bent Rhesus negatief”.. Sorry, Wat? Ik denk dat u de verkeerde voor u heeft.

Het blijkt dat mijn kleine C rhesus negatief is. Iets wat pas sinds een half haar bij vrouwen wordt getest. Ik had met 27 weken opnieuw bloed moeten laten afnemen om te bepalen of ik afweerstoffen heb aangemaakt tegen de baby (ben nu 31 weken zwanger). In dat geval moet ik veel vaker op controle komen. Maar met de eerste bloedtest werd verteld, als je niks hoort dan is alles goed. Nooit iets gehoord, dus ik ging ervan uit dat alles goed was. Of ik nu zo snel mogelijk naar de praktijk kon komen om bloed te laten afnemen. Gelukkig kon de buurvrouw mij naar de praktijk rijden. Daar blijkt dat ze mijn kaart zijn kwijtgeraakt, en dat ik nu op een Noodkaart sta…Hmm lekker dan.

Over een week krijg ik de uitslag van de test. Ben benieuwd. Voor alsnog doet de baby het goed en groeit hij ook naar behoren.
Zijn er andere vrouwen met een rhesus negative c?
 
Ik ben ook rhesus c negatief getest. Weet idd dat ik met 27 weken opnieuw bloed moet laten peikken, om te kijken of er nog anti stoffen aanmaak. We hadden vandaag de 20 weken echo en de gynaecoloog die deze met onze besprak gaf aan, dat ze dit inderdaad nog niet lang mee testen. Wel had hij het nog nooit mee gemaakt, dat een moeder met 27 weken nog steeds negatief was.
Probeer er rustig onder te blijven, dit is een van die dingen waar je niets aan kunt doen.

Groetjes Iris mv Evy 4 jaar en 11-10 uitgerekend
 
Ik heb ook rhesus C negatief en heb inderdaad ook bloed moeten laten prikken. Maar ook als je in dit geval antistoffen aanmaakt, doen ze daar niks aan. Ze worden er namelijk niet ziek van, zoals bij rhesus D negatief. Het is meer informatie die ze willen hebben. Het kan wel zijn dat je kindje wat sneller geel ziet na de geboorte. Dus hoop dat je zorgen een beetje minder zijn nu. Het is dus niet gevaarlijk!
 
Ja, Bij thuiskomst even wat onderzoek gedaan op internet. Ik snapte al niet hoe ik rhesus negatief kon zijn met een positieve bloedgroep. Ik was vooral een beetje ontdaan omdat ik dus eigenlijk vier weken te laat ben met prikken en omdat nu blijkt dat ze mijn kaart met medische gegevens zijn kwijtgeraakt.

Ik ga me er verder ook niet druk om maken. Had er alleen nog nooit van gehoord. Was benieuwd naar de ervaringen van anderen.
 
Terug
Bovenaan