freelancen en babies

A

Anoniem

Guest
Beste allen,

Ik maak mij toch een beetje zorgen. Ik werk als freelancer en heb dus
niets te maken met verlof of doorbetaalde tijd. Als er geen opdracht
is, dan is er simpelweg geen geld. Freelancer zijn is in mijn geval
niet echt een keuze, maar gelieerd aan mijn werkzaamheden/bekwaamheden;
ik werk als theatervormgever en werk per opdracht voor één of meerdere gezelschappen. Ook werk ik in het
onderwijs. Soms is er vrije tijd, maar soms zijn er ook 4 of 5
opdrachten tegelijkertijd. Ik werk nooit in de stad waar ik woon; dat
betekent altijd reizen, vroeg de deur uit en (soms heel) laat weer
thuis. Omdat er nou eenmaal in het theater 's avonds gewerkt wordt.
Soms werk ik in het buitenland. De laatste tijd steeds vaker eigenlijk
en ben dan weken van huis.

Mijn vriend werkt ook in het onderwijs en we kunnen het nu net rooien!

Nu ben ik vrij optimistisch en denk zo ver door te kunnen werken als dat het gaat. En weer zo snel mogelijk op de been.

Ik had mij kunnen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, maar
aangezien ik in een non-commerciele branche werk, is dit zowiezo niet
te betalen. Daarnaast, als ik me had aangemeld, dan zou ik niet binnen
2 jaar zwanger mogen worden...

Vroeger was er een eenmalige uitkering voor zwangere zelfstandigen, maar die bestaat niet meer.

Zijn er hier vrouwen die in een vergelijkbare situatie zitten of hebben gezeten?

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ook bijvoorbeeld t.a.v. kinderopvang?

Er zijn veel vrouwen die, wanneer ze zwanger zijn, in vaste dienst gaan. In mijn 'branche' is dat onmogelijk.

Ik vind het soms gewoon niet eerlijk, ik heb altijd keihard gewerkt, en
dat is zeker een understatement, en als je dan zwanger bent is er
niets..Ik voel me een beetje in de steek gelaten.

DAt de wereld fijn is geregeld voor vaste werknemers en commerciele bedrijven, maar alsof daar buiten niets bestaat.