freelancen en babies

A

Anoniem

Guest
Beste allen,

Ik maak mij toch een beetje zorgen. Ik werk als freelancer en heb dus
niets te maken met verlof of doorbetaalde tijd. Als er geen opdracht
is, dan is er simpelweg geen geld. Freelancer zijn is in mijn geval
niet echt een keuze, maar gelieerd aan mijn werkzaamheden/bekwaamheden;
ik werk als theatervormgever en werk per opdracht voor één of meerdere gezelschappen. Ook werk ik in het
onderwijs. Soms is er vrije tijd, maar soms zijn er ook 4 of 5
opdrachten tegelijkertijd. Ik werk nooit in de stad waar ik woon; dat
betekent altijd reizen, vroeg de deur uit en (soms heel) laat weer
thuis. Omdat er nou eenmaal in het theater 's avonds gewerkt wordt.
Soms werk ik in het buitenland. De laatste tijd steeds vaker eigenlijk
en ben dan weken van huis.

Mijn vriend werkt ook in het onderwijs en we kunnen het nu net rooien!

Nu ben ik vrij optimistisch en denk zo ver door te kunnen werken als dat het gaat. En weer zo snel mogelijk op de been.

Ik had mij kunnen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, maar
aangezien ik in een non-commerciele branche werk, is dit zowiezo niet
te betalen. Daarnaast, als ik me had aangemeld, dan zou ik niet binnen
2 jaar zwanger mogen worden...

Vroeger was er een eenmalige uitkering voor zwangere zelfstandigen, maar die bestaat niet meer.

Zijn er hier vrouwen die in een vergelijkbare situatie zitten of hebben gezeten?

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ook bijvoorbeeld t.a.v. kinderopvang?

Er zijn veel vrouwen die, wanneer ze zwanger zijn, in vaste dienst gaan. In mijn 'branche' is dat onmogelijk.

Ik vind het soms gewoon niet eerlijk, ik heb altijd keihard gewerkt, en
dat is zeker een understatement, en als je dan zwanger bent is er
niets..Ik voel me een beetje in de steek gelaten.

DAt de wereld fijn is geregeld voor vaste werknemers en commerciele bedrijven, maar alsof daar buiten niets bestaat.

Ik vind mezelf niet zielig (soms heel erg wel trouwens), maar wil het gewoon allemaal goed regelen
en weet gewoon niet waar ik welke informatie moet halen en krijgen.

Groetjes,

Sascha

Beste Sas,

Ik kan me dat heel goed voorstellen.....

Kijk toch eens op www.uwv.nl en dan onder ziekte en  zwangerschap etc...Er is zoiets als de WAZO wet. En anders kan je wellicht even bellen....Volgens mij moet er toch iets voor je zijn. Ik ben (ongewenst) werkeloos en krijg zelfs WAZO uitkering.

Veel succes iig!

Groetjes mariek

Hoi Sascha,

Zelf heb ik een flexcontract, en dat betekent dus ook: niet werken, geen geld. Gelukkig heb ik ook nog een baan bij de Universiteit  voor 2 dagen t/m juli, en daarvan krijg ik wel m'n verlof doorbetaald. Mijn man is muzikant (kleine zelfstandige, is dat hetzelfde als freelancer?)   en die zit dus met hetzelfde probleem als hij verlof zou willen opnemen - dat kan dus gewoon niet. Als ik pech heb, beginnen de weeen terwijl hij ergens in Groningen staat te spelen...

Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat er geregeld kan worden voor freelancers (wij gaan maar gewoon op 'n houtje bijten ben ik bang...), dus wie 't weet, mag 't zeggen! Ik vraag me trouwens wel af of de Kamer van Koophandel daar geen informatie over heeft? Als ze het niet weten, weten ze vast wel wie 't wel weet! Ik wilde je in ieder geval een hart onder de riem steken: ik wens je heel veel succes met zowel de zwangerschap als je inkomen!

Hilde

hallo
er zijn wel degelijk regelingen voor mensen met anders dan een vaste baan!!bel maar eens naar het uwv.
ikzelf ben oproepkracht,no cue,no pay.maar vanaf 1 januari krijg ik 4 maanden lang maandelijks mn laatst verdiende maandloon.
volgens mij geldt ongeveer hetzelfde voor flexwerkers en freelancers.dus laat het er niet bij zitten zou ik zeggen!!
groetjes kari

Hoi,  ik had al op je vraag ergens ander gereageerd, maar zit dus in precies de zelfde situatie als jij. Ik werk nu extra veel zodat ik zometeen een buffer heb. maar dat kun je op de andere plaats, (waar was dat ook weer) nalezen.

nog even over het flexcontract. Als jij de laatste maand voor je zwangerschap veel werkt wordt dat door het UWV als referte periode gezien waarover ze de zwangerschapsuitkering berekenen. Stop je eerder dan de 6 a4 weken vóór de zwangerschap (maar wel vanwege de zwangerschap en niet gewone ziekte) dan krijg je een uitkering van 100% berekend over het gemiddelde aantal uren van  de laatste 13 maanden.

dus je kunt in sommige gevallen beter helemaal stoppen dan minder gaan werken ( ingeval van een flexcontract) Ik heb ook zo'n bijbaantje en een vriendin van me werkt
bij het uwv en heeft het allemaal voor me uitgezocht.

over de oppas: je kunt via een officele gastouder ook bijna alles terug krijgen van de belasting. het voordeel van een gastouder is dat hij/zij dus ook in het weekeinde en savonds kan oppassen.  Je kunt ook een familieli d of vriend zich laten aanmelden bij een officieel bureau, dan krijg je het oppasse dus ook vergoed en blijft het toch bij bekenden.....

Ik zit zelf in de muziek als kleine zelfstandige en zal daar ook gebruik van moeten maken, anders wordt de oppas veel te duur...... en de vader  zal mij of het kind niet gaan onderhouden...... ( of oppassen, hahahaha)

het blijft lastig als freelancer/zelfstandige maar het lukt vast wel!!!!

groetjes v Mm, 24+6

Hoi,

Lastig is dat hè als je hier zelf maar voor moet zorgen. Ik  ben ook zelfstandig ondernemer en heb hier onlangs het een en ander voor uitgezocht. Ik ben via het UWV op de site van het CWI terecht gekomen. Op deze site staat dat als je zelfstandig ondernemer bent, je gedurende je zwangerschapsverlof recht hebt op een zwangerschapsuitkering genaamd ZZP. Dit is een bijstandsuitkering en moet je aanvragen bij het CWI bij jou in de buurt. Via de site kun je de dichtsbijzijnde instantie vinden. Je hebt hiervoor een geldig legitimatiebewijs nodig en een officieel stuk waar je sofinummer op staat. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Groetjes

Beste dames,

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

(Mm, ik had al op je berichten gereageerd, dankjewel!)

Vol goede moed ben ik gaan rondbellen.

Eerst met het UWV. Daar vertelden zij mij dat ik me als kleine
zelfstandige (inderdaad met VAR) 'vrijwillig' had moeten verzekeren
tegen arbeidsongeschiktheid, ziektewet, etc. Zij konden dus niks voor
me betekenen. Op hun site staat ook:" Sinds
7 mei 2005 komt u als zelfstandige ook niet meer in aanmerking voor een
WAZO-uitkering van UWV op grond van zwangerschap en bevalling. Behalve
als u alfahulp of huishoudelijke hulp bent en minder dan drie dagen per
week werkt"

Toen gebeld met het CWI. Daar kreeg ik hetzelfde verhaal. Ook nadat ik
ze vertelde van deze Zwangerschapsuitkering genaamd ZZP. Het enige dat
er bestaat is een heffingskorting die je kan aanvragen bij de
belastingsdienst, goed voor €152 per maand. Ik ben even vergeten waarom
en wat 't precies was. (Voor als je als partner minder verdient....ben
t even kwijt)

Ik ben bang dat er gewoon niks is en niks zal zijn.

Met een beetje geluk komen we aan het bijstandsniveau.

Maar het maakt me wel kwaad en verdrietig.

Wel heb ik zelf op de site van de belstingdienst wat andere dingen
gevonden; niet voor nu, maar voor als de baby er is en misschien
wellicht ook handig voor één van jullie; onder het kopje kortingen;
kinderkorting (€802 per jaar) en ouderschapsverlofkorting.

Bovendien, zoals Mm al schreef, krijg je veel geld, zoniet alles, terug voor de kinderopvang. (Mits kleine zelfstandige, etc)

Toch hoop ik nog op een kleine gouden tip hier...

Groetjes,

sascha

Terug
Bovenaan