Fries spreken

Hallo mijn zoon is 2 jaar en wij spreken thuis Fries. We wonen niet meer in Friesland maar ja we zijn allbei Fries opgevoed. Veel mensen vinden het maar raar dat wij ons kind ook zo opvoeden. Je woont toch niet meer in Friesland dus... Nahja. Qua spraakontwikkeling kent hij evenveel Nederlandse woorden als Fries en hij speelt ook regelmatig met Nederlandse kinderen om het zo maar even te zeggen.
Zijn er meer mensen die zo leven? Of mensen kennen in hun omgeving die Fries spreken. Het maakt me soms zo onzeker. En ben bang dat ik het fout doe qua opvoeding.
 
Lekker blijven doen toch. Er is juist bewezen dat je kind tweetalig opvoeden erg goed is voor de ontwikkeling op lange termijn. En of dat nou Fries is of Chinees, lijkt mij toch geen verschil.

Als je maar wel in de gate houdt dat je zoon straks kan meekomen in de nederlandse taal zodra hij naar school gaat. Mn zusje voedt haar zoontje ook tweetalig op. Hij begon laat met praten maar nu (net 2) begint hij in beide talen lekker te brabbelen.
 
Op zich allemaal prima hoor.
Beter is wel: de ene ouder (bijvoorbeeld jij) spreekt consequent Fries, de andere ouder consequent Nederlands. Ook echt zo volhouden. Dan weet je zeker dat hij geen problemen krijgt op school.
Maar, zoals je het nu doet: lekker mee doorgaan. Je zegt zelf al: hij spreekt prima Nederlands en heeft genoeg contact met leeftijdsgenootjes. En zo leren ze het tenslotten ook.

Groeten Peer
 
Wij hebben hier een zelfde soort probleem, allen precies omgekeerd. Onze kids spreken thuis gewoon netjes ABN, maar zitten op school in belgie. Daar wordt er dus algemeen beschaaft Vlaams gesproken en dus door onze jongens ook. Zij spreken steeds meer gewoon Vlaams, maar wanneer zij thuis zijn spreken zij ABN (met af en toe een kleine belgische vergissing). Maar zijn zij op school of met vriendjes van school spreken zij Vlaams. Ik zie hier niet echt het probleem van, beide spreken keurig verstaanbaar en zo worden zij 2 talig opgevoed, toch??
Ik zou zeggen: laat die mensen gewoon l*llen!
 
Hey meid, ik ben thuis ook Fries opgevoed en ikzelf ondervind hier geen problemen van. Ik ben inmiddels 26 en woonde mn hele jeugd in Hillegom ZH.
En opvoeden heeft niets met taal te maken maar met jullie normen en waarden dus daar is niks mis mee.
Heel veel succes en alles komt vast goed;)
Groetjes Marielle1785
 
Terug
Bovenaan