friezen en dooien

jullie hebben vast de media-hype rondom de elfstedentocht wel meegemaakt, ikzelf ben een geboren fries maar opgegroeid in de flevopolder, hierdoor ben ik meer 'hollander' dan fries.

maar toch, als het dan een poosje goed vriest buiten, begint het mij ook wel te jeuken, zou het dan toch......
ik ben 1 dag na de elfstedentocht van 1986 geboren, mijn moeder stond nog met d'r dikke buik van mij aan de dokkumer ee. m'n ouders komen uit een 'elfstedendorp' en m'n opa's en oma's wonen allemaal aan de dokkumer ee. ik heb zelfs de winnaar van 1986 (evert van benthem) verschillende keren ontmoet en heb bij zijn broertje op de boerderij gewerkt. de familie van benthem zijn klanten van mijn moeder (die werkt in de agrarische sector, een ontzettend lang verhaal wat ik jullie bespaar ;) dus ja, de kriebels kwamen zeker naar boven bij me de afgelopen dagen. had m'n vader al gebeld en min of meer afgesproken dat ik naar friesland zou komen, maar ja. it giet net oan!!

ben totaal geen sjovinistische fries, maar ben wel een beetje teleurgesteld :( had er wel zin in, weliswaar niet aan de beerenburger maar wel lekker bij m'n familie aan de warme chocomel en in de vrieskou de schaatsers aanmoedigen. tis wel een heel feest, heb de tocht van 1997 wel meegemaakt gelukkig. jullie zullen wel denken, waarom zet ze zoiets in vredesnaam op het zwanger-forum, tja ik moest het gewoon even van me afschrijven ;)

Ach gezellig toch zon verhaaltje... Ik ben n brabander maar zeker met schaatsen opgegroeit en ook de tocht een mini stukje gekeken en gereden in 97, was toen 11.... Ik vind t ook jammer, zou ook wep n leuke herinnering aan t geboortejaar van onze beebs zijn... Mama en kleine allebei in t jaar van n elfstedentocht...

Meid wie weet... Haha leuk verhaltje iig!

Xxx

Hallo, Ik kwam even spieken vanaf het Juli forum. Ik zag je berichtje over de elfstedentocht en moest even reageren.

Mijn vader is geboren en getogen in Dokkum en ik heb er veel familie wonen. Ben zelf uit 1987 dus ongeveer even oud. Toen ik nog jong was gingen we regelmatig langs bij pake en beppe en ik kan me herinneren dat ik ook nog op de Dokkurmer ee heb geschaatst (op hele oude Friese doorlopers van de zolder van pake en beppe nog wel).
Bij mijn vriend was de elfstedenkoorts ook flink losgebarsten en hij kwam al met grootste plannen. Heb het getemperd door te zeggen, dat mocht het doorgaan ik de familie in Damwoude of Morra wel zou bellen of we daar konden slapen. Hoewel ik op zich ook best met de Unox-muts en warme choco voor de tv wil zitten. Mijn vriend is een paar keer mee geweest naar Friesland en voor een achterhoeker schijnt het toch een ervaring apart te zijn, dat koude kale noordelijke land.

Veel succes en plezier met de zwangerschap en dan hoop ik voor jou dat het nog even goed gaat vriezen.
Groetjes Sanne

hoi sanne, ja wat kan het veel losmaken he! ik kom vlakbij dokkum vandaan, burdaard. daar is het ijs 15 centimeter dus ja, ik balen, m'n familie balen want die wonen daar allemaal aan de dokkumer ee. maar goed, we zien het allemaal wel, het heeft in elk geval heel veel los gemaakt bij de mensen in nederland, wel leuk!
jij ook een fijne zwangerschap toegewenst!

Ook ik ben opgegroeid in friesland en woon de laatste 12 jaar er niet meer.
Ook ik was van plan om dan naar mijn ouders te gaan in leeuwarden.
Helaas dat het niet doorgaat...het begint idd te kriebelen als het gaat friezen.

Nou ik Ben niet fries, versta er ook geen woord van maar ik vind de elstedentocht geweldig. Ik hoop dat na deze dooi de vrieskou gewoon weer terug komt en dat we Dan alsnog n 11 steden krijgen. Ik kan echt niet wachten en dat voor n hollander Dus ik snap best dat de friezen nog gekker worden als te kwik zakt! We blijven gewoon hopen! Er lopen nog geen lammetjes in de wei toch?

Hoi,

Ik ben ook niet Fries en geen schaatsfan, maar vindt het wel sneu voor de Friezen en andere schaatsliefhebbers dat het niet doorgaat. Maar wie weet, wellicht gaat het nog een keer keihard vriezen in de komende weken... Is al dat werk wat die vrijwilligers er aan gehad hebben niet voor niets geweest... maar: veiligheid voorop hoor, dus het ijs moet wel bikkelhard zijn... En als dit soort gebeurtenissen tijdens je zwangerschap gebeuren, dat zijn toch mooie dingen om op terug te kijken en later over te vertellen tegen je kind...

ja precies, dat deed mijn moeder ook ; tijdens de tocht van 1986 stond ik met m'n dikke buik aan de dokkumer ee en de volgende dag was jij er! vind het zo leuk, ik zeg ook vaak, ben 1 dag na de elfstedentocht geboren :D

Terug
Bovenaan