Frt

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik er eentje gehad met 6+5, volgens de berekening van de verloskundige. Ik had me voorbereid op een inwendige echo en dat er nog weinig te zien was. Maar dat viel mee. Uitwendig was het al goed zichtbaar en het hartje klopte al. Maar dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden.
 
Ik heb bij mijn laatste twee zwangerschappen een echo gehad rond de 6 weken (bij de eerste kwam uit de meting 5+3 maar bleek met de termijnecho achteraf toch 5+6) en bij de tweede kwam uit de meting 5+6 (en of dat klopte blijft twijfelachtig omdat het bij 9 weken gestopt is met groeien en ik rond 11 weken de volgende echo had. In beide gevallen had ik al wel een kloppend hartje gezien, maar bij de eerste was dat nog niet zo heel regelmatig (volgens de echoscopiste net opgestart dus), en 6 dagen later had ik ivm bloedverlies nog een echo en werd ik al 1 dag vooruit gezet, weer met een kloppend hartje (lees knipperende pixel). Bij de tweede was het geknipper duidelijker herkenbaar, maar het hele beeld wel wat vager (was ook bij een andere praktijk, dus dat zou aan andere apparatuur kunnen liggen). 

In mijn geval krijg ik die echo's zo vroeg vanwege een eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap en een blijvend verhoogde kans daarop, en dat ze dat dus tijdig willen uitsluiten. De echos zijn bij mij allemaal inwendig geweest op die termijn (maar dat heeft ook te maken met het feit dat ze bij mij de eileiders en eierstokken ook afgespeurd hebben om te kijken of daar niet ook iets zat wat er niet hoorde), en echt veel van een kindje zul je er nog niet in kunnen herkennen, dat komt echt pas later, al zal de echoscopist je wellicht wel kunnen aanwijzen welk deel je baby is, en wat de dooierzak enzo. 
 
Ik had vanwege enorme buikpijn een echo met 6+1, kloppend hartje te zien vanaf uitwendig, daarna inwendig nog de eierstokken en eileiders gecheckt. 
 
Terug
Bovenaan