Fruit en groente wassen?

Hoi allemaal, ik merk dat ik toxoplasmose heel spannend vind. Daarom was ik al mijn groente en fruit. Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee om gaan?
Er wordt aangeraden om al het groente en fruit te wassen, maar hoe ga je hier mee om als er bijvoorbeeld aardbeien in yoghurt zitten van de supermarkt? Kan je dit gewoon eten? Of is hier ook een risico in met toxoplasmose. Want dat kan je niet wassen haha.
Sorry voor mijn ongeruste vragen, maar ik vraag me dit af

Verse groenten en fruit die ik in de supermarkt koop, was ik voor consumptie, behalve geschild fruit waarvan ik het schilletje niet opeet (banaan, sinasappel, kiwi etc). Groenten dat ik kook, was ik niet van te voren. Fruit dat in yoghurt is verwerkt en je dus zo in de supermarkt koopt, was ik uiteraard niet. Dat is natuurlijk in de fabriek al verwerkt. Daar zit niets meer in hoor. Hoe wil je dat gaan wassen dan? Wil je ieder stukje uit de yoghurt plukken, onder de kraan houden en weer terugmikken?

Mijn advies: gebruik de app van het Voedingscentrum!

Verse groenten en fruit die ik in de supermarkt koop, was ik voor consumptie, behalve geschild fruit waarvan ik het schilletje niet opeet (banaan, sinasappel, kiwi etc). Groenten dat ik kook, was ik niet van te voren. Fruit dat in yoghurt is verwerkt en je dus zo in de supermarkt koopt, was ik uiteraard niet. Dat is natuurlijk in de fabriek al verwerkt. Daar zit niets meer in hoor. Hoe wil je dat gaan wassen dan? Wil je ieder stukje uit de yoghurt plukken, onder de kraan houden en weer terugmikken?

Mijn advies: gebruik de app van het Voedingscentrum!
Dankjewel! Ik vroeg me nog wat af, heb je even een prive berichtje gedaan. Als ik het goed heb ik gedaan, het is nieuw voor me

Ik heb nog nooit fruit en groente van te voren gewassen. Nog nooit ziek geworden (al is dat natuurlijk een lekkere drogredenatie haha). Vind nadenken over fruit in een yoghurt vanuit de supermarkt wel een tikkie ver gaan. No stress.

Beste F, goed dat je zorgen deelt en deze vraagt stelt. Ik vond het zelf toen ik zwanger was ook spannend. Zelf had ik ook de app van het voedingscentrum. Hele informatieve en betrouwbare app betreft eten tijdens de zwangerschap. Ook kun je de Ouders van Nu podcast luisteren over wat wel en niet te eten tijdens je zwangerschap. De aflevering is te beluisteren op Spottify of via dit artikel:
Ook gaat dit hele artikel over wat je beter niet of juist wel kunt eten tijdens de zwangerschap.

Ook heb ik even voor je gekeken op Oudersvannu.nl wat allemaal wordt aangeraden om je aan te houden om toxoplasmose te voorkomen. Dit is medisch beoordeeld door een Orthomoleculair therapeut, hormoonconsulent en Psychische neuro immunoloog. Het volgende heb ik gevonden:
Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om besmetting met de toxoplasma-parasiet te voorkomen. Deze adviezen helpen daarbij:
  1. Eet geen (half)rauw vlees. Dus geen filet americain, tartaar, rosbief of carpaccio. De parasiet kan niet tegen verhitting, dus zorg dat je rood vlees goed gaart, boven de 70 graden Celsius, voordat je het eet. Als je eten invriest, doe dit dan bij -12 graden Celsius en minimaal vier dagen lang om de parasiet te doden. Deze vleeswaren mag je wel eten tijdens je zwangerschap.
  2. Was keukengerei goed schoon. Heb je rauw vlees voorbereid? Maak snijplanken, messen en het keukenblad na afloop goed schoon met een heet sopje en was je handen goed na het koken.
  3. Was groente en fruit. Spoel groente en fruit goed af met water voordat je het gaat eten, vooral als het uit de moestuin komt. Als het in contact is geweest met besmette aarde, kun je ongezien eitjes binnenkrijgen. Lees hier meer over rauwe groenten en fruit tijdens je zwangerschap.
  4. Was regelmatig je handen. Vooral na het aanraken van rauw vlees, na het schoonmaken van de kattenbak en na tuinieren. Laat je kinderen goed hun handen wassen nadat ze in een zandbak hebben gespeeld.
  5. Verschoon de kattenbak niet zelf. De parasiet zit vooral in de darmwand van katten, waar hij eitjes kan leggen. Toxoplasmose kan in de poep van katten zitten. Verschoon daarom de kattenbak niet zelf. Als je het wel zelf moet doen, draag dan altijd wegwerphandschoenen en was na het verschonen je handen met water en zeep.
  6. Even niet tuinieren. Ook in zand en aarde kan de toxoplasmose-parasiet zitten, als het is vervuild met kattenpoep. Het is verstandig om niet te tuinieren tijdens je zwangerschap. Mocht je het niet kunnen laten, draag dan altijd handschoenen als je in de aarde of zand wroet.
  7. Aai geen schapen en geiten. Ga je naar de kinderboerderij? Aai dan geen schapen en geiten en raak voer of stro niet aan. Naast katten kunnen ook schapen, geiten en varkens de parasiet bij zich dragen. Vooral in de lente, als er jonge geitjes en lammetjes worden geboren, is het risico groot. Heb je deze dieren toch aangeraakt, was dan daarna goed je handen met water en zeep.
Lees hier het volledige artikel over Toxoplasmose:

Heel veel succes en als je nog verdere vragen hebt, wij zijn er voor je!

Terug
Bovenaan