Fruit EN groente

<p>Hoi hoi! </p><p>Mijn dochtertje mag bijna gaan starten met haar eerste hapjes, ik ben reuze benieuwd haha. Maar wanneer geef je fruit EN groente? </p>

Hi,
Vanaf 4 maanden mag je beginnen met oefen hapjes. Ik ben begonnen met groente, 3 dagen bloemkool, 3 dagen brocolli, 3 zoete aardappel enz. Ik had gelezen dat een kind na drie x proeven pas aan smaak leert wennen en we hebben ooit een keer een training gehad erover.
En ik ga denk ik pas met 5 /6maanden fruit geven. Ik werk zelf in de opvang en fruit gaat altijd wel goed omdat het zoet is.
En vanaf 6/7 maanden ga ik mixen. Op werk is moekesmaaltijd ons leverancier voor de warme hapjes en ze staan er goed bekend om. Dus ik leen eigenlijk hun recepten.

Hi,
Vanaf 4 maanden mag je beginnen met oefen hapjes. Ik ben begonnen met groente, 3 dagen bloemkool, 3 dagen brocolli, 3 zoete aardappel enz. Ik had gelezen dat een kind na drie x proeven pas aan smaak leert wennen en we hebben ooit een keer een training gehad erover. En liep toevallig vandaag de jumbo on om te kijken welke 4 maanden hapjes olvarit heeft dan kan ik dat ook een beetje na doen.
En ik ga denk ik pas met 5 /6maanden fruit geven. Ik werk zelf in de opvang en fruit gaat altijd wel goed omdat het zoet is.
En vanaf 6/7 maanden ga ik mixen. Op werk is moekesmaaltijd ons leverancier voor de warme hapjes en ze staan er goed bekend om. Dus ik leen eigenlijk hun recepten.

Wij zijn begonnen met fruit. Dit een paar weken volgehouden en daarna met groenten als broccoli, worteltjes ed.
Misschien een leuke tip. Wij maakten altijd een aantal hapjes tegelijk klaar en vroren dat in ijsblokjes vormpjes in. Dit kun je er een paar uurtjes van te voren uit halen. Dan ben je een keer per week of per twee weken een uurtje bezig en geef je altijd verse producten aan je kindje. Later kun je dan ook gaan mixen. Bijvoorbeeld broccoli met zoete aardappel of appel met banaan. 

Veel plezier met de eerste hapjes!

Wij zijn begonnen met fruit, 3 dagen dezelfde smaak en dan weer 3 dagen groente. Inmiddels is hij bijna 6 maanden en eet nu zoveel dat ik 's ochtends fruit geef en 's middags groente. Eigenlijk gaat alles er wel in. Alleen pruimen vond hij heel vies en van doperwten kreeg hij last van z'n darmen. 

Ik begon ook met groente, maar binnen notime ook fruit. Vaak sochtends fruit en smiddags groente. Tussen 4 en 6 mnd is het gewoon om te proeven, een ijsblokje is genoeg. Pastinaak en zoete aardappel gaan er goed in. Maar als je het maar af en toe blijft proberen is t sowieso ok. Ik heb laatst ook avocado door het fruithapje gedaan, lekker romig en nog steeds zoet. Ik vond zelf wat koken en pureren wel handig, zonde als driekwart potje weg moet omdat ze na 3 happen niet meer willen..

Mijn zoontje is nu ook 4 maanden. We begonnen met groente hapjes. Hij vond het gelijk zo lekker dat we na een paar dagen ook fruit hebben gegeven. Nu krijgt hij ‘s ochtends fruit en ‘s middags groente. 

Ik wou wachten tot 6 maanden ivm de darmrijping maar mijn dochter was zo geïnteresseerd in eten. En zij dronk heel slecht dat we met 5 maanden gestart zijn.  We zijn begonnen met groente want deze vezels zijn wat makkelijker verteerbaar dan die van fruit. 
Avocado zijn we eigenlijk mee gestart dit is heel zacht en licht verteerbaar met goede vetten. Ze vond die volgens mij niet zo geweldig. Hierna pompoen en toen ging zee na 5 dagen echt happen.  Nu krijgt ze wortel en ga vandaag de bloemkool klaarmaken. 
Echte kolen is in t begin af geraden ivm gasvorming denk hierbij aan brocolli. Dit bij ons omdat ze heel veel last van buikpijn had voorheen
Wij geven alle smaken 1 week lang 2x per dag 2 ijsblokjes. Zodat ze met tijd heeft om te wennen. 
In t begin hoef je maar 1x per dag paar lepeltjes te geven.  Wij zijn wat sneller naar 2x per dag gegaan en 2 blokjes omdat ze slecht dronk. Wel pas toen ze echt begon te happen. 
Als zee 3 smaken goed eet gaan we met fruit beginnen. Dit is in overleg gegaan met de KA
Kijk goed of je kind er al aan toe is.  Sommige krijgen t al en happen na een week nog niet. Alles op zn tijd. 

Terug
Bovenaan