Fruit- en groentehap

Hoi,

Ik zit een beetje met de hoeveelheden. Weet iemand van jullie hoeveel een baby van 6 maanden mag hebben. Over het algemeen ben ik niet zo flauw in dit soort dingen, maar ik vraag het omdat Siebe bv. gisteren een heel (groot) potje fruit met een halve liga op heeft en vandaag maar weer een half (groot) potje. Ik ben wel van mening dat hij zelf ook wel een beetje aangeeft wat hij lust, maar ik wil me toch wel een beetje aan de richtlijnen houden.

Verder ben ik vandaag maar weer eens fanatiek aan de slag gegaan door zelf de groentehap vers te koken. Siebe krijgt al ruim 2 weken een groentehap, maar het is vechten om er wat in te krijgen. Hij zit werkelijk bijna bij iedere hap te bibberen en lelijke gezichten te trekken en spuugt vervolgens alles steeds weer uit, alsof hij wil zeggen dat hij het dus echt niet lekker vindt. Ik weet nog van de groentehapperiode van Merijn dat hij dat ook had. Ik ben toen zelf gaan koken en hij at het lepeltje er bijna bij op. Ik ben dus erg benieuwd of mijn kookkunsten ook door Siebe gewaardeerd zullen worden. Vanavond eet hij worteltjes met een aardappeltje. Ik heb nu kleine potjes van de Olvarit gevuld met mijn eigen bereidsel en 1 potje ingevroren voor een volgende keer. Lekker handig!

Zijn er nog meer mama's die zelf koken?

Groetjes Fonske.

hoi hoi,

Als hij goed gewend is aan fruit en er goed op reageerd, mag hij in principe een heel potje voor  6 maanden, die is aangepast aan de leeftijd, maar je kan kijken of het teveel is en anders doe je wat minder.Als hij dan bijvoorbeeld de flessen niet goed meer drinkt, kan je altijd wat minder geven, toch?Maar als op het potje 6 maanden staat is dat volgens mij dus ook de goede hoeveelheid, anders zouden ze er minder in doen lijkt mij..

groetjes

Hoi hoi,

Wij koken voor Sarah ok een eigen potje. We vriezen per portie in. Gezond, goedkoop en zonder toegevoegde conserveringsmiddelen enzo. Ze is nu 6 maanden en krijgt 3 tot 4 eetlepels per keer. Die vieze gezichten die ze trekken gaan meestal naar een paar keer voorbij. Als je echt twijfelt kun je het zelf proeven. Heb ik ook eens gedaan toen ze heftig reageerde. was inderdaad niet lekker, hahahaha!

By the way, wij hebben bij de fruithap in eerste instantie ook liga (eerste stap) gedaan, maar toen we de verpakking eens goed lazen bleek er enorm veel suiker in te zitten. Smaakt misschien lekker, maar is natuurlijk eigenlijk heel slecht en maskeert ook de "echte/pure" smaak van het fruit en de groenten.

Ik schrok daar best wel van. Toen hebben we besloten de liga af te schaffen. Er schijnt wel een biologisch alternatief te zijn, maar die hebben we nog niet gevonden, helaas.
Iedereen moet natuurlijk voor zich uitmaken wat hij/zij het kind te eten geeft, dus ik promoot zeker geen ligaboycot ofzo.

Groetjes van Anne

Helaas, ook mijn eigen gemaakte potje was (nog) geen succes. Hij heeft zo'n klein potje voor de helft opgegeten. Daarna nog yoghurt met een beetje vanillevla, dat gaat er in als snoepjes, hahahaha.

Ik ben toch van plan om te blijven koken, want het scheelt toch wel enorm in de portemonnee en als ik eens een keer weg zou moeten, kan ik nog een potje kopen. Ieder potje kost toch rond de € 0,90 - € 1,00 en dat kost het zelf klaar maken echt niet. Persoonlijk  vind ik het  geen extra moeite, want ik doe het aardappeltje en de groente bij elkaar in een steelpannetje en als het gaar is even met de staafmixer fijn maken, beetje margarine erbij en klaar...... terwijl mijn eigen eten ook klaar is.

Wat die Liga betreft; daar heb ik  me  nooit in verdiept, maar als je ziet wat er  allemaal in de snoep en koek zit die ze straks krijgen, word je daar ook niet vrolijk van. Met andere woorden, ik ben daar niet zo gevoelig voor en neem aan dat datgene wat ze op de markt brengen voor deze leeftijd verantwoord is. Merijn heeft ook altijd Liga door zijn fruithap gekregen en ik deed het voornamelijk om hem te laten wennen aan "brokjes" in zijn hapje, zodat hij later wat minder moeite had met het grovere eten en bij hem heeft het nooit problemen opgeleverd.

Ik hoop dat  Siebe snel wat vaardigheid krijgt in zijn groentehap. Maar ja, geef nu zelf toe, fruit smaakt toch vaak lekkerder dan groente, dus het zal vanzelf goed komen, denk ik, hahaha

Groetjes Fonske.

Hoi,

Yari is nu ruim 6 maanden en ik bied hem een potje fruit en groente van 6 maanden aan.
En ik moet zeggen het fruit gaat al 1,5 weken helemaal op, groente eet hij sinds vandaag helemaal op.

Ik neem aan dat als er 6 maanden op staat het ook voldoende is voor een kindje van 6 maanden.

Hopelijk heb je hier iets aan,

Groetjes Marina.

Hey hoi,

Kijk eens op olvarit, hier staat helemaal een dagmenu op wat ze mogen/moeten hebben vanaf 6 maand....heel makkelijk, ik heb het uitgeprint het in het keukenkastje geplakt haha......

Ik heb het babykookboek besteld, hier staan allerlei recepten in hoe je iets kunt bereiden en wat ze precies vanaf welke maand mogen hebben......ik heb hem nog niet binnen dus weet eigenlijk nog niet als het super is....

Hihi Sunyra hier hangt ook zo'n lijstje in het keukenkastje, voor m'n moeder als ze op Yoëll past.
Welk kookboek is dat die je henbt besteld, is deze van AH, die vond ik zo leuk, maar hier bij ons in de AH niet meer te verkijgen.

Groetjes Pauline

Hallo mama's,

Ik maak de groenthapjes van Isa ook allemaal zelf. Vind het leuk om te doen én ik vind persoonlijk de verse hap toch meer smaak hebben dan de potjes! Tuurlijk heb ik voor "noodgevallen" potjes in huis, maar tot nu toe is Isa (6,5 mnd) verwend met zelfgemaakt. En ze vindt het allemaal lekker. Bloemkool, wortelen, sperzieboontjes, broccoli met aardappel, courgette, courgette met zoete aardappel (mmmmm!), kouseband (jaha, we voeden Isa (die een Curacaose papa heeft) op met multi-culti-food ) met aardappel en gekookte kip etc. Ze eet er een flink bakje van leeg (ik schat zo'n 3-4 flinke eetlepels). Ook ik vries een aantal porties per keer in en heb al een lekker voorraadje opgebouwd.
Ook met fruit is Isa heel makkelijk. Ze lust tot nu toe alles en eet 's ochtends tussen 2 flessen nu ongeveer 3 flinke eetlepels! Morgen gaan we aan de meloen!

Volgende week ga ik 's ochtends met de 7-maanden Bambix pap beginnen. Geven jullie dat in een fles of met een lepeltje?

Enne ja, het kookboek van AH (Opperdepop) is echt heel erg leuk. Misschien kun je via de site van AH nog aan een exemplaar komen?

Succes met eten allemaal!

Grtz. Poppetje71,mv Isa

Terug
Bovenaan