Dag Martine,
Een hele verandering he overgaan naar fruit en groente! Voor mij is het al even geleden (mijn dochter is 15mnd), maar hopelijk kan ik je helpen... Ik zat in die tijd met dezelfde dilemma's, dus vandaar dat jouw vraag mij aanspreekt.
Op zich maakt het niet zoveel uit met wat je eerst begint, als je maar zachte smaken probeert (niet gelijk kiwi ofzo). In het begin kijk je gewoon of ze het lust (begin met een paar hapjes) en is het niet de bedoeling dat je papje een hele voeding vervangt, maar als ze het goed eet dan kan je porties gaan afwegen. Ik vind persoonlijk een hele goede tip het boek "Opperdepop" van de AH. Daar staan recepten in voor 6mnd, 7-9mnd, 10-12mnd, 1-2jr en 2-4jr. Er staan heel veel tips in wat je nodig hebt om hapjes te maken, hoeveelheden, hoeveelheden rijst/pasta/couscous, verhoudingen aardappels/groente, wanneer vlees, welke voedingsmiddelen wel/niet, voorbeelden dagmenu, etc...!!! Echt een aanrader en dat voor maar 7 euro geloof ik. Ik heb er veel aan gehad en kijk er nog regelmatig in! Zeg dat je overdag 5 voedingen geeft. Begin eerst met het vervangen van bv de 2de voeding door een groente of fruit hapje. Gaat dat goed dan maak je er een ritme in: 1e, 3e en 5e voeding BV/Flesvoeding, 2de voeding fruitpap, 4de voeding groentepap. Probeer dit op bepaalde tijdstippen te doen zodat je kindje gelijk een dagritme daarin heeft. Vervang nooit een voeding door water, dit geeft niet genoeg voedingsstoffen en ik denk ook niet dat dit genoeg vult. Je kan wel bij je papje of tussendoor een beetje water geven.
Geef je BV dan kan je daar gewoon mee doorgaan, geef je flesvoeding dan moet je overstappen naar de "tweede-leeftijds melk" als je dat nog niet gedaan hebt (vanaf 6 mnd, maar sommigen geven dit al vanaf 4 mnd. Ik heb me aan de 6mnd gehouden.) (Bijv. Nestle Nan1 word Nestle Nan2, Nutrilon 1 word nutrilon 2, ....)
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. Nog vragen dan lees ik het wel.
Groetjes en veel succes.
Esther (oorspr. uit NL maar nu woonachtig in B).