Fruit en groentenhappen

Hallo medemoeders
ik heb een zoon van 5 maanden en over een paar weken ga ik met bijvoeden beginnen, ik zou graag van jullie handige tips willen mbt het zelf maken van groente en fruithappen, hoeveel maken jullie in 1 keer en hoe lang bewaar je het. Ik wil het graag zelf gaan maken want op de creche krijgt hij straks ook zelfgemaakte happen en de potjes schijnen toch anders te smaken
 
heel simpel allemaal. fruit, appels, peer etc. schillen in stukjes snijden, in de pan zonder water, eventjes koken en met staafmixer fijn malen. Ik maak meestal veel, vries ik in. Als ik het geef, pers ik ook vaak er een mandarijntje bij, maar hoeft natuurlijk niet. Maar in het begin kan je beter bij 1 soort fruit houden.

Groente is ook makkelijk, wortel, tomaat, sperciboontjes etc. Wortel vinden ze vooral lekker, is zoet natuurlijk. Ook gewoon in de pan, beetje water erbij, koken, afgieten (ik bewaarde het kookvocht) en mixen, als het te dik wordt, het kookvocht erbij. In het begin kan je beter 1 soort groente geven, later kan je mixjes maken.

Ik ben zelf begonnen met groente te geven, omdat fruit natuurlijk zo wie zo lekkerder is, dus wilde dat hij eerst groente lekker zou vinden. Bovendien heb je met groente minder kans op allergische reacties, maar goed, dat is een keuze die je zelf maakt.

Succes,
Linda
 
Fruit hoef je niet te koken maar kan je met de staafmixer pureren. Ik doe er een liga (eerte stap) door heen (ook met de staafmixer) omdat het zo wat machtiger is en een voeding kan vervangen.
Heel veel recepten kan je vinden op keukenkikker.nl. Een hele leuke website met goeie ideeen.
Succes!
groetjes,
Moniek
 
Ik kook het fruit ook niet van te voren.Groente wel, ik doe bijvoorbeeld een hele bloemkool, koken, fijnmaken en in ijsblokjesmaker. Als het ingevroren is klik je ze eruit en doe je in een bakje. Zo kan je altijd kleine porties eruithalen. (uitgerekend dat 10-12 blokjes in een potje passen, dus ik doe 8 blokjes groente en 4 aardappel, maar mijn kind is al 8 maanden...)Hierna kan je de ijsblokjesmaker weer voor een andere groente gebruiken. Of gewoon voor ijsblokjes natuurlijk! Succes!
Gr. Leontine
 
Ik doe het 2 minuten in de magnetron omdat het dan fijner wordt dan zonder verwarmen.En verder probeer ik vanalles (liefst laxerend) alleen de papaya was een beetje mislukt vond meneer (5 mnd) niet lekker en ik trouwens ook niet.
 
Terug
Bovenaan