Fruit/groente hapje en rijstebloem

Hallo

Even een paar vraagjes. Hoe hebben jullie dit aangepakt. Anouk is dinsdag 4 maanden en wil ik er wel langzaamaan mee beginnen. Hebben jullie eerst fruit gegeven en dan groente of andersom? Hoeveel mag je geven? En de rijstebloem, in welke fles moet dit en zijn jullie dan zomaar met de 23 uur fles gestopt of niet? Wat een vragen maar wil  jullie wel alvast voor de antwoorden bedanken.

gr angelique
 
Hoi, mijn zoontje is nu ruim 5 maanden en ik ben ook bij 4 maanden begonnen met fruithap en papfles. Volgens het consultatiebureau hebben ze het nog niet echt nodig, pas vanaf 6 maanden begint de voorraad vitaminen enzo die ze van de moeder mee hebben gekregen op te raken. Maar sommigen zijn er eerder aan toe dan anderen en je kunt er alvast mee beginnen om ze er aan te laten wennen. Als ze dan nog niet zoveel fruit of groenten eten, maakt dat niet uit.
De rijstebloem is een toevoeging aan de gewone fles. Je maakt dus je gewone fles voor 23 uur klaar en voegt daar de rijstebloem aan toe. Dit staat ook duidelijk op het pak beschreven. Zelf ben ik begonnen met 1 eetlepel, de avond erna 2 en daarna 3 eetlepels in die laatste fles. Je kunt je gewone fles gebruiken, maaar je hebt een 1-2-3 speen of een papspeen nodig. De pap is wat dikker en kan dus niet door een gewone speen. Als je een 1-2-3- speen gebruikt, gaat dit prima in stand 3.
Groente of fruit maakt niet uit waar je mee begint. Mijn zoontje vind banaan (glad gepureerd met een beetje water) heerlijk, net als wortels en bloemkool. Geadviseerd wordt wel met 1 soort tegelijk te beginnen. Als je baby dan allergisch is, dan weet je waar het van kwam.
De eerste dagen eten ze maar een paar mini-hapjes, moeten ze nog erg wennen. Na 2 weken at mijn zoontje lekker door en na een maand eet hij 100 gram als 4-uur hapje.
Ik heb zelf gewoon is in de supermarkt in het schap met potjes gekeken, wat ze daar in de 4 maanden potjes doen. Dan kan je dat zelf ook klaar maken..
Succes ermee!
Groetjes Micky
 
.

De WHO (world health organisation) adviseert om te beginnen met bijvoeden vanaf 6 maanden. Dit advies geldt voor borstgevoede en flesgevoede kindjes. Veel mensen denken dat het advies alleen geldt voor kindjes waar allergieën in de familie voorkomen dit is echter niet het geval, ook kindjes waar het risico op het krijgen van allergieën kleiner is lopen het risico om een allergie te ontwikkelen als ze voor de 6 maanden met bijvoeden beginnen.( 25% van de bevolking heeft een aanleg om een allergie te ontwikkelen)

Bij een pasgeboren baby zijn de darmpjes nog niet helemaal ontwikkeld, ze moeten nog verder uitrijpen. De enige voeding die ze goed kunnen verdragen is borstvoeding.  Als het om wat voor reden niet mogelijk is om borstvoeding te geven is flesvoeding een goede vervanger. De nog niet voldoende ontwikkelde darmpjes kunnen nog niet zo goed de verschillende voedingsmiddelen afbreken daarbij zijn de darmpjes ook nog erg poreus en laten dus makkelijk de grote voedingsstukjes, mn de eiwitten, door naar de bloedbaan. Als er te grote eiwitstukjes in de bloedbaan terecht komen kan het zijn dat het lichaam deze niet herkent als zijnde van het lichaam zelf en gaat een gevecht aan, afweermechanisme. Dit is als het ware gebeurt bij een allergische reactie. Komt het lichaam nou herhaaldelijk met zo'n vreemd eiwit in aanraking dan kan het zijn dat het lichaam hier steeds heftiger op gaat reageren.
Bij een baby van 6 maanden zijn de darmpjes voldoende uitgerijpt om voorzichtig met andere voedingsmiddelen te gaan beginnen. Deze hapjes zijn dan nog steeds kleine hapjes die langzaam in hoeveelheid opgevoerd worden en moeten ook gezien worden als bijvoeding en niet als vervanging van een borstvoeding of eventueel flesvoeding.
 
Mijn dochter was 4 maanden en keek echt het eten van mijn lepel dus toen ben ik ook begonnen met eerst fruithapje te geven ergens in de middag. Ik gaf het gewoon als toevoeging dus het was geen vervanging van de fles.
In het begin eten ze een paar hapjes en trekken het bekende gekke gezicht maar later gaat het beter als ze weten hoe ze van de lepel moeten happen!
Toen mijn dochter 5 maanden was ben ik 's avonds groentehap gaan geven en dit ging heel goed dus die heb ik wel vervangen voor een fles!
Pap fles heb ik nooit gegeven, ik heb mijn dochter 's morgens 100 cc melk met pap vermengt en gegeven via het lepeltje (omdat ze ontzettend goed kon happen) en de andere 100 cc melk gewoon als flesje gegeven!

Heel veel succes en plezier!
Groetjes Saskia
 
Mijn zoontje is ruim 5 maanden geworden en ben ook nu pas begonnen met vast voedsel.  Hij sliep al met 3 maanden door maar de laatste 2 weken werd hij 's nachts wel  3 of 4 keer wakker. Het was voor mij wel een signaal dat hij wat meer voeding nodig had. Dus heb ik hem als eerst een paar lepeltjes groente uit een potje gegeven. (Ik las dat je beter met groente kan beginnen zodat ze niet meteen een voorkeur voor zoet krijgen). Er ging natuurlijk meer uit dan erin maar  de 2e keer vond hij het wel ok, en de zachte plastic lepel beviel hem ook goed.  In de fles van 23uur (bv) doe ik een flinke schep rijstebloem en nu slaapt hij weer lekker door. Om 8 uur krijgt hij weer een fles met pap. Ik doe 100cc pap en de rest van de bv mag hij gewoon opdrinken. (ik leg dus niet aan) Voor de pap gebruik ik een 3-gaten speen. Met bv wordt de pap niet heel dik  daarom geef ik het niet met een lepel. Ik probeer hem nu rond 10 uur een fruithap te geven en om 16 uur een groentehap. Tot nu toe gaat het goed. Ik hoop dat het bij jou ook goed zal gaan.
 
Terug
Bovenaan