fruit groente hapjes?

Hoi allemaal

Mijn dochtertje is pas 3,5 maand maar ik wil over een aantal weken gaan beginnen met fruit en groente hapjes maken.

Maar hoelang kan ik dit bewaren (zelfgemaakte) in de koelkast en in de vriezer? En kun je die potjes langer bewaren? Wel vreemd trouwens dat er in sommige potjes suiker zit. Ik heb er deze week eens naar gekeken bij de drogist maar in sommige fruithapjes van Bledina zit gewoon suiker. Dat mag toch helemaal niet, nou ja ik wil in elk geval niet dat ze suiker binnenkrijgt lijkt me niet verstandig.

Nou ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag

Chislaine

Hoi Chislaine,

Ik heb Stan vanaf 6 maanden hapjes erbij gegeven. In het begin heb ik een potje gegeven, maar vrij kort daarna heb ik alles zelf gemaakt. Het is goedkoper, leuker én je weet wat je baby binnenkrijgt!
De groente kookte ik goed gaar en ging er daarna met de staafmixer door. Sommige groenten pureren niet zo makkelijk (zoals spercieboontjes) en voeg dan iets kookvocht toe. Na het pureren deed ik het in een flexibel ijsblok-vormpje en huppakee, in de vriezer. Na het invriezen deed ik de blokjes groente in een zakje. Zo kreeg Stan elke keer 2 blokjes (of meer...). Je kan makkelijk doseren op deze manier. Het is in ieder geval een maand goed houdbaar in de vriezer (-20 gr) en volgens mij ook wel langer (kijk dan even in de gebruiksaanwijzing v.d. vriezer hoe het ook al weer zat).
Fruit maakte ik vaak ter plekke klaar. Als ik wat over had, ging er wel eens een restje de vriezer in. Maar fruit uit de vriezer vind ik zelf iets minder lekker (géén banaan invriezen..).
Als je een potje geopend hebt, dan moet je hem de volgende dag opmaken en anders weggooien.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Er is ook een leuke recepten-site: www.keukenkikker.nl  . Hier staan leuke ideeen.

Veel succes!

Groetjes Marieke
(mama van Stan; 04-09-2004)

hallo chislaine,
die potjes (staat op het etiket ) 48 uur na opening gebruiken en koel bewaren,
en zelfgemaakt,ik denk net zolang jy het zou opeten,
maar voor de zekerheid neem ik ook vaak zelfingervroren diepvriesgroenten,
grote pot kokend water ,grove stukken groenten(wortel in vier stukken gesneden,bloemkool en broccoli in grote roosjes,boontjes,enz.)
een minuutje laten koken en dan uitdruipen op een grote doek(theedoek)
als het afgekoeld is invriezen en dan kan je mengelingen zelf maken(ook 's winters handig voor soepen)je neemt gewoon per keer enkele soorten groenten eruit net zoveel je nodig hebt om 1 groentenpap te maken en die is vers en toch zo klaar!
groetjes

o en trouwens die fruithapjes met suiker stond daard dan ook echt op dat het voor baby's was? want er bestaan natuurlyk ook allerlei soorten vruchtenmoesjes voor oudere kinderen of volwassenen en die willen juist gesuikerde(neem ik aan)

dank jullie voor de tips

Ja ik keek bij de potjes voor baby's van 4 maanden dus ik vond het een beetje bizar. Ik snap dat kids die ouder zijn dat wel mogen hebben maar baby's toch niet. Nou ik ga straks lekker beginnen met kokkerellen. Ik heb een hoop recepten van keukenkikker.nl af gehaald dus Luna kan straks lekker gaan kliederen met mama's prakje.

groetjes chislaine

Hoi,

Sinds kort ben ik ook druk aan het koken, prakken en pureren.
Ik heb bij Blokker een aantal kleine Curverbakjes gekocht en doe daar de hoeveelheden groenten en aardappel in die het CB heeft voorgeschreven en voor de zekerheid iets extra. Ik maak meteen voor een keer of vier ofzo en die gaan in de vriezer. In de koelkast bezaar ik groenten- en fruithapjes niet langer dan een dag, omdat ik niet weet of het langer mag.

Voor wat betreft de suiker. Wij zijn in Italië begonnen met het geven van potjes. Daar zit in alle fruithapjes suiker en de groenten worden gekookt met zout! Ook zag ik daar potten kant-en-klare rijstebloempap met gemengde groenten en zalm(!) voor baby's vanaf vier maanden. Terwijl men hier weer zegt dat je lang  moet wachten met het geven van vis i.v.m. allergische reacties....
Blijkbaar is men niet unaniem over wat goed en slecht is voor de kleintjes!

Groetjes,

Gea

Suiker moeten ze ook binnen krijgen hoor! Net zoals wij dat nodig hebben.
Zonder suiker in die potjes is het ook wel goed, want volgens mij zit er ook suiker in melkvoeding (ook borstvoeding), maar het kan vast geen kwaad. Vroeger werd er ook niet zo nagedacht over dat soort dingen, en onze generatie heeft er niks aan over gehouden.
Maar zelf maken is altijd lekkerder natuurlijk!
Je kunt de zelfgemaakte groenten ook gewoon in de potjes invriezen hoor! Ik heb gewoon een 10 potjes verzameld en daar dan steeds de warme hap in diepgevroren. Vriest je diepvries 18 graden, dan kun je het een half jaar bewaren!
Fruit invriezen heb ik nog nooit geprobeerd.

Terug
Bovenaan