fruit, liga, diksap, ..... ,.....???

Hallo Mama's...
Ben begonnen Elise een fruithapje te geven, gewoon eens om te proberen hoe ze erop reageerd. Ze vond het heerlijk. Ik heb dit gedaan tussen 2 voedingen in, en gewoon eerst een klein beetje, hoe doen jullie dit, dus hoe laat, hoe veel enz??

En de volgende vraag, geven jullie behalve fruithap ook nog andere hapjes??
Ik hoor en lees ook wel eens over liga (gesopt in melk /flesv. of in sinaasappelsap), dit gaven ze vroeger al heel snel, ik kreeg het als kind al met 3 mnd. Of andere hapjes ?/
En diksap.. Op de fles staat dat het vanaf 4 mnd mag, maar wat zijn de ervaringen hiermee?? Wanneer geven / gaven jullie dit voor 't eerst en hoeveel??

Gaan de hapjes en sapjes bij jullie ook ipv een voeding of erbij ( als 'extra') ??
Tips zijn welkom.

Groetjes mama van Elise.

Hoihoi,
Onze zoon is nu bijna 16weken en is iin 1x van de 6flessen op 4 overgegaan. Omdat ik dat wat weinig vond wilde ik met groentehapje beginnen, want ik had eerst fruit geprobeerd maar dat was huilen. Nu heeft die al 2dagen wortel gehad en dit gaat redelijk, alleen eet die mss 2 of 3 hapjes en de rest word uitgespuugt dus hier is het echt een extraatje!!

groetjes

Hoi,
Jesse is 16 weken. Hij krijgt nog BV, 5 voedingen op een dag. 's middags na de voeding van half 3 geef ik m ongeveer 1/3 van een potje worteltjes, dit smult hij echt op!   Dit is wel extra, dus vervangt geen voeding. 's avonds na de laatste voeding van 19.00 uur geef ik hem een bordje rijstbloempap, aangemaakt met gekolfde melk. Ongeveer 100cc. Dit is niet ter vervanging van een voeding maar dus ook extra, zodat hij een lekker vol buikje heeft en de klok rond kan slapen! Ook van de pap smult hij als een gek, zn mondje gaat wijd open als de lepel eraan komt hihi.
Ik ben wel expres met groente begonnen, omdat de meeste baby's fruit altijd wel lusten, maar groente niet, dus t fruit bewaar ik nog even voor later!

Even over liga met sinaasappel, dit is inderdaad een bekend ouderwets babyhapje, kreeg ik ook vroeger met 2,5 maand. Tegenwoordig raden ze dit af omdat sinaasappel te scherp is voor een baby onder de 6 maanden, en liga is tarwe en suiker, beide dingen die een kind zo jong nog niet mag en ook tarweallergie kan veroorzaken... nu denk ik ook weleens: wij zijn er ook groot van geworden zonder problemen, maar ja, ik denk dat ze het niet voor niets zeggen, dus hou me er toch maar een beetje aan!
Diksap mag wel, ik heb het ook in huis, maar ik denk dat het voor een baby zo jong nog geen nut heeft, het kan de maaltijd niet vervangen, maar vult wel t maagje erg, dus ik vind t zelf niet zo handig t nu al te geven. Denk pas als ze naast de borst/fles nog meer vocht nodig hebben, dat t handig is om sapjes erbij te geven...

Hoi mama's..
Bedankt voor jullie reactie. Dat van de sinaasappel, liga en diksap klinkt idd wel logisch jah, heb er wel wat aan. Onze dochter heeft nml al een erg gevoelige huid (eczeem) dus wil er wel voorzichtig mee omgaan.

Ik gaaf nu af en toe een fruithap om haar langzaamaan te laten wennen (bijv om-de-dag, en dan 1 x dgs), en ze vind het heerlijk. Ong 1/3 potje per keer. Ze heeft nu peer en banaan gehad, ze reageert er gelukkig goed op. Krijgt daarnaast nog wel 5 x dgs de fles. 4x dgs redt ze nog niet.

Tijn is van 29 mei, bijna 4 maanden nu dus. Ik denk dat ik nog even ga wachten met bijvoeding, heb niet het idee dat hij er al aan toe is. De afgelopen 2 weken is hij ziek geweest, dus het schema van 5 voedingen per dag is hier volledig overhoop geschopt weer! Hij dronk zijn fles namelijk zo slecht, dat ik vaker kleine beetjes gaf. Nu gaat het wel weer beter, maar echt nog niet super!

Bij mijn dochter ben ik destijds wel met 4 maanden begonnen. Eerst tussen de 2 ochtendvoedingen door een fruithapje, paar hapjes. Heb dat een tijdje volgehouden, daarna ook wat groente (paar hapjes) voor de 1e avondvoeding.

Zo rond de 6 maanden gaf ik haar ook een liga rond een uur of 3smiddags. Wel natuurlijk een liga speciaal voor kindjes vanaf 4 maanden. Tuurliijk, er zitten in een liga dingen die baby's nog niet mogen, maar dat geldt toch niet voor de speciale babyliga?

Ik denk dat ik bij Tijn zo rond de 5 maanden ofzo eens met fruit ga beginnen, vroeg zat voor hem denk ik.

O, en even een vraag over pap: doen julie dat in een fles gewoon of echt van een lepeltje? Kan me herinneren dat ik dat bij julia gewoon in een fles gaf, omdat ik het met een lepeltje zo'n gedoe vond. Duurde vel te lang, en ze had echt geen zin om al zoveel van een lepel te eten......

Goed, ik zie het allemaal wel, vanaf een maand of 6 is bijvoeding toch pas echt noodzakelijk?

Liefs, Eline

Nou zeiden ze hier op het cb bij Arwen (2 jaar) dat ik beter geen diksap kon geven. Dat zit nl ook vol met (natuurlijke denk ik) suikers. Je kan beter slappe thee of water geven.

Ik heb Joah 1x worteletjes gegeven vorige week, maar hij vond die lepel niks en hij zit ngo steeds op die 5 voedingen, dus ga over een week of 2 echt beginnen, dan is hij ook 5 maanden.

Sinaasappel is inderdaad te zuur voor baby's. En je hebt liga vanaf 4 maand. neem toch aan dat die glutenvrij ed is, zodat je je kindje niet dingen   geeft die ze niet mogen.

Kreeg net vandaag een folder van Liga. Volgens hun zit er in hun koekjes 'eerste stap' geen stoffen die bijv. allergieen kunnen veroorzaken. Je zou het zo door de fruit kunnen doen. Ik begin denk ik eerst maar ns zonder koek erdoor :D.

Maar waar beginnen jullie mee? Eerst fruit of groente? Er valt voor beide wat te zeggen. Fruit omdat het lichter verteerbaar is en groente omdat dat minder zoet is. Volgens sommige zou een baby na fruit namelijk groente weigeren (maar dat kan dan toch nog elke dag als je sochtends fruit geeft ?)

quote: anoniememama reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-10-2008 15:05:45'));

Kreeg net vandaag een folder van Liga. Volgens hun zit er in hun koekjes 'eerste stap' geen stoffen die bijv. allergieen kunnen veroorzaken. Je zou het zo door de fruit kunnen doen. Ik begin denk ik eerst maar ns zonder koek erdoor :D.

Maar waar beginnen jullie mee? Eerst fruit of groente? Er valt voor beide wat te zeggen. Fruit omdat het lichter verteerbaar is en groente omdat dat minder zoet is. Volgens sommige zou een baby na fruit namelijk groente weigeren (maar dat kan dan toch nog elke dag als je sochtends fruit geeft ?)

Hoi,
die folder heb ik ook gekregen inderdaad, dus ik dacht: waarom niet! En ben die liga gaan halen. Nu 2 keer gebruikt, hij vindt t niet per se lekkerder, t fruit met liga, maar eet t wel. Toen keek ik net bij de ingredienten, zit gewoon glucosestroop én suiker in!! Nou, daar was ik echt zwaar beledigd over, t kan aan mij liggen, maar waarom zou je een kind van 4 maanden suiker voeren?? T fruit is zoet genoeg van zichzelf en met 4 maanden 'heeft een kind nog niet eens bijvoeding nodig, en dan ga je t suiker zitten geven... ik was natuurlijk zelf zo naief om t te kopen zonder naar de ingredienten te kijken, ik verwacht geen suiker in babyeten aan te treffen, maar ik ben gelijk   gestopt met die liga...

Nu vraag ik me af:  Ben ik een  uitzondering hierin, dat ik t onzin vind om een baby suiker te geven?

Terug
Bovenaan