fruithap??

A

Anoniem

Guest
Hoi mede- mama's!

Ik was me ineens aan het afvragen wanneer ik ons kleintje eigenlijk vast voedsel mag gaan geven, zoals een fruithapje???
Emma is nu pas 12,5 week, dus nu nog niet, zover was ik al. Maar wanneer dan wel?
(Is het heel erg dat ik dat niet weet??? hahaha)
Er zijn vast wel meer ervaren moeders die hier meer vanaf weten...

Groetjes Eveline

Hai,

Ik geloof dat kindjes vanaf 4 maanden een fruithap mogen enzo... het staat ook wel op het potje of op de verpakking voor wanneer het geschikt is maar kan me niet voorstellen dat je dat nog niet gezien hebt. Eerder was het vanaf 6 maanden maar het mag steeds vroeger.
Mijn moeder vertelde me laatst dat ik met een week of 8 al een fruithap kreeg.
Maar weet wel dat ze op het cb behoorlijk zaten te zeuren tegen haar.
Heb vaker gelezen dat het cb liever heeft dat je wacht bij bijvoeding tot de kleine 6 maanden is!

Groetjes,

Frieda

Hallo

Bij ons kreeg de eerste met 4 maanden het eerste fuithapje en ik meen vanaf de 6
maanden haar eerste groente.

groetjes bg

Hoi hoi

In priciepe mag je vanaf 4 maanden bijvoeding geven, maar tegenwoordig raad t CB je aan om pas vanaf 6 maanden bijvoeding te geven
Dit heeft te maken met het feit dat er bij steeds meer kinderen allergieen worden geconstateerd
En men weit dit aan het vroeg geven van bijvoeding
Daarom word geadviseerd pas vanaf 6 maanden en wanneer een kind vergrote kans heeft door allergieen in de familie dan echt niet eerder

Groetjes Xennah

hallo dames,
fijne topic: hier heb ik ook nog wat te vragen over!
ik wilde in principe ook wachten met bijvoeden tot 6 maanden maar weet eigenlijk niet goed waarom ik dit wil? het is een soort gevoel in mij dat vind dat ik het nog zo vroeg vind, 4 maanden. dan zijn ze nog zo klein en dan al voeding.
maar wanneer merk je aan je kind dat het bijvoeding wil en merk je dat uberhaupt wel??

groetjes martine
(demi is 11 weken)

Goede vraag Martine, Dat zou ik nou ook wel eens willen weten

Groetjes,

Frieda

Ik heb van het cb het volgende begrepen:

Als je kind flesvoeding krijgt, adviseren ze nu om met 4 maanden te gaan bijvoeden.
Als je kind borstvoeding krijgt, adviseren ze om met 6 maanden te gaan bijvoeden.

Omdat borstvoeding altijd de beste voeding is voor je kind, is dat dus later dan met flesvoeding. Zelf ga ik na 6 maanden beginnen met Rapley, een methode waarbij je je kind eigenlijk gelijk al vast voedsel introduceert. Het is best uitgebreid, dus even Googelen voor meer info, zou ik zeggen. Het schijnt ideaal te zijn in combinatie met borstvoeding.

Groetjes, Marisa

Oh, en ik weet zelf ook niet precies wanneer je dat aan je kind kunt zien, maar ze zeggen dat je kind rond de 6 maanden erg geinteresseerd gaat kijken naar wat jij eet. En eigenlijk met z'n ogen zoiets zegt van 'laat mij ook eens proeven!' Hahaha.

Het is volgens mij ook meer dat je je kind laat wennen aan 'ander voedsel'. En ze alvast voorbereid op vast voedsel (als je geen Rapley wilt doen). Maar kijk wel goed naar je kind, sommige baby's zijn met vier maanden bang voor het lepeltje met fruithapje.  Of verslikken  zich steeds.  Dan zou ik adviseren om nog even te wachten. In het begin nemen ze vaak maar 2 hapjes of zo, gooi daarna wel het hele potje weg (of nog beter, maak gewoon zelf fruithapjes in een blender. Dan kun je zelf doseren).

Op internet kun je informatie vinden over welke groente en fruitsoorten geschikt zijn bij allergie (o.a. bananen en wortels uit m'n hoofd). Dat zijn soorten waar kinderen eigenlijk nooit allergisch voor zijn en die zijn heel geschikt om te gebruiken. Deze groente en fruitsoorten gebruiken ze ook alleen maar in potjes, om allergische reacties zoveel mogelijk te voorkomen.

Succes!
Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan