fruithapje? Baby leeftijd 5 maanden eerder geboren 9 weken.

A

Anoniem

Guest
Hallo.

Zoals jullie kunnen lezen is mijn dochter 9 weken te vroeg geboren.
ze sabbelt veel op haar handjes en is vaak de tong uit het steken. Is dit een teken om verder te gaan met fruit/groentehapje?
Ze is nu 5 maanden qua leeftijd maar ook qua voeding??
Wie kan mij tips advies geven?

groetjes Linda

ff een vraagje... geef je borstvoeding? Zo ja? dan zou ik zeker wachten met vaste voeding t/m 6 maanden...
Geef je geen borstvoeding dan zou je het kunnen proberen.. maar zou hooguit  maar een paar lepeltjes geven...
Ikzelf heb mijn zoontje pas  na 6 maanden een fruithapje gegeven....

Hallo,

Ik ben met 41/2 maand begonnen met fruit! Gewoon omdat hij het echt nodig had! En hij vind het heerlijk!!
En ik geef mijn kleine nog steeds borstvoeding en hij is nu 7 maanden.
Ik doe gewoon lekker vers en zou als ik jouw was met peer enzo beginnen.
Je moet inderdaad uikijken met allergien, maar dat kan je zelf het beste beoordelen of dat in je familie voorkomt enzo! Jij weet het beste wat je kindje nodig heeft, als je naar haar/hem kijkt!.

Succes

Bij prematuurtjes loopt de rijping van de ingewanden vaak moeilijker. Daarom hebben ze ook vaker krampjes.
Vaak wordt gezegd dat je voor veel dingen de uitgerekende datum als leidraad moet nemen, maar op zich begint de rijping zodra ze beginnen te drinken na de geboorte.
Maar omdat het een echte prematuur is zou ik nooit voor de 6 maanden beginnen met bijvoeding!

hoi linda,
mijn meisjes zijn inmidels 6,5 maanden. ze zijn 3 weken te vroeg geboren, maar hadden tijdens de zwangerschap een groeiachterstand van 2 weken opgelopen. in totaal dus 5 weken. in de eerste 3 maanden hadden ze erg veel last van krampjes. ik heb met 4 maanden 1 week geprobeerd om ze fruit te geven, maar daar kregen ze weer flinke krampen van en verstopping. na  3 weken weer geprobeerd en nogsteeds kon je merken dat (ondanks dat ze al vanaf 3 maanden oud het brood van je bord zouden willen eten) hun lichaam er nog niet aan toe was. ook toen kregen ze weer krampen. ik heb tot 6 maanden 1 week gewacht en introduceer ze stuk voor stuk aan alles. eerst pap, toen fruit deze week groente. volgende week aardappen en rijst. ik hou me niet echt aan het schema van het CB. ik houd het wel in de gaten om te weten waar we naar toe moeten werken, maar ik ga in mijn eigen tempo. als ik merk dat ze weer last krijgen, voeg ik weer een week of 2 niks extras toe.

groetjes,
petra

hier zijn echt hele discussies over geweest. met 4 maanden of met 6 maanden pas beginnen met bijvoeding.
mijn dochtertje was nog net geen 4 maanden toen ze haar eerste fruithapje kreeg.
ze vond het geweldig!

ik denk dat het heel balngrijk is dat je zelf naar je kindje kijkt.
probeer het gewoon. kijk of ze verstopping krijgt,krampjes,allergie of dat ze niks krijgt.
in het laatste geval kan je natuurlijk door blijven gaan. heeft ze erg veel last van krampjes, zou ik persoonlijk nog even wachten met het volgende potje te geven.

moet wel zeggen dat nathalia pas groente kreeg toen ze 5 a 6 maanden was hoor.
wilde haar eerst aan het fruit laten wennen en aan t wennen van het lepeltje te eten.

succes ermee

groetjes, do

Hebben jullie wel eens van Desmond Morris gehoord? Ik heb een boek van hem over baby's en ik vind het helemaal geweldig, de man is bioloog en ik vind het allemaal heel leerzaam.

Over de overgang van vast melk naar vast eten zegt hij dat de leeftijd wereldwijd gemiddeld tussen de 4 en 6 maanden is, dus ga gewoon op je gevoel af.
Mijn dochtertje is nu 3,5 maand en kijkt ook vol spanning naar wat wij allemaal eten. Ik heb haar een paar keer een appel en tomaat voorgehouden waar ze aan likte en de appel smaak leek ze erg lekker te vinden. Ik wil ook graag met een fruithapje gaan beginnen maar ik wacht nog even....

Maar ig die Desmond Morris zegt dus dat in veel landen moeders het eten voorkauwen en dan de baby een heel klein beetje in de mond geven, veel andere zoogdieren doen dat ook (de mond van de moeder aflikken als voorbereiding op vast voedsel). Je kindje krijgt dan voedsel in minihoeveel heden binnen (je moet geen hap geven) en op die manier went het lichaam langzaam aan smaken en stoffen.... Bovendien zorgt jouw speeksel ervoor dat het voedsel al gedeeltelijk verteerd is (minder kans op krampjes)...

Ik vind het hele interessante informatie en zit er serieus over te denken dit misschien te gaan proberen......

Terug
Bovenaan