Fruithapje en harde ontlasting.

Hallo allemaal.
Ik heb een dochter van bijna 6 maanden en sinds 2 weken krijgt ze 1 a 2 keer per dag een fruithapje uit een potje (ongeveer 50gr). Maar sindsdien heeft ze harde ontlasting. Ze heeft last van krampjes en is wel 2x 20 min "bezig" om ontlasting te krijgen. De eerste keer heeft ze een heel klein beetje en de tweede keer meestal wel een luier vol. Ze krijgt al 10cc extra water in haar flessen (4x per dag). Ik vind het zo zielig om te zien dat het haar zo dwars zit. Heeft iemand nog tips voor mij?

 
Misschien moet ze ook even aan de voeding wennen en dat het binnenkort wel wat beter gaat.
Tip voor betere ontlasting is: * 1druppel olijfolie of sinaasappelsap door de melk.
Echt maar een klein beetje maar dan komt wel wat beter los.

groetjes ilse mv Finn
 
Roosvicee laxo tussendoorn aanbieden of een schepje kant en klaar in het mondje (= wel erg zoet hoor!)
Kindicol van VSM, is voor mij een wondermiddel. Zo te verkrijgen bij de drogist. Beginnen met 6 keer 3 drppels en volhouden tot ze makkelijker poept. Bij ons werkt het al in een dag, bij sommigen duurt het iets langer. Maar bij de meeste kids werkt het!

Olie bij de fles in is niet handig, omdat het meeste in de speen blijft kleven en de vezels van de sinaasappelsap verstoppen de speen meestal. dit zijn mijn ervaringen hoor.

je mag wel iets meer water geven hoor. Als ze dat opdrinkt. Ik doe soms wel tot 30 cc extra water, zeker bij harde poep en warme dagen. En bied tussendoor wat diksap/water aan als ze uit bed komt. als ze haar fles leeg drinkt, is dit geen probleem.

aan vast voedsel moeten ze meestal een aantal weken wennen. bij ons was dat ook zo, nu hoeven we nooit meer kindicol te gebruiken. Trouwens: fruithap banaan stopt ook!!! Kies voor peer of sinaasappel!

Succes ermee meid, ik weet hoe vervelend het is. Je wilt toch dat je kleine meid het goed kwijt kan. Maar wees niet bang, het komt goed!
 
Ik lees hier een paar tips die je beter niet kunt volgen (sorry dames). Kiwi is erg allergeen, en kun je beter laten staan tot je kindje jarig geweest is. Sinaasappel precies hetzelfde (dat kan eventueel vanaf 9 maanden, als je kind geen verhoogde allergiekans heeft).

Kindicol is een medicijn wat soms goede resultaten geeft, en het is bedoeld voor kleine kinderen.

Maar, liever eerst even naar de bron gaan. Ze raakt verstopt door het fruit uit een potje. Liever dus even een paar dagen stoppen daarmee, tot ze weer goed poept.

En dan liever met groente beginnen, gewoon die je zelf kookt. Groente geeft doorgaans minder problemen bij de introductie als fruit.

Het nadeel van potjesvoer is dat het naast de groente en het fruit ook allerlei hulpstoffen bevat waar kinderen last van kunnen hebben, zoals rijst(emeel) en appelsap(concentraat). Als je gewoon zelf iets klaarmaakt heb je dat probleem niet, je weet precies wat je aan je kind geeft.

En nogmaals: groente als beginhapje verloopt vaak beter dan fruit!
 
Bedankt voor de tips!! Ik weet dat je kiwi en banaan eerst niet mag geven. 30cc in een fles erbij was geen succes. Dit kwam er allemaal weer uit. Ik gaf haar al wat extra water tussendoor, maar nu geef ik het standaard 2x per dag. Helaas tot nu toe zonder resultaat. Ze heeft de afgelopen 2 dagen maar een heel klein beetje harde ontlasting gehad en ik heb het idee dat ze "vol" zit. Van het CB moest ik juist beginnen met een fruithapje, want dat was beter voor de darmen. Ik denk dat we eerst maar even moeten stoppen en kijken of het weer op gang komt.

groetjes
 
Al kindicol geprobeerd? tuurlijk moet je naar de ooraak kijken, maar kindicol kan je voor eerste even uit de brand helpen. Zodra je kindje weer goed poept kun je kijken wat je wel en niet geeft.
Trouwens.... ik heb al heel vroeg kiwi gegeven en pruimpjes.... ze had er geen last van!

Succes ermee hoor!
 
hier is groente juist een probleem, dat wil ze gewoon niet eten... ja 3 happen en dan hoeft ze niet meer maar fruit weer wel. En kiwi mag je best vanaf 6 maanden eten, wordt trouwens door het CB geadviseerd. De een is gewoon veel meer gevoeligerdan de andere.

In het begin had mijn dochter ook last van haar darmpjes, toen weer even gestopt en toen weer begonnen.

En ik zou vers doen, dan heb je geen toegevoegde troep erbij zitten. Ik maak dan een voorraad, 1 banaan en 1 peer samen en dan in ijsblokjes invriezen. Elke keer eet mijn dochter 2 ijsblokjes + halve liga.
 
Terug
Bovenaan