fruithapje proberen bij 3,5 maand?

hallo,

ik heb een lekker mannetje van bijna 3,5 maand. Hij doet het goed en eet goed en poept ook goed . Maar wat wij nu heel erg merken, is dat wanneer wij gaan eten, hij bijna het eten van je bord zit te kijken. En wat vrienden/kennissen van me gaven hun kinderen met 3,5 maand af en toe wat hapjes van een fruithapje.

Wie van jullie hebben dat ook gedaan?

Groetjes Yolanda

hallo Jolanda,

Ik zou het nog niet geven in verband met allergieen en uitrijpen van de darmpjes. Ze adviseren om de eerste 6 maanden uitsluitend borst- of flesvoeding te geven en pas na 6 maanden langzaam te beginnen met de introductie van ander vast voedsel. Dit is beter voor de darmpjes omdat die nog niet helemaal rijp zijn en ook heeft je kindje dan minder kans om allergieen te ontwikkelen. Als je eerder begint dan kan je kindje ook last krijgen van verstoppingen.
Je kan in de winkel potjes kopen om te geven vanaf 4 maanden maar ik zou het toch niet doen (de fabrikant wil graag verkopen) ook al is de verleiding groot om het wel te doen. Het gaat tenslotte om de gezondheid van je kindje!!!!

veel succes ermee

Ik ben het met arnerachel eens. Vera is ook 3,5 maand en hoe leuk het me ook lijkt om haar een fruithapje te geven, wacht ik ook tot 6 maanden vanwege inderdaad de redenen van arnerachel. Eigenlijk heb ik ook geen haast, ze gaat het nog lang genoeg eten ;)

Hoi,

Ik ben het eens met bovenstaande 2 reacties. Hoe leuk het ook lijkt om het nu te doen, over 2,5 maand is het nog steeds leuk, dus voor de leuk hoef je het niet te doen.

Ouders denken vaak dat een kindje 'het eten van je bord kijkt' terwijl de baby in  de meeste gevallen gewoon erg geinteresseerd is in wat je doet en graag kijkt naar die rare bewegingen van je hand en mond. Meestal heeft dat niks te maken met interesse in eten, maar ouders interpreteren dat zo (deed ik ook). Maar als jij aan je schoen gaat knagen, zal je zoontje daar net zo geinteresseerd naar zitten kijken.

hoi
ik zag een paar reacties van mensen die er tegen zijn ik ben voor
ik heb 2 kindjes en de 1e (3,5) kreeg met 12 weken hapjes en mijn 2e(2) kreeg met 8 weken hapjes ze zijn er niks slechter om geworden ik had hongerige baby's en ze hebben GEEN allergie
als jij denkt dat je kleintje er klaar voor is zeg ik DOEN

suc6
groetjes claudia(19) damian(3,5) quinten(2)

Hoi,

ik zou het nog niet doen hoor. De richtlijn van zes maanden is er niet voor niets. Het is niet goed voor de darmen om te vroeg te beginnen. En ik denk niet dat je zit te wachten op een baby met darmkrampjes. En ze kunnen nog heel hun leven fruit en groente eten.

Groetjes

Hoi Yolanda,

De meningen zijn over dit onderwerp erg verschillend. Zelfs tussen de professionals!

Mijn zoontje is onder controle bij een kinderarts vanwege extreme darmkrampjes. Ik was er afgelopen maandag en toen zei hij dat ik vanaf volgende week (dan is Sven 16 weken) hem best eens ander voedsel aan mag bieden. Hij zei wel dat je dan beter met groente kunt beginnen omdat dat vaak minder kans op allergieen geeft.

Op het consultatiebureau zeggen ze dat ik moet wachten tot de 6 maanden omdat er in de familie van mijn man allergieen voorkomen (Sven krijgt ook Nutrilon Hypo allergeen daarvoor).

Nou, daar sta je dan mooi te kijken! Ikzelf wacht toch nog even omdat Sven zijn darmpjes nu zelfs nog moeite hebben met de melk. Ik kan me niet voorstellen dat het dan zo bevorderlijk is om nu ook nog eens ander eten aan te bieden.
Ik wacht gewoon tot de 6 maanden en dan kan het feest beginnen.

Ik denk ook dat er een verschil is tussen af en toe een keer een hapje proeven of echt al volledige hapjes aanbieden. Het eerste kan denk ik echt geen kwaad, met volledige hapjes zou ik gewoon nog even wachten.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij mijn eerste zoontje ook ben begonnen toen hij nog geen 4 maanden was; dan wel zo af en toe een hapje maar toch.. Hij heeft er geen last van gehad of zo, maar aangezien ik nu nog volledige bv geef, geef ik mijn jongste (nu net 4 maanden geweest) voorlopig toch nog niks.. Ik denk dat idd die richtlijnen er niet voor niks zijn, en aangezien mijn jongste nog steeds kampt met krampjes begin ik er nu ook nog niet aan..
Gr. Anne-Marie

Terug
Bovenaan