Fruithapje starten => en hoe zit het precies met opvolgmelk?

A

Anoniem

Guest
Hoi!!

Even over de fruit/groente hapjes.  Ik heb Sem met 4 maanden al een eerste fruithap gegeven, hij kon hier niet tegen (heel onrustig door de fruithap => krampjes?!), en volgens het consultatiebureau moest ik nog maar even wachten.

Nu is Sem inmiddels bijna (12-06) zes maanden, maar ik geef alleen nogmaar de fles. Waar ik vorige week wel mee gestart ben is Nutrix door de fles, dit geef ik s'morgens. Wel makkelijk, de fles heeft een wat groter gaatje en is binnen  3/4 min. leeg!!! Hij heeft er verder geen last van, dus lijkt me prima. Ik zet er een speen op met groter gaatje, zodat de pap er door kan...

Sem krijgt nog 5 voed. per dag de eerste voed. is dus een papfles, maar verder nog niks. En als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik het nog wel lekker makkelijk zo hihihi!!!
Maar bij het kinderdagverblijf vroegen ze al... krijgt hij geen fruithap?!!??!! Nou ik voelde me haast wat schuldig, ik zei dat Sem daar nogal op reageerd. En dat is ook zo. 12-06 moet ik weer naar het consultatiebureau, dan is Sem precies 6 maanden. Zal ik daarop wachten? En zal ik dan direct met twee hapjes per dag moeten beginnen? Ik bedoel dan... s'morgens een fruithapje en s'middags een groente hap (bijv. vlak voor dat wij gaan eten ofzo?)... ik vind het wel een beetje eng hoor, straks reageerd hij er weer op.  Ik koop eerst gewoon potjes. Dan doe ik met 1 potje twee dagen. En hoe zit het precies met opvolgmelk? Kan ik daar al mee beginnen?!

Groetjes José

Hoi hoi,

ik heb van mijn cb begrepen, dat je het beste eerst met groente hapjes kan beginnen. Die zijn minder heftig dan de fruithapjes. Als ik jou was zou ik het rustig opvoeren. Eerst 1   week lang 1 groente hap per dag en als dat goed gaat, het opvoeren naar 2 keer per dag. En 1 groente eerst drie dagen achter elkaar lang geven, zodat je zeker weet dat hij op die groente goed reageert. Stel dat ie niet goed reageert, dan heb je drie dagen lang verschillende gegeven en weet je nog niet, welke de boosdoener is. Succes!

Groetjes Eva

José,

Wij zouden het heel erg leuk vinden als je je aanmeld op www.mammasnajaar200.forum2go.nl  
Daar vind je alle dec mamma's die eerst hier op het forum zaten. Er zijn nu ongeveer 75 leden daar. Daar kunnen we ook je vraag beantwoorden.....

Dag Jose,

Wij zijn wel direct begonnen (bij 5,5 mnd) met 's morgens een fruithap en 's avonds groenten. Hier ging het prima. Ons meissie kijkt het eten van de lepel af!

Gezien de reactie van je kindje, vind ik het idee van Eva perfect: rustig beginnen met 1 ding tegelijk, zodat je kunt handelen als er een ongewenste reactie komt!

Succes (het is zo leuk).

Groetjes, Dee

Hoi Jose,

Mijn zoontje is nu 5 mnd en 2 wk. Zelf ben ik ook met 4 maanden begonnen met het geven van een hapje fruit of groente. Ik ben wel heel rustig begonnen, met 2 lepeltjes per dag van 1 soort (groente of fruit) en dan 3 dagen hetzelfde. Zo kan je ook evt reacties op bepaalde soorten fruit of groente ontdekken. Inmiddels eet hij al ongeveer 100 gram fruit, maar groente vind hij nog steeds niet lekker. Het CB adviseerde mij ook te wachten tot 6 mnd, maar Daniel had er echt behoefte aan. Hij keek ons het eten bijna uit de mond... :) Het is op zich een logische reactie als een kindje wat krampjes krijgt met nieuwe voeding, dat zijn de darmpjes niet gewend. Maar het moet natuurlijk niet te erg worden en uitslag en dergelijke zijn tekenen dat je kindje het niet verdraagt....
Of je moet wachten tot je weer naar het buro bent geweest?? Wat zegt je gevoel, kijk naar je kindje, heeft hij er al behoefte aan?
Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen, door de opmerking van het kinderdagverblijf hoor. Je moet doen wat jou het beste lijkt en het CB kan je daarin goed adviseren, maar verder doen wat jij wil.....

Zoals mijn moeder tegen mij zei, jij bent er ook groot mee geworden....

Succes, Yvette

Heee hoi!

Bedankt voor jullie reacties! Ach ja het is ook zo dat je het moet doen zoals je zelf denkt dat goed is (moedergevoel)... en ja op het kinderdagverblijf, ze bedoelde het volgensmij niet verkeerd. Maar ik had zoiets van... doe ik het nu verkeerd?! Straks vind ze me geen goeie mama hihihi... ach dikke onzin, maargoed, ik ben daar nogal gevoelig voor.

Nou ik zal morgen dan eerst is wat groente hapjes in huis halen. Dan koop ik eerst wel 2 van een bepaald soort... de worteltjes gingen er vorige maand wel prima in!!! Alleen daar kreeg hij dus zo'n last van. Maaar misschien gaat het nu beter. Ik zal morgen is wat inslaan!!! En opvolgmelk? Moet ik daar nu ook mee beginnen denken jullie? Hij is nu bijna 6 maanden, en opvolgmelk is vanaf 6 mnd toch? Hoe gebruiken jullie opvolgmelk?

Groetjes José

Hoi Jose,

Ik begrijp dat je poedermelk gebruikt... Bij 6 mnd kan je dan overstappen naar nr 2. Of dat opvolgmelk heet weet ik niet, nooit opgelet eigenlijk. Maar nr 2 is vanaf 6 maanden.

Nou ik hoop dat je kleintje de groente lekker vind, Daniel vind het nog steeds niet erg lekker haha

Groetjes, Yvette

Hoi Jose,

Ik begrijp dat je poedermelk gebruikt... Bij 6 mnd kan je dan overstappen naar nr 2. Of dat opvolgmelk heet weet ik niet, nooit opgelet eigenlijk. Maar nr 2 is vanaf 6 maanden.

Nou ik hoop dat je kleintje de groente lekker vind, Daniel vind het nog steeds niet erg lekker haha

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan