Fruithapje

Hai allemaal,

Ik heb een vraag over het fruithapje. Mijn dochter is nu 3,5 maand. Ik ben ongeveer een week geleden begonnen met het proberen te geven van het fruithapje. Gewoon een paar hapjes. Ze krijgt gewoon flesvoeding, 5 x pd 180 ml + 6 scheppen. Ik hoorde van veel mensen om me heen dat ze begonnen met het geven van de fruithapjes rond de 3e maand.. Dus ik had zoeits van, ik ga dat ook proberen, wil ze het niet, houdt het voor nu even op. Maar vandaag op het werk zei iemand tegen me, hoe ik het in mijn hoofd haalde, dat het helemaal niet goed is voor een baby. Haar dochter van 5 maand kreeg dat nog niet eens.. (die krijgt nu alleen nog borstvoeding) Nou, mijn dochter reageerd er prima op, poept en plast normaal, heeft nergens last van, ze is de hele dag door vrolijk! Heeft iemand hier ervaring mee, ook zo "vroeg" begonnen?
Ik sta er echt wel achter hoor, vond het alleen een rare reactie van diegene en ben gewoon benieuwd of 1 van jullie hier ervaring mee heeft..
Groetjes
San
 
Hoi San,

Ik ben ook begonnen met een fruithapje en hij vindt het geweldig.Ik had het idee dat hij er echt aan toe was.Alles wat in mijn mond ging keek hij naar dus ik dacht we zullen wel zien wat het brengt en hij plast,poept en smult enorm.Mijn vriendin is ook eerder begonnen en ook haar bevalt het en die heeft al een kindje van 3 en ook die heeft vroeger fruithapje gekregen.

Onze knul is ook erg lang en heeft een behoorlijk gewicht dus hij zal het wel nodige hebben want hij zit op de top van de flessen en ik mag niet meer dus..........

Je moet je eigen gevoel achterna gaan....

Groetjes Asetr.
 
Hoi San,

Ik ben begonnen met 4 maanden met fruithapje én groentehapje. Akim is een stevige knul en ik merkte dat hij eraan toe was. Bij het CB vonden ze het goed dat ik fruithapje begonnen was, alleen groentehapje!?

Toen hoorde ik van iemand anders dat ze bij het CB zeiden (bij een kleine van 5 maanden) waarom dat ze nog niet begonnen was met groente!!
Soms is het zo tegenstrijdig. Je moet inderdaad gewoon kijken hoe de kleine erop reageert. En heeft hij of zij nergens last van, waarom dan niet!

Groetjes vivian
 
Laat je niks aanpraten hoor! Waar bemoeit zo'n mens zich mee :) Het is inderdaad zoals Vivian zegt, dat er heel veel tegenstrijdige adviezen worden gegeven. Het verschilt zelfs van cb tot cb. Officieel moeten de cb ’s zeggen dat je tot ongeveer 6 maanden niet moet bijvoeden (dit geldt zowel voor borstvoeding als voor flesvoeding), dat zijn de landelijke richtlijnen. Natuurlijk kun je altijd eerder beginnen, het is tenslotte jouw kind.

De reden waarom gezegd wordt dat je beter kan wachten, is dat de darmpjes pas rond 6 maanden helemaal zijn uitgerijpt. Tot die tijd kunnen ze alleen melk goed verteren. Eerder beginnen geeft een verhoogd risico op allergieën en op darmproblemen (verstopping bijvoorbeeld). Dus je collega heeft op zich wel gelijk, maar dan vind ik nog dat je zelf moet weten wat jij doet!

Heb er wel erg in dat bijvoeding in de plaats kan komen van flesvoeding (het neemt de honger weg). Als je merkt dat je dochter minder uit de fles gaat drinken, kun je de bijvoeding beter even stopzetten of minder geven, want groente en fruit bevatten lang niet zo veel calorieën als flesvoeding en dan kan het zijn dat ze daardoor minder goed gaat groeien.

Groetjes,
Pauline
 
Sommige kinderen zijn eerder toe aan bijvoeding dan een ander. Ligt aan zoveel dingen. Mijn dochter kreeg pas wat bijvoeding toen ze 5 maanden en 4 weken was ivm een koemelkallergie en een streng dieet. Voor die tijd kreeg ze alleen maar bv.
Nu zijn we langzaam aan het opbouwen qua voeding en het gaat redelijk.

Het zijn richtlijnen wat er word aangegeven en ja soms red een kind het niet alleen op melk.
Kijk vooral gewoon hoe je kind is is hij vrolijk gezellig en geen last van de darmen nou prima toch

groetjes joyce mama van Mara 6.5 maanden
 
Het was natuurlijk wel erg bruut van die persoon om het te zeggen, maar eigenlijk klopt het wel. De darmpjes van de kinderen zijn vanaf 6 maanden pas genoeg ontwikkelt om vast voedsel te kunnen verteren, nou is ieder kind anders en kan het zijn dat jou kindje daar eerder aan toe is, maar een kind heeft ook geen bijvoeding nodig voordat het 6 maanden is. Als het goed gaat bij jou prima, maar het is eigenlijk niet zo goed.
 
Misschien is 3 maanden inderdaad wel wat vroeg om te beginnen met een fruithapje er staat immers niet voor niets op de potjes vanaf 4 maanden.Maar buiten dat vroeger kregen babies met 6 weken al een fruithapje.Zelf ben ik begonnen toen mijn zoontje 4 1/2 maand was omdat die het eten uit onze mond keek en constant zat te smakken.Maar wanneer je dochtertje er goed op reageert kan het zeker geen kwaad.Veel plezier verder met je meisje.Groetjes.
 
Hallo,
Ook hier geldt weer dat je vooral op je eigen gevoel af moet gaan. Als ze genoeg groeit en tevreden is is het toch prima!! Vroeger kregen de kinderen inderdaad ook veel erder allerlei dingen, ook koemelk. Mijn moeder keek soms raar op hoor, als ik vertelde wat er tegenwoordig allemaal niet mag!!! Door onderzoek zijn ze erachter gekomen dat er sommige (let wel, sommige) kinderen op bepaalde voedingsmiddelen allergisch kunnen reageren, of een allergie kunnen ontwikkelen. Om dit te voorkomen zeggen ze nu dat het beter is om kinderen deze voedingsmiddelen niet of to een bepaalde leeftijd niet te geven. In principe kun je je daaraan houden, maar ik zou dat niet te spastisch doen. Wanneer je kindje er goed op reageert is het prima. Een nichtje van me heeft een zoon die met drie maanden zijn eerste tandje kreeg, die was echt toen al aan fruit toe... Elk kindje is anders!
 
Terug
Bovenaan