fruithapje

Mijn dochter Suzanne is bijna vier maanden en zou dan eventueel al een fruithapje mogen. Hoe weet je wanneer ze toe zijn aan een fruithapje en hoe begin je. met een hapje?? en wanneer geef je de fruithap. Ik neem aan 's ochtends!
 
hoi Marja,

4 maanden is nog wel wat vroeg hoor. Er wordt tegenwoordig geadviseerd om pas vanaf 6 maanden te beginnen met bijvoeding. de darmpjes zijn dan beter ontwikkeld en de kans op voedselallergie is dan kleiner.

ik ben gaan bijvoeden toen de melk die hij kreeg niet meer genoeg was. ( hij kreeg 5 keer 210 ml nutrilon forte waarvan 1 fles met rijstebloem).
 
groetjes Amanda
 
Hoi,

Ik zou ook nog even wachten. Ik ben bij Tijn met 5 1/2 maand begonnen met de 'wenperiode'. Je geeft dan inderdaad eerst een hapje, ik deed er een stuk of 3. En ik
deed dan 4 dagen dezelfde soort, elke dag een beetje meer.  Ik ben wel begonnen met de groentes, omdat het zou kunnen gebeuren dat je kind na het fruit de groentes niet wil accepteren omdat ze over het algemeen fruit lekkerder vinden. Na 2 weken groente ben ik met fruit begonnen.
Ik geef Tijn 's ochtends fruithap, nu hij 6 maanden is geweest krijgt hij 2 stuks fruit en 200 gr groente en aardappel. Binnenkort komt daar ook vlees bij.

Heel veel succes.
je moet doen wat voor jezelf goed voelt. Als jij 's middags fruit wil geven dan kan je dat ook gewoon doen.

Groetjes Kirsten
 
Hoi,
Ik wil hier ook graag even op reageren,
 Jij zelf hebt het meeste zicht op jouw kindje.
Bij mij op het cb zeggen ze dat je kunt merken of je kind aan bijvoeding toe is oa doordat ze gaan smakken of op de handen gaan sabbelen als jij aan het eten bent, of als je ineens merkt dat je kind niet genoeg meer heeft aan de melk ( minder tijd tussen de flessen).
 
Ik persoonlijk vind dat ze tegenwoordig erg veel over allergien bezig zijn, terwijl de kans veel groter is dat je kindje geniet van het fruit/groente en helemaal geen allergie ontwikkeld.

Mijn zoontje (nu 2) was 5 weken te vroeg geboren, en kreeg met 4mnd al fruit EN warm eten en ook 1x pap. Hij genoot ervan,en kon beter poepen....en geen allergie.
Mijn dochtertje is nu bijna 11 weken (9 dg te laat geboren)  en krijgt al 2 weken nutrix in de laatse fles, en ze heeft vanmiddag voor het eerst een paar hapjes peer op, ze vond het heerlijk, en ik heb verder niks aan haar gemerkt van krampjes oid...
Ze krijgt ook tussendoor een klein beetje diksap (sterk verdund.) omdat ze water/thee niet lust. doe ik dit niet dan wil ze om de 3 uur een fles, en ze heeft niet meer genoeg aan 200cc per fles. Geef ik haar geen fles met 220/240cc dan blijft ze aan het huilen...en als ik 200cc voeding nog aanvul met 20 a 40 cc water wil ze 2uur later weer eten.. ze is onverzadigbaar....

Ik moet wel zeggen dat ik bij mijn zoontje precies deed wat het cb zei, omdat ik toch onzeker was, maar nu bij de 2e ben ik wel een stuk makkelijker geworden.

Je moet doen wat jij denkt dat goed is voor je kindje, vroeger gaven ze babies ook al vroeg vaste voeding en de oudere generatie is echt niet allergies aangelegd.
Succes,
Doreen
 
Hoi!
Wij hebben ook tot 5 mnd en 3 weken gewacht met bijvoeding. Achteraf ben ik hier heel blij om. Ik lees in tegenstelling tot het bericht van Doreen juist dat allergien steeds vaker voorkomen (1 op de 3 kinderen) misschien ook omdat er vaker met 4 maanden wordt begonnen met fruit e.d. Maar daar zijn ze nog onderzoek naar aan het doen.
Ik heb een paar maanden geleden het advies via Renee van dit forum gekregen om te wachten  en ze heeft mijn ogen wel geopend vind ik. Het blijft je eigen keuze, en waarschijnlijk gaat het ook goed, maar ik zou mezelf niet vergeven als er wel een allergie of eczeem van komt. Nou ja dit is een goedbedoeld advies, en echt waar die extra 1,5 maand is zo om hoor! Ik had er in ieder geval een geruster gevoel van. Enne...   Jamey lust echt alles!

Succes ermee!
Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Hallo,

Mijn dochtertje is nu ook 4 maanden. Ik laat haar iedere dag een beetje van een fruithapje proeven. Ik weet wel dat het cb nu wil dat je pas met fruit en groente begint met 6 mnd, maar hoe zit het met de generatie die met 4 mnd al is begonnen??? Die zijn ook gewoon groter geworden hoor. Maar bij mij is het ook mn eerste en durf er verder weinig over te zeggen. Ik zou zeggen; vertrouw op je eiegn instincten en probeer gewoon voorzichtig als je dat al wilt.
 
hallo,
ik ben deze week op het cb geweest en daar zeiden ze me dat ik kon beginnen met een fruithapje, ik geef haar gewoon 2 of 3 hapjes dan kan ze er alvast aan wennen, wel zeggen ze dat je een paar dagen hetzelfde moet geven zodat je kan zien hoe ze erop reageren
groeten mariska
 
Terug
Bovenaan