Fruithapje

Hallo,

Ik wil mijn zoontje van 4 maanden eigenlijk wel een fruithap gaan geven.
Nu zegt de verpleeg kundige op cb dat dit wel kan en de arts van het cb zegt dat je beter kunt wachten tot 6 maanden, nu ben ik benieuwd hoe hier over gedacgt wordt.
Naar mijn idee is hij er wel aan toe.
Voor de rest krijgt hij overdag borstvoeding en voor het naar bed gaan pap.

Ik hoor het wel!

Groetjes Nienke
 
Hoi Nienke,

Als er verder geen allergiën in de familie voorkomen kan je gewoon een paar hapjes proberen hoor! Banaan en peer is het fijnst ivm de darmpjes. Zo kan je het steeds meer opbouwen (steeds meer hapjes).
Wij geven onze zoon groente- en fruithapje en 4 flessen voeding. Dit gaat heel goed.
's Ochtends fruit en 's Avonds groente.

Succes ermee.

Groetjes,
Rosanne
 
Hallo,
volgens het nederlands zuivelbureau hebben baby's pas na 6 maanden bijvoeding nodig. Maar vanaf 4 maanden kun je voorzichtig beginnen met het eerste groente- of fruithapje.
Dit is dan niet voor de extra bouwstoffen maar om je kindje te laten wennen aan "happen" en aan andere smaken.
Zelf hebben we nog geen ervaring met de hapjes omdat ons zoontje pepti voeding krijgt.(tegen koemelkallergie) Daarom krijgt hij pas bij 6 maanden de eerste hapjes.
In elk geval succes ermee!
 
hoi Nienke,
fijn he die verschillende verhalen van het cb. Ik zou het gewoon eens proberen met een paar hapjes, je merkt vanzelf of hij het lekker vindt of niet. Zo niet, dan zou ik gewoon weer even een tijdje wachten en het een weekje later nog eens proberen. Wij hebben het zelf wel gedaan toen ons zoontje 4 maanden was. Hij vond het wel erg lekker.
Succes.
 

Ps het betere knip- en plakwerk:



Hallo,
Ik ben begonnen met bijvoeden toen mijn zoon 15weken was. Hij had veel last van darmkrampjes. Eenmaal begonnen met bijvoeden (fruit) waren de darmkrampjes over. Er gaan steeds meer verschillende adviesen uit van het cb. De ene zegt 4 maanden, de ander 6 en nu hoorde ik van een vriendin pas na 1 jaar (tot 1jaar alleen borstvoeding ivm allergiën ed.). Nou ik weet het ook niet hoor. Ik ben (nu 28jaar geleden) ook groot geworden met vanaf 6 weken fruit. Liga mocht toen ook nog en nu.... liever niet, maar het wordt nog wel volop verkocht. Het zal allemaal wel. Kijk naar je kindje en naar hoe hij reageerd op de bijvoeding. Je kindje is nog altijd de beste graadmeter in hoe hij erop reageerd. Als hij meer last krijgt van darmkrampen kan je altijd gelijk weer stoppen. En de allergiën volgens mij geldt dit voornamelijk als er veel allergiën voorkomen in de familie.
Groetjes
 
hoi,

Ik ben al begonnen met een fruithapje! mijn zoontje is nu 9 weken en 1 dag. vanaf 9 weken precies zijn we begonnen. een paar kleine hapjes perenpuree per dag doen we nu. (zelf gemaakt, is goedkoper) We zijn nu dus 2 dagen bezig, veel kan ik er ook nog niet over zeggen. Bas vind het wel heel leuk en vast ook wel lekker want hij spuugt het niet weer uit.
Toen ik vanmorgen met een theelepel met vitamines kwam, ging die mond open en ging hij lachen. toen hij erachterkwam dat het maar vitamines waren begon hij heel hard te huilen, dus denk toch dat hij het wel lekker vond.
mijn zoon krijgt nog maar 4 flessen per dag (200cc) dus wou er wat extra's bijgeven.
en ik denk maar zo; je kunt snel genoeg weer stoppen als het niet bevalt.

met 1 jaar pas bijvoeden is bijna kindermishandeling! mogen ze al bij tafel zitten, maar nog niks eten, alleen maar kijken hoe papa en mama lekker smullen. nee, dat vind ik zielig.

groetjes mirjam
 

Ik ben ook met 4 maanden begonnen met een fruithapje. Inderdaar ook verse peer, vond Noa erg lekker! Mocht de smaak iets te sterk zijn, dan kun je er eventueel liga eerste stap doorheen doen. Maakt de smaak wat zachter en went meteen aan eten met een beetje 'body'. Al vrij snel merkten wij dat Noa mango erg lekker vond, ze smekte en smakte dat het een lieve lust was.
Potjes zijn erg makkelijk, vooral als je wegmoet. Verder maak ik eigenlijk altijd verse hapjes, zoals peer-banaan-liga, kiwi-liga of appel-banaan-liga. Ik denk inderdaad dat het cb wel erg uitgaat van de gemiddelde baby, volgens mij moet je gewoon kijken wat jouw uk lekker vindt en vooral wanneer!

Succes! Heleen
 
Terug
Bovenaan