fruithapje

Onze zoon is 4 maanden en van de week heeft hij zijn eerste fruithapje, banaan gehad. Volgende week weer naar het CB maar vraag me af hoelaat en wanneer geef je het fruithapje en het groentehapje en hoeveel???

gr. een oktober mama

En vond ie t wat?? Zou met 1 smaak beginnen, dus of groente of fruit. En aangezien je al banaan hebt gegeven, kun je het beste daar even mee doorgaan, zeggen ze! Bij het CB en Voedingscentrum raden ze overigens aan om pas bij 6 maanden te beginnen met bijvoeden, dan hebben baby's vaak ook het gewicht bereikt waarbij je 1x flesvoeding kunt laten vallen, dan geef je het fruit tussen de 1e en de 2e fles van de dag.. Maar dat ligt er dus aan hoe zwaar je kindje is.
En hoeveel, tja, als je het zelf maakt, een half banaantje prakken ofzo?

De info die ik gekregen heb is dat vanaf 4 maanden bijvoeden mag, en vanaf 6 maanden zelfs moet. Je begint idd. met 1 soort fruit (of groente) en een paar lepeltjes per keer (om te zien of het goed valt). Als dat een paar dagen goed gaat, probeer je een ander soort fruit. Als dat ook goed gaat weer een ander, etc. Later kun je dan ook gaan mixen (bijv. appel/banaan pureren). Maar eerst moet je dan zeker weten dat hij het goed kan verdragen.

Ik zou beginnen tussen de 1e en 2e fles te geven, dan kun je goed zien wat het effect is over de dag heen.

Omdat onze kleine 3 dagen naar de creche gaat geven wij het fruithapje om 17:30 uur.
Want dan kunnen we het zelf geven, en zien we de reactie van onze kleine, en hoe zijn lichaampje erop reageerd. Zeker omdat hij altijd veel buikkrampjes heeft gehad. Hij krijgt nu een volle week appel, (zelf gekookt en gepureerd) Hij vindt het super, je moet dat bekkie zien, als het lepeltje aankomt dan gaat het mondje al heel ver open hahaha. Hij heeft geen last van krampjes, en zijn ontlasting is net als anders.

Na 2 weken appel ga ik over op 2 weken peer. Als dat ook bevalt ga ik banaan doen, en dan eens mengen. Mijn kleine is nu 4.5 maand. Ik vind het wat te vroeg voor groente. Fruit is wat lichtverteerbaarder. met 1 appel doe ik 2 tot 3 dagen

Wij zijn ook sinds een dikke week fruithapjes het geven. Eerst potjes, omdat ie toch wel super fijn gezeefd zijn enz. Banaan/appel.

Nou het ging erin als ..... hahaha

eerst likken, 2 happen later slurpen, en 3 happen later ging het mondje wagenwijd open.

Ik heb sinds vandaag de hapjes zelf gemaakt. Scheelt een hoop geld en je weet precies wat je je baby geeft. Hij vond het misschien nog wel lekkerder als een potje.

Ook hier geef ik het fruitje tussen de 1e en de 2e fles. Stan reageert er super op. Hij had van de week zijn 1e echte drolletje haha. Hier ook 1 soort fruit (wel combi dan, maar iedere dag hetzelfde) Als de banaan/appel op is maak ik appel/peer.

Ik heb ook 1 keer worteltjes gegeven, vond hij ook erg lekker. Maar op aanraden CB toch maar eerst 1 soort doen, en niet groente en fruit tegelijk.

liefs en veel plezier en succes.

Floor krijgt worteltjes, gekookt, en dan gemengd met beetje opvolgmelk, voor de smeuiigheid. Omdat ik ook met oppas zit, en eigenlijk een ritueel over de dag wil aanhouden, krijgt zij het voor de laatste fles, dus rond 18.00. De eerste keer vond ze het helemaal niet lekker. We hebben ons rot gelachen!
Inmiddels vind ze het wel lekker. Al gaat er ook heel veel direct met de toch weer naar buiten. Nog een paar dagen, dan gaan we nieuwe smaak proberen, moet nog even gaan nadenken welke :)

liefs,

T

Terug
Bovenaan