fruithapjes en borstvoeding

Binnenkort wil ik mijn zoontje (5 maanden) alvast een keertje laten kennismaken met een fruithapje, omdat hij mijn pepernoot toch best wel interessant vond (hij bleef eraan likken en happen!).
Nu heb ik begrepen dat de borstvoeding terug kan lopen. Hoe doen andere mama's dat? Ik heb wel eens voedingsschema's gezien waarbij het kind overdag met de pot mee-eet en 's ochtends en 's avonds nog wel borstvoeding krijgt? Heb je dan nog voldoende borstvoeding of moet je overdag blijven kolven?

Hoi,

Kan je vertellen zoals het hier is gegaan. Ik zou persoonlijk nog even wachten met bijvoeden  (6 maanden wordt geadviseerd bij borstvoeding), hier ging het vanaf (bijna)  6 maanden soepel, omdat ik eerst de borst gaf en een uur daarna de bijvoeding.

Zo blijft je produktie op peil, ze regelen het  vanzelf. Esma ging het aantal bv's niet minderen, maar wel minder drinken per keer (merkte ik aan de gekolfde flessen op het kdv). Esma krijgt nu met 7 maanden brood, groente en fruit en nog 5-6 bv's. Ik hoef me geen zorgen te maken over zuivel en vocht: makkelijk toch?

Kijk ook eens op www.borstvoedingsforum.nl en de bijbehorende links naar het bijvoedingsforum.

succes!

Hai,

Valt wel mee hoor! In het begin gewoon tussen de voedingen door wat bijvoeding aanbieden. De eerste tijd gaat het bijvoeden nog niet zo hard dat het gelijk een voeding vervangt. Ik voedde altijd eerst, wachtte toen een halfuurtje of drie kwartier en dan kreeg ze haar extraatje. Heb je trouwens al eens van Rapley gehoord? Bij Rapley bied je je kind hele stukken voedsel aan, die ze zelf gaan voelen, ruiken, knijpen, proeven, bijten, etc. Dan bepalen ze dus helemaal zelf hoeveel ze eten en leren hun eten ook heel goed kennen.

Op dat bijvoedingsforum zal je er inderdaad veel over lezen, kijk maar of dat ook iets is voor jullie!

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik bij http://www.borstvoeden.net

Ik ben met 6 maanden met de bijvoeding begonnen. Mijn zoontje kreeg toen gewoon nog bv zoals we daarvoor ook deden (op verzoek). Daarnaast kreeg hij toen één keer per dag wat vast voedsel (a la Rapley). In het begin eet een kindje nog zo weinig, dat het bijna geen invloed heeft op het aantal voedingen.
Later zul je merken dat je kindje bepaalde voedingen later gaat drinken en zal er vanzelf een voeding afvallen.

Ging heel makkelijk dus!

Groetjes,
Helena

mijn manneke was met 4,5 maand al erg toe aan iets naast de borstvoeding.
Hij is erg groot en wilde echt al wel wat anders.
Hij kreeg dus een beetje fruit, maar in het begin is het er nog naast, vervangt het geen borstvoeding.
Nu is hij 7 maanden en krijgt fruit groente en een rijstewafel met wat water/thee/sap
hij krijgt nog 3 keer borstvoeding per dag.
Je voeding past zich vanzelf aan hoor, wees maar niet bang dat het terugloopt, krijgt ie nou toch iets minder binnen per voeding, dan leg je hem toch gewoon tussendoor een keertje extra aan.
Het regelt zich echt vanzelf.
Als Anthony eind van de middag toch nog wat hongerig is en niet kan wachten tot zijn groentehapje, dan krijgt ie toch gewoon een paar slokken. dat is nou juist het makkelijke van borstvoeding vind ik
groetjes Martine

Hey Marnie,

Mijn zoontje is (vandaag) 7 mnd, en ik wil ook beginnen met brood.   Hoe ziet jouw dagschema er dan uit betreft eten en drinken? Ik geef 4x bv op een dag, de laatste om 19.30 en dan gaan we de nacht in. Hoe doe jij dat dan met 5 a 6 keer?

Gr mamavanjulian  

Hoi,

Hier gaat het na veel gepuzzel zo:

7.00 BV
9.30 fruit
slapen
11.30 BV
12.30 brood (1/2 sneedje met boter en soms wat appelstroop)
slapen
16.00 BV
18.00 warm hapje met toetje BV (paar slokjes)
19.30 BV en slapen
22.30 BV

Hou dit op de dagen dat ik thuis ben niet zo strak qua tijden, op de KDV-dagen houden ze dit aan en dat gaat goed.
Ben wel blij dat je zo geen zorgen hebt om zuivel en ander drinken, dat is voor mij de stimulans om nog even door te gaan.
Op de opvang liet Esma steeds meer gekolfde melk staan en daaruit kon ik opmaken dat ze wat minder per keer drinkt en dat lijkt me logisch.

groetjes,

groetjes,

Dank je wel.....als ik na de bv van 11.30 (wat ik nu ook doe) hem nog even ophou en brood geef, dan slaapt hij s'middags misschien wat langer en is de tijd tot de volgende voeding wat korter. Ik zat al te denken om dan  een tussendoortje te gaan geven, maar probeer het eerst wel zo. Liga's etc kunnen altijd nog vindt ik.

Groetjes

Terug
Bovenaan