fruithapjes wel/niet en waarom

Hi,

hier even een vraagje over fruithapjes geven. Ik krijg nogal tegenstrijdige berichten vanuit mijn omgeving (vrienden, cb etc)de ene zegt direct mee beginnen met 4 mnd de ander zegt juist dat het beter is om te wachten tot 6 mnd. Natuurlijk is het geheel aan onszelf wanneer wij denken dat onze zoon eraan toe is maar ik ben toch erg benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan. Graag wil ik ook weten waarom jullie bijv met 4 mnd juist wel of geen fruit zijn gaan geven. En op wat voor tijdstip op de dag.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en meningen over het geven van fruit (of groente).

Groetjes Angelique

P.S. onze zoon is nu 4mnd en een week en krijgt dus nog geen fruit of groente.
 
Hoi Angelique,de berichten die je hoort over het wel en niet starten met bijvoeding vanaf 4 maanden zijn inderdaad nogal tegenstrijdig.Men denkt dat wanneer je te vroeg start met bijvoeding de kans dat je kindje allergisch wordt groter is dan wanneer je wacht tot 6 maanden dan zijn de darmpjes namelijk beter uitgerijpt en kunnen ze het beter verdragen.Maar dit geldt alleen wanneer er aanleg voor allergie in de familie is en dan nog vraag ik me ten zeerste af of het echt zo is want de aanleg is toch al aanwezig en komt er toch wel uit zo zie ik dat ieder geval.Ik ben met bijvoeding begonnen toen mijn zoontje 4 1/2 maand was omdat die de belangstellig voor de fles begon te verliezen en smakgeluiden begon te maken ik ben begonnen met fruit en gaf dit in de ochtend omdat wanneer ze last van hun buikje krijgen en je geeft het 's avonds je 's nachts met een ontroostbaar kind zit.Hij heeft nooit ergens last van gehad en vanaf 6 maanden ben ik hem groente gaan geven hij is nu bijna 8 maanden en eet een volledige maaltijd en hij vindt het heerlijk allemaal.Succes ieder geval,groetjes Ingrid.
 
Hallo,
Wij zijn begonnen toen onze zoon 15 weken was. Het is best vroeg, maar hij had veel last van zijn darmen. We begonnen met een paar hapjes fruit en de darmkrampen waren gelijk verleden tijd (ik wilde geen lactulose o.i.d tegen de krampjes geven). Mijn zoon vond het heel lekker en vanaf het begin ging het er erg goed in. Nu is hij 4 1/2 maand. 'S morgens eet hij fruit en eet 's avonds een paar hapjes groenten. Ik denk ook dat als een kind aanleg voor allergiën heeft hij/zij het toch krijgt. Een aantal jaren geleden mocht je al met 2 maand fruit geven, toen werd het 6 maand en nu weer 4. De onderzoeken naar de gevolgen van voeding op jonge leeftijd duurt lang. Wie weet zegt men over een paar jaar dat het geven vanaf 8 maand goed is....
Groetjes
 
onze dochter kreeg vanaf vier maanden fruit en groenten pas een maand later. Maar wat ik het belangrijkste vind is dat je afgaat op je goevoel! Wat jouw gevoel zegt moet je gewoon volgen en iedereen om je heen lekker laten kletsen!
 
Ze hadden ons ook aangeraden om te wachten tot een maand of 6 maar die kleine ging weer steeds korter op elkaar eten en hij zat maar te grijpen naar alles wat ik at en dronk.. Dus hebben wij met ruim 4 maanden toch een paar dagen wat fruit erbij geprobeerd en dat gaat erg goed.. Hij vind het lekker en doet nu weer netjes 4 uur tussen de voedingen.. Hij krijgt 's morgens een beetje en 's avonds om 6 uur.. Ik denk wel dat je echt moet proberen om in te schatten of je kindje eraan toe is.. Heeft hij nog genoeg aan de voeding die hij krijgt dan kan je denk ik beter nog even wachten.. Maar mijn zoontje heeft nooit geen last gehad behalve dat ie wat meer poepte in het begin want het is best laxerend voor zo'n kleintje..
 
Terug
Bovenaan