fruithapjes

Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje van 5 maanden en ben pas begonnen met fruit te geven. Hij heeft al 1 keer banaan op en vandaag appel met banaan erdoor heen. Volgens mij vindt hij het wel redelijk lekker hij doet bij elke hap zijn mondje open en lacht de hele tijd. Ik heb het zelf gemaakt iedere keer. nu vroeg ik me af kan je fruithapjes ook invriezen? zo ja welke fruitsoorten ik heb gehoord dat banaan niet gaat. en heb jullie nog ideetjes wat voor fruit hapjes ik nog meer kan maken perzik?. En is het heel erg als er hele kleine stukjes appel in zitten want ik krijg die niet kleiner met de keukenmachine ( ik heb geen blender maar zo'n groot rond ding met van die mesjes erin). Als hij straks 6 maanden is dan mag hij tooch wel grotere stukjes fruit? ook als hij nog geen tandejs heeft?. En volgens het cb gaat hij straks van 5 voedingen naar 3 en dn krijgt hij wel natuurlijk groente en fruit erbij maar toch lijkt mij het erg weing flessen stap is zo groot ik kan het porberen maar toch iemand ervaring ermee?.

groetjes rachel

Hoi,

Over de appel weet ik geen antwoord. En ik weet ook niet of je fruit in kan vriezen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat doet namelijk. Maar miwwchien kan het wel. Maar volgens mij hoef je niet ineens van 5 naar  3 flessen hoor. Mijn dochter is 6 maanden en krijgt nu 4 flessen. Ook krijgt ze fruit en groente (ik maak het niet zelf, maar gebruikt potjes). Ook drinkt ze elke dag een beetje diksap. Dit omdat ze volgens mij ook dorst heeft. En ze kan daar nu al aan wennen. Ze vindt het hartstikke lekker! Tegen de tijd dat ze maar 3 flessen krijgt (waarschijnlijk volgende maand ofzo) krijgt ze meer sap.Zodat ze toch genoeg vocht krijgt.
groetjes

Hoi Rachel, Hoe je het nu doet lijkt mij prima, en stukjes kan echt geen kwaad, als het maar geen brokken zijn waar die in kan stikken, het moet wel in een keer dolor te slikken zijn! En zonder tandjes kunnen ze als de beste kauwen, mijn zoon van 6,5 maand kauwt al aardig goed op een sopestengel en krijgt een halve zo opgegeten. Uiteraard laat ik hem alleen zittend eten (in zijn wippertje) en niet liggend, dat durf ik niet.

Fruit kan je gewoon invriezen, doe ik ook in die handige BEABA invriesbakken met zeven vakken a 60 gram, weet je precies ook wat ze binnen krijgen. 's avonds ontdooi ik dan 3 blokjes in de koelkast voor de volgende dag. Tip, koop het Opperdepop kookboek bij de Albert Heijn, staan allemaal recepten in per leeftijd wat je mag geven en wat je in kan vriezen, ook banaan!

Van 5 naar 3 flessen is wat direct! Volgens mij is het eerst handig om de laatste fles te laten vallen de komende weken. En dan als je kind tussen de 6 en 7,5 maanden zit vervalt er vanzelf een fles, omdat je kind echt vol zit van fruit en groente, flesje water en een soepstengel oid.

Hierbij ons schema:

5 maanden:
7.30 fles 210ml
rond 10.30 fruithapje, paar lepeltjes, zeg maar oefenen met smaken en happen
11.30 fles 210ml
15.30 fles 210ml
rond 18.30 groentehap, ook maar een paar hapjes, om te oefenen
19.30 fles 210ml + 3 schepjes Nutrix
20.00 slapen tot 07.30

6,5 maanden (nu dus)
7.30 fles opvolgmelk 210ml
10.00 Fruithap ongeveer 150 gram (vers of uit potje)
12.30 pap (fles) 210ml opvolgmelk met 4 schappen Nutrix
15.30 rest van het fruit 50 gram, soepstengel, flesje water af en toe diksap 150ml
18.00 groentehap (zowel potje als vers, wisselt, bij potjes heb je meer smaakvarianten dan ik ooit zal koken :)) 120 gram
rond 19.45 fles 210 ml opvolgmelk

Bij 4 maanden ging de laatste fles van 22u eraf, we moesten hem steeds wakker maken, brullen natuurlijk, de fles dronk hij wel leeg, maarja, het is een goede eter dus het maakt niet uit wat je hem voorzet, maar deze fles zonder problemen eraf gehaald van de een op andere dag.

Succes!!

Gr Sandra

Terug
Bovenaan