Fruitsoorten en groenten !

Hallo Dames,

Mijn dochter is nu 5 maanden en ik wil graag weten welke fruitsoorten ik mag geven en welke groenten, want veel vertellen ze niet op het cb, wat ik erg jammer vindt!
Banaan mocht ik nog niet geven, maar heb het Zaterdag toch gedaan en had 2 poepluiers, dus erg verstopt raakt dat niet!

En hoe doen jullie dat met appels, want die krijg ik niet fijn met een staafmixer!
Is een keukenmachine iets, heeft iemand daar ervaring mee?

Groenten en aarappelen zijn zo geprakt!
Maar appels zijn toch wat moeilijker, ik het het eerst in de magnetron gedaan en daarna prakken, dit was een peer en een tip van het cb, DIE PEER WAS NIET LEKKER, HELEMAAL NIET MEER ZOET!!!!
Dus toen maar zo een potje snel gehaald.

En wat is beter, vers of potje?
Want die potjes bestaan al zo lang, daar ben ik zelf ook mee opgroeid.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Groetjes,

Cynthia

Ik gaf in een andere topic de tip voor het Opperdepop kookboek van AH (is iig online verkrijgbaar) Hierin staat eigenlijk antwoord op al  je vragen over hoe, wat en vooral wanneer! Ik heb het als een heel handige leidraad gezien met lekker veel receptjes, misschien ook wat voor jou!

Succes groetjes Saskia

P.S. En wat die appel betreft: paar minuutjes koken en dan met de staafmixer pureren: voila Appelmoes!

Op de site www.borstvoeding.com staat onder het kopje voedselintroductie een onderwerpje 'schema' en daar  ga je vast iets aan hebben! (ook als je geen borstvoeding geeft hoor) Staat nl. een heel lijstje fruit bij vanaf 6 en vanaf 9 maanden  :)

Vanaf 6 geldt dan ook vanaf 5. Want dat wordt overigens nog afgeraden, vroeger dan 6 maanden beginnen, i.v.m. de ontwikkeling van de darmpjes. Maar das ieder voor zich uiteraard.

Succes met kliederen!

O ja, op de vraag wat beter is... volgens mij maakt het niet veel  uit hoor! Voor allebei is wat te zeggen, potjes hebben toevoegingen, vers fruit is weer bespoten...

Potje is gemakkelijk, zeker om mee te nemen natuurlijk. Maar als je voor de Rapley methode kiest is vers fruit juist weer erg handig... je hoeft dan nl. niets te pureren.

Ik zou er niet al te veel over nadenken, je kindje wordt met allebei toch wel groot!

Als een peer rijp is kan je hem zo prakken. Een appel in een klein laagje water koken, ongeveer 2 of 3 min. Dan de staafmixer erdoor heen. Dat kan ook met een peer die nog hard is.

quote: Cynthia32 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-03-2009 15:34:03'));

Hallo Dames,

Mijn dochter is nu 5 maanden en ik wil graag weten welke fruitsoorten ik mag geven en welke groenten, want veel vertellen ze niet op het cb, wat ik erg jammer vindt!
Banaan mocht ik nog niet geven, maar heb het Zaterdag toch gedaan en had 2 poepluiers, dus erg verstopt raakt dat niet!

En hoe doen jullie dat met appels, want die krijg ik niet fijn met een staafmixer!
Is een keukenmachine iets, heeft iemand daar ervaring mee?

Groenten en aarappelen zijn zo geprakt!
Maar appels zijn toch wat moeilijker, ik het het eerst in de magnetron gedaan en daarna prakken, dit was een peer en een tip van het cb, DIE PEER WAS NIET LEKKER, HELEMAAL NIET MEER ZOET!!!!
Dus toen maar zo een potje snel gehaald.

En wat is beter, vers of potje?
Want die potjes bestaan al zo lang, daar ben ik zelf ook mee opgroeid.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Groetjes,

Cynthia

Het CB zal ook nu nog niet veel vertellen, omdat het advies al sinds 1999 is dat je met 6 maanden begint met de introductie van bijvoeding.
Op borstvoeding.com staat een heel duidelijk overzicht van welke groente en welk fruit bij welke leeftijd kan (geldt even goed voor kinderen die kunstvoeding krijgen).
Vers is natuurlijk beter en lekkerder. En makkelijk zat, wat er over is eet je lekker zelf op.
Op zich is het trouwens handiger om te beginnen met groente i.p.v. fruit. Groente is neutraler van smaak, milder, voedzamer en geeft minder kans op reacties. En het is minder allergeen.

HOi,

ik heb via dit schema de bijvoeding geïntroduceerd, wat ook op www.borstvoeding.com staat:

watná... maanden / jaaropmerkingendrinkenmoedermelk aan de borst
of licht opgewarmd uit het kopje/flesje
water
 6 maandendrinken altijd met een bekertje of kopje, of:
moedermelk met het kopje/flesje
ander drinken uit het kopje
 kruidenthee
water
verdunde vruchtensappen
 9 maandengeen frisdrank, babysiroop etc.

borstkindjes geen ander drinken geven dan moedermelk
 zuigelingenvoeding
andere melk
   alleen op verzoek van de ouders
tot 8 à 9 maanden melk verdunnen
 zuivel, pap en zuivelhapjeskwark
yoghurt
andere zuivelhapjes
 7-9 maandenpap is niet echt nodig
Biobim bindt goed met moedermelk

zolang het kindje aan de borst is, geef je andere zuivel met mate

bij koemelkallergie: wachten tot na 1 jaar, maar alleen als de re-introductie van koemelk goed is verlopen
 groentenaardappel
aardpeer (topinamboer)
*amsoi
*andijvie
artisjok
asperge
aubergine
*bleekselderij
bloemkool
broccoli
champignons
*Chinese kool
courgette
doperwten
jonge peultjes
jonge sperzieboontjes
jonge tuinboontjes
*knolselderij
komkommer
koolraap
*koolrabi
meiknol
paddenstoelen (10 mnd)
*paksoi
paprika
pastinaak
pompoen
*postelein
*raapstelen
rabarber
radijs (rettich)
rammenas
*rode biet
schorseneren
*snijbiet
snijboon
*spinazie
spruiten
tomaat
*sla, alle soorten
*venkel
*waterkers
witlof
wortel
zoete aardappel (bataat)
zuurkool
 6 maandengroenten hoeven niet per se geprakt of gepureerd
gaar koken en in stukken aanbieden is een leuke manier van introduceren
groenten niet voeren of opdringen

kies bij voorkeur de groenten die je zelf ook eet
restjes groenten niet weer opwarmen

de groenten met een sterretje * zijn de nitraatrijke groenten, deze geef je beslist niet vaker dan twee keer per weekboerenkool
maïs
prei
savooienkool
*spitskool
ui
witte en rode kool
 1 ½ jaar  rauwkostkomkommer
tomaat
 6-8 maandenis erg verschillend per kindje

andere rauwe groenten komen vanzelf op het menu, afhankelijk van wat je kind zelf aan kan
 fruitabrikoos
ananasmeloen
appel
avocado
banaan
druif
duindoorn
kers
mango
meloen
peer
perzik
pruim (vers)
rozenbottel
stoofpeer
suikermeloen
 6 maandengeschild en in stukken aanbieden

biologisch geteeld fruit mag je op den duur ongeschild geven

de eerste maanden pitjes verwijderencitroen
grapefruit
mandarijn
nectarine
sinaasappel
 9 maanden  aalbes
aardbei
ananas
bosbes
braam
framboos
kiwi (groen én geel)
kruisbes
rode bes
vlierbes
zwarte bes
 12 maanden  eiwitbronnenjonge pitloze kaas  7 maanden    bij borstvoeding matig zijn met kaas

bij koemelkallergie: kaas pas introduceren na 1 jaar, maar alleen als de re-introductie van koemelk goed is verlopen
 mager rundergehakt
lamsvlees
kipfilet
kalkoenfilet
paardenvlees
ei
vis
zachte Franse kaas
tahoe
soja
sojamelk
 9-10 maandenvlees mag, maar hoeft niet
voor de eerste tien à twaalf maanden helemaal vegetarisch kan ook

bij koemelkallergie: Franse kaas pas introduceren na 1 jaar, maar alleen als de re-introductie van koemelk goed is verlopen

bij soja- of ei-allergie: wachten tot na 1 respectievelijk 2 jaar, maar alleen als de re-introductie van soja of ei, na het 1e respectievelijk 2e jaar goed is verlopen

bij een andere allergie dan voor soja of ei; soja of ei introduceren vanaf de 10de maand
 varkensvlees
schaal- en schelpdieren
blauwe en sterke Franse kaas
andere Hollandse kaas
tempé
gebruiksklare vleesvervangers
 1 jaarbiologische vleesvervangers bevatten doorgaans minder hulpstoffen

bij koemelkallergie: kaas pas introduceren na 1 jaar, maar alleen als de re-introductie van koemelk goed is verlopen
 worst
smeerleverworst
leverpastei3 jaarvoorlopig niet nodig biologische smeerworst bevat doorgaans minder hulpstoffen
 brood en andere graan- en meel-productenrijstwafel
broodkorst (gist of zuurdesem)
rijstmeel
 6 maandeneen korst om op te sabbelenvolkorenbrood
zuurdesembrood
boekweitmeel
boekweitwafel
 7 maandenvan het meel en moedermelk kan eventueel pap gemaakt wordenvezelrijk volkoren brood
baby-muesli
havermout
volkoren beschuit
volkoren knäckebrød
ontbijtkoek
roggebrood
 10 maanden  rozijnen- en krentenbrood
 1 ½ jaar  broodbelegappelstroop
perenstroop
duindoornmoes
fruithapjes
jonge kaas
schijfje appel, banaan of mango
 7-8 maandenop brood dun roomboter of plantaardige margarine smeren
zachte margarine uit een kuipje bevat gezonde vetten
op het brood hoeft niet altijd beleg

bij noten of pinda-allergie: pas introduceren na 2e jaar, maar alleen als de re-introductie van noten/pinda na de 2everjaardag goed is verlopen

bij een andere allergie dan voor noten of pinda; noten of pinda introduceren na 12 maanden
 pindakaas
sesampasta (tahin)
amandelpasta
 9 maandenchocoladepasta
 2 jaardeegwaren e.d.rijst
gierst
couscous
quinoa
boekweitgrutten
macaroni of spaghetti
 8-9 maandengoed gaar koken met volkoren altijd langzaam beginnenpeulvruchtenlinzen (ook rode)
kikkererwten
taugéboontjes
 8-10 maandenvan tevoren weken goed gaar kokenbruine bonen
sojaproducten: tahoe
andere peulvruchten
 9-12 maandenzwaarder te verteren en gasvormendtempé
 1 jaar  zoetsuiker
honing
 1 jaarjam, hagelslag, muisjes, chocoladepasta voorlopig niet snoepchips
koek
ijs
chocola
 2-3 jaarzolang mogelijk niet gevenzuidvruchtenongezwavelde zuidvruchten; ook rozijntjes
 1 jaargoed weken
abrikoos mag vanaf negen maandenzout  1-2 jaarniet toevoegen aan het eten en zo mogelijk de varianten kiezen die ook zonder zout te koop zijn

kruidenzacht smakende kruiden: afhankelijk van de borstvoeding
scherpe kruiden na 1 1/2 jaar1-2 jaarmet mate gebruiken

een kindje dat borstvoeding krijgt kan gemakkelijker en eerder wennen aan zacht smakende kruiden

Terug
Bovenaan