Fulltime werken tijdens 1e semester

Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik ben nu 8 weken zwanger van ons eerste kindje. Ik heb vanaf vorige week erg veel last van misselijkheid en ben verschrikkelijk moe. Ik werk 40 uur in de week als secretaresse. Dit brengt soms best wat stress met zich mee aangezien het soms best hectisch kan zijn op het werk. Ik merk aan mijn lichaam dat ik het moeilijk vol kan houden, op donderdag ben ik helemaal gesloopt en vrijdag kan ik nauwelijks vol houden. Eigenlijk wil ik het liefst minder werken in dit semester omdat de zwangerschap ontzetttend veel energie kost. Ik weet alleen niet zo goed bij wie ik moet wezen om dit te bespreken. Ik heb a.s. donderdag de eerste echo en wil het dan sowieso overleggen met de verloskundige.

Groetjes Lise
 
Heb je geen leidinggevende met wie je dit kunt bespreken? Je moet er even doorheen, meis :( Meestal gaat het na de 12 weken beter en krijg je meer energie! Lekker vroeg naar bed en kleinere porties gedurende de dag eten. Sterkte en succes!

Liefs Anna
 
Ik zou het bespreken met je leidinggevende na je eerste echo morgen. Hopelijk heeft je leidinggevende er begrip voor als je af en toe eerder naar huis gaat of je een dagje ziek meldt. Misschien kun je soms zelfs een dagje thuis werken?
 
Heel herkenbaar; ik vond de eerste 16 weken het zwaarste van de zwangerschap. Je zou ook een kunnen kijken om af en toe en vakantie dag op te nemen.
In mijn ervaring maak je je dagen niet op in het jaar dat je zwanger bent omdat je natuurlijk ook nog een hele tijd verlof hebt.
 
Ik kreeg te horen van mijn leidinggevende dat als ik hier nu al aan begin ze niet weet hoe het moet gaan als ik straks verder heen ben. Ik heb morgen mijn 2e echo en ga dan overleggen met de VK. Op donderdagavond kan ik niet stoppen met overgeven en lig ik rond 8 uur al op bed. Vrijdag op het werk is helemaal een ramp in de middag hang ik meer boven het toilet dan dat ik achter mijn computer zit en 's avonds ook helemaal kapot. Ik zou graag aan het eind van de week of een middag vrij willen of iets dergelijks om bij te komen want dit.. Misschien alleen voor de eerste 3 maand (ben nu als het goed is 8,5 weken)
 
Imawu: ja dat kan natuurlijk ook ik heb inderdaad heel wat dagen omdat ik straks precies in de periode dat ik anders met zomervakantie ging met zwangerschapsverlof ben en dus heel veel uren over heb. Hopelijk wordt de misselijkheid en moeheid snel minder want op dit moment vind ik zwanger zijn niet echt een pretje.
 
Nee zwanger zijn is niet echt ene pretje: Ik was mijn eerste zwangerschap ook erg misselijk tot 16 weken.
Maar geloof me als je daar eenmaal voorbij ben.... krijg je meer energie. Ik voelde me aan het eind van de zwangerschap beter dan aan het begin. Natuurlijk ben je dan zwaar en ook vermoeid. Maar die misselijkheid en overgeven is echt slopend.
Geloof me het is het allemaal waard ! Het wordt straks echt leuker.
Niet zo'n begripvolle leidinggevende dus. Lekker een vakantie dagje inlassen als je het nodig hebt - daar heb je ze immers voor.

Tegen misselijkheid hielp bij mij: seaband (polsbandjes die werken op drukpunt), chocolademelk in de ochtend, juist eten als je misselijk bent. Eten is op zich niet zo belangrijk als je maar goed drinkt neem dan verschillende dingen zoals melk, bouillion, sap. Oja en vitamine voor zwangere vrouwen kan je ook nemen als aanvulling. En natuurlijk rust nemen.
 
Hallo Lise,
Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik met mijn leidinggevende rond de tafel gaan zitten om te zien hoe we mijn werk konden verlichten in de eerste periode van vermoeidheid. ik ben net als jou full time secretaresse en weet de hectiek van de werkplek. Na een goed overleg met haar om te zien wat ze eventueel zelf zou kunnen doen of wat ik zou kunnen uitbesteden aan collega's (bv zware stukken tillen met de post of papier voor de printer). Deze afspraken hebben tijdens mijn hele zwangerschap gestaan. Daarna ben ik naar de bedrijfsarts gegaan om met hem af te spreken in hoeverre ik wel of niet kon werken. Ik ben toen voor 25 % de ziekte wet ingegaan voor het eerste semester met een vervolg als ik me na de eertse 12 weken nog niet goed zou voelen. Ik was nl zwanger van een tweeling. Misschien kun jij dit ook afs[preken op je werk.
Misschien kun je op dezelfde manier afspraken maken.
 
Terug
Bovenaan