Beste F, ik snap jou helemaal. Zelf heb ik twee kleintjes van 3,5 en 1,5 jaar. Mijn oudste sliep pas 'snachts door met 2 jaar en kort daarna werd mijn jongste geboren. Die slaapt nu gelukkig sinds paar maanden door. Zelf ben ik ook echt helemaal gesloopt. Ik vraag me ook zo vaak af hoe andere mensen dit doen. Mijn man en ik hadden destijds afgesproken om beiden één keer in de week apart boven op zolder te slapen zodat je ieder geval één nacht in de week even goed door slaapt.
Zelf werk ik vier dagen in de week i.p.v. 5. Dat scheelt voor mij ook al een hoop. Ook heb ik sinds 6 maanden een nieuwe baan, hier bij Ouders van Nu, en ik snap dat je door je nieuwe baan extra vermoeid bent. Het is ook niet niks, het ouderschap van een jong kindje én een nieuwe baan. Dat moet je niet onderschatten en het laat alleen maar zien hoe sterk je eigenlijk bent! Ik vind het ontzettend stoer dat je de nieuwe uitdaging aan bent gegaan tijdens je zwangerschap en ik heb daar alleen maar bewondering voor.
Wat mij verder heeft geholpen is door de weeks geen sociale activiteiten meer in te plannen zoals een drankje doen of bij vriendinnen eten en in het weekend maar één avond iets in te plannen zodat je de rest van het weekend en week op tijd naar bed kan om nog een beetje slaap te kunnen pakken. Ik ging destijds bijna elke avond om 21:00 al naar bed met een luisterboek aan, dan viel ik zo in slaap. Ook wandel ik vaak in de avond een uurtje, tussen 20.00-21.00 dit helpt mij heel erg om te ont stressen en om even tot rust te komen voordat ik naar bed ga. Ook merk ik sinds ik dat doe, ook beter en dieper slaap. Het is belangrijk om iets te zoeken waar jij energie van krijgt. Daarnaast ga ik ook naar de psycholoog, hier ga ik één keer per maand mee in gesprek, dat vind ik zelf ontzettend fijn om te kunnen reflecteren en om mijzelf even mentaal op te laden.
Ik heb ook even op Oudersvannu.nl gekeken om je mogelijk antwoord te geven op je vraag en ik kwam tot de volgende artikelen waar je mogelijk iets aan kunt hebben:
Die gebroken nachten... waarschijnlijk heb je ook nooit geweten dat moeheid zo heftig kon zijn. Deze vijf tips halen de scherpe kantjes eraf.
www.oudersvannu.nl
Al lijkt het soms onmogelijk: jij kunt, net als die anderen, ook een super blije moeder worden. Ik ben erachter wat de geheimen van de 'blije moeders' zijn.
www.oudersvannu.nl
Wat nou als je er voor lange tijd doorheen zit en helemáál niet meer kunt genieten van je kind? Trek dan aan de bel, want de kans is aanwezig dat je in een parental burn-out zit.
www.oudersvannu.nl
Nu eens een keer geen advies over de nachtrust van je kind, maar slaaptips voor jou!
www.oudersvannu.nl
Als werkende ouder heb je vast weleens in meer of mindere mate te maken met schuldgevoelens en stress. Daarom 10 tips om werk en gezin in balans te houden.
www.oudersvannu.nl
Na de geboorte van je kind weer lekker aan het werk? Zo makkelijk is dat niet altijd. Zeker niet wanneer je last hebt een ‘mombrain’, zoals Sherida.
www.oudersvannu.nl
Hopelijk helpt dit je om door deze fase heen te komen met een beetje meer gemak en rust. Onderschat je eigen krachten niet en probeer ook wat me-time voor jezelf te creëren. Jij kunt dit!
Groetjes Jetske