Fv zoontje bijna 4 weken oud

Ik had een vraagje over de Fv van mijn zoontje die aankomende donderdag 4 weken oud  is. Bij de geboorte woog hij 3705 gram en was afgevallen tot 3470 gram en 2 weken geleden woog hij 3560 gram. Hoe zwaar hij nu is weet ik niet, maar ik denk wel dat ie ''ruim'' over zijn geboortegewicht zal zitten.
Ik gaf hem steeds 100 cc ( 90 water+3 schepjes), maar ik kreeg het idee dat het ineens niet meer genoeg was, dus heb ik een grotere fles gemaakt: 135cc  ( 120 water+4 schepjes) en die drinkt hij ook helemaal leeg zonder moeite.
Mijn vraag is nu...krijgt hij nu niet te veel op een dag? Ik probeer hem om de 4 uur te geven, maar soms komt hij wat eerder, na 3-3,5 uur. Meestal zit ik op 6 voedingen per 24 uur en heel soms 7....dit ligt eraan hoe hij 's nachts doorslaapt.
Dus 6x135cc=815 cc voeding. Kan dit geen kwaad?
Hopelijk kan iemand mij antwoord geven.

Mijn zoontje (nu 6 weken) had dat ook. Als jouw kindje nu tevreden is na de voedingen is dat goed. Als ze teveel krijgen laten ze wel wat staan of spugen het na die tijd wel uit.En ik kwam ook wel eens op een fles meer uit, zo af en toe hindert dat niets. Als het maar niet dagelijks is. Ik heb zo iets van je kindje regelt het zelf wel en ik had als standpunt in iedergeval 3 uur tussen de voedingen en 4 uur is mooi meegenomen. Het komt allemaal vanzelf wel. Succes!!!!

Groetjes Tam

Onze dean word morgen 4 weken en drinkt nu:

+/- 5 uur 130 cc (120 cc met 4 scheppen) forte (voor hongerige baby's)
10.00 uur 130 cc (120 cc met 4 scheppen) forte
14.00 uur 130  cc (120 cc met 4 scheppen) forte
18.00 uur 130 cc (120 cc met 4 scheppen) forte
evt tussendoor nog 70 cc (60 cc met 2 scheppen) forte
Badje rond 22.00 uur daarna laatste voeding.
22.00 uur 130 cc (120 cc met 4 scheppen) forte

Dat zijn in principe 5 voedingen x 130 cc = 650 cc eventueel met extra erbij 720 cc

Hij wilde ook steeds meer dus ben ik forte gaan geven (om zijn maagje niet te groot te maken) mijn CB is hier erg op tegen (om teveel te geven)

Hij woog bij geboorte 4160 gram, was afgevallen tot 4020 en weegt nu 4670 gram

Als ie bij ons wat eerder komt rekken we het altijd wel tot minimaal 3,5 uur / 4 uur door te gaan wandelen of gewoon maar een keertje huilen dan...als ie niet te erg huilt dan he, ik laat hem ook niet over zijn toeren gaan ..

Hoi meiden,

Ik denk dat het bij mij dan niet goed gaat. Daan krijgt 6 flessen van 150 water met 5 scheppen, dus dat wordt 160 melk. vaak drinkt hij dat niet helemaal op, maar vaak ook wel. Hij zit meestal  tussen de 850 en 900 melk op een dag!
Is dit dan niet  goed??

groetjes marieke  

Hoi,

De stelregel is dat je kindje 150ml vocht (zonder schepjes voeding) per kilo lichaamsgewicht mag hebben.
Bijvoorbeeld: je kindje weegt 4 kilo, hij mag dan 4x150ml vocht = 600ml vocht.
Die 600ml deel je dan door het aantal flessen die je kindje krijgt.
Bijvoorbeeld: 600ml vocht gedeeld door 6 flessen is 100ml vocht per fles.
Je kindje heeft dan waarschijnlijk genoeg aan 6 flessen van 90ml water en 3 schepjes of 6 flessen van 120ml water met 4 schepjes voeding.

Natuurlijk is dit een gemiddelde en eet het ene kindje altijd meer als het andere kindje.

Marjolein

Hoi,
Vind het wel aardig veel wat je kindje nu al krijgt. Mijn dochtertje, Veerle, is nu 4 maanden en  zij krijgt 5 flessen van 180cc water en 6 schepjes poeder.  Deze flessen drinkt zij nooit leeg, ze laat meestal  tussen de  30 en 60 cc staan.  Je moet er wel op letten dat je kindje niet meer dan een liter per dag drinkt, dit schijnt erg slecht voor de niertjes te zijn. Als je er een keer overheen zit is het ook niet erg, maar je moet het proberen te voorkomen.
Succes!
Gr. Floor

Hoi hoi,

Ik heb zelf een zoontje van ook bijna 4 weken oud. Hij krijgt 6 voedingen van 140 cc, en morgen bouw ik op naar 150 cc per voeding. Ik heb voor een week geleden contact gehad met de wijkverpleegkundige hierover, en 140 cc mocht hij hebben met zijn gewicht (laatste keer gemeten 4,1 kg). Ik zou me er niet al te druk over maken. Als jouw kind na zijn flesje een tevreden kereltje is, en hij heeft er geen last, dan zou ik het zo laten. Misschien dat het wel verstandig is om niet gelijk 30 cc meer   voeding te geven. Vanuit het CB gaven ze bij mij aan om wekelijks de voeding te verhoging met 10 cc.

Succes ermee!

Terug
Bovenaan