Géén kaneel

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Er wordt wel eens gediscussieerd of je nou wel of geen kaneel mag tijdens je zwangerschap. Nou was ik toevallig op de site van Evean Kraamzorg, en onder het kopje "wat eet en drink je niet" zag ik tot mijn verbazing het volgende staan:

Kaneelbevattende producten: in kaneel zit de stof cumarine en onderzoekers vermoeden dat deze stof schadelijk is voor uw ongeboren baby, vooral tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Tuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar het is maar dat je het ff weet. Ik wilde jullie in ieder geval  het niet onthouden.

Groetjes,
Luna

Ik begreep van mijn verloskundige dat je dan zoveel kaneel moet eten dat het dan niet gezond is.
Een hele appeltaart kun je gerust opeten als het lukt.
De hoeveelheden die ergens in verwerkt worden valt volgens mij ook wel mee.
Berichten zijn vaak tegenstrijdig vind ik, maar als je voor jezelf vind om het zekere voor het onzekere te nemen moet je dat doen als je je er beter bij voelt.
Groetjes

Wees gerust: Het klopt dat er in kaneel "schadelijke" stoffen zitten. Echter wil dat daadwerkelijk schadelijk voor jou of je kindje zijn, moet je ongeveer 1 potje/blikje kaneelpoeder binnenkrijgen. En daar wordt iedereen wel ziek van, toch? Gewoon een kopje kaneelthee of een bolletje kaneelijs of een stuk appeltaart kan ècht geen kwaad!!
Groetjes mira

In het boek 'Veilig Zwanger' van Beatrijs Smulders, ook vk, staat dat 1 mg per dag al schadelijk is. En er zit al meer in een speculaasje of een stroopwafel, laat staan in een punt appeltaart. Nou zal het voor een keertje inderdaad geen bal uitmaken, maar zelf ga ik bijvoorbeeld niet uitgebreid aan de pepernoten...

Groetjes,

Eveline
21,3 zwanger van nr. 2

Ik denk dat daar 1 mg coumarine mee bedoeld wordt. En volgens mij heb je daar een hele berg kaneel voor nodig.
Het blijft tobben he, met al die tegenstrijdige dingen...
Groetjes, José

Heb het nog ff opgezocht (hihi, ja, nu wil ik het weten ook) en er staat het volgende:

Ontbijtkoek, appeltaart, stroopwafels, speculaas - al deze typisch Hollandse lekkernijen bevatten kaneel. Kaneel dankt zijn smaak aan coumarine en er zijn aanwijzingen dat die stof schadelijk is voor de hersenontwikkeling van ongeboren baby's. (...) Coumarine wordt in de geneeskunde gebruikt om bloedstolling tegen te gaan. Als een zwangere vrouw 1 tot 10 milligram per dag van dat medicijn gebruikt, kan de baby daar neurologische schade van ondervinden. Een stroopwafel bevat 1,5 tot 2,4 mg, een stuk flink gekruide appeltaart kan wel 7 mg bevatten.

Het gaat dus echt over de coumarine, niet over de kaneel. Of zit ik nou zo gek te lezen?

Maar nogmaals: het blijft gedoe en af en toe een keertje moet kunnen hoor. Het gaat hier over hoeveelheden per dag en niet over eenmalig gebruik.

Hoi meiden,

ik vind het eerlijk gezegd nog een beetje vaag. Tijdens mijn eerste zwangerschap niks gehoord of gelezen over kaneel (en ik heb best veel gelezen en gezocht op internet). Vorige week tijdens de intake bij de verloskundige het wat-mag-je-allemaal-niet-eten-praatje; geen woord over kaneel. Ik neem aan dat als kaneel echt zo slecht is dit ook genoemd zou worden in het rijtje rauw vlees / rauwmelkse kaas / gerookt zalm / alcohol / ongewassen verse groente en fruit e.d.
Dus net even gegoogled op coumarine. Je kan goede informatie vinden op www.voedingscentrum.nl   (voedselveiligheid / natuurlijke gifstoffen / in kruiden / in coumarine / risico's. Hier staat ook een stukje over coumarine tijdens de zwangerschap.  
Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.

Groetjes,
Margrethe

Ik heb van de week een appeltaart gemaakt maar dan ZONDER KANEEL. en hij was gewoon heerlijk!

dus geen zorgen wel appeltaart.

liefs
talke

Terug
Bovenaan