Beste Samantha, wat goed dat je dit met ons deelt. Zelf heb ik twee kinderen en zou ik drie ook ontzettend gezellig vinden. Ik kan begrijpen dat jullie je gezin willen uitbreiden naar vier, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Mijn man en ik kiezen vanuit financiële en praktische overwegingen er voor om niet voor een derde te gaan. Mogelijk zijn er meer ouders hier op het forum die ook hun overwegingen of juist motivaties kunnen delen, zodat jullie een weloverwogen keuze kunnen maken
.
Ik kan me voorstellen dat als je al drie kinderen hebt, dat je voor praktische voors' en tegens al een oplossing hebt gevonden. Ik zou zelf ook nog goed gaan kijken of het in het financiële plaatje ook past. Zo is het verstandig om daarbij ook vooruit te kijken, als je kinderen wat ouder zijn, zullen de kosten ook gaan stijgen. Zo willen ze op een gegeven moment allemaal een eigen slaapkamer (behoefte naar privacy), zullen ze meer gaan eten, willen ze gaan sporten of andere hobby's gaan doen, willen ze leuke (merk) kleding en mogelijk allemaal gaan studeren.
Nu heb ik een artikel gevonden op Oudersvannu.nl. Dit artikel gaat over een onderzoek waar de conclusie is dat gezinnen met 4 of meer kinderen het gelukkigst zijn. Het artikel is gebaseerd op een Australisch onderzoek, dus mogelijk is het niet representatief voor een leven met kinderen in Nederland maar er staan zeker nuttige dingen in! Ik heb een korte samenvatting gemaakt:
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: zo werkt het écht volgens recent onderzoek. Daaruit blijkt namelijk dat gezinnen met vier of meer kinderen het gelukkigst zijn.
Een groot gezin brengt meer geregel en gedoe met zich mee, zou je zeggen. En als íets niet gelukkig maakt is het stress. Toch is het tegendeel waar, volgens onderzoek van dokter Harman van de Edith Cowan University in Australië. Zij kwam tot een opmerkelijke conclusie: hoe groter het gezin, des te gelukkiger ouders zijn! Harman volgde vijf jaar lang families van verschillende groottes en sprak met zo'n honderd ouders over zelfvertrouwen, veerkracht, hun sociale vangnet en algemene tevredenheid over het leven. Wat blijkt: mensen met vier of meer kinderen scoorden het allerhoogst op het gebied van tevredenheid. Het klopt wel dat een groter gezin meer drukte en kosten met zich meebrengt dan een klein huishouden, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het geluk dat elk kind bijdraagt. Ook zijn kinderen uit grotere gezinnen op jongere leeftijd zelfstandig en ze hebben altijd iemand om mee te spelen.
Heb je drie kinderen en overweeg je gezinsuitbreiding? Dat zou zomaar eens méér rust in de tent kunnen brengen. Uit
recent onderzoek blijkt bijzonder genoeg dat ouders met drie kinderen de meeste stress ervaren, terwijl ouders met vier kinderen het leven juist weer minder stressvol vinden. De reden daarvoor zou zijn dat ouders die een vierde kind krijgen zich beter kunnen overgeven aan de situatie.
Lees hier verder:
Gezinnen met 4 of meer kinderen zijn het gelukkigst. Dat blijkt uit Australisch onderzoek.
www.oudersvannu.nl
Kies voor waar jullie je prettig bij voelen, heb je nog vragen of wil je ''ei'' nog ergens over kwijt, dan zijn we er hier voor jou!