Gaat borstvoeding wel lukken??

Hallo,
Ik ben nu 35 weken zwanger.. en zou graag straks borstvoeding willen geven alleen ben ik steeds banger dat het niet gaat lukken. Mijn borsten zijn op mn 14de gestopt met groeien en zijn dus zeker niet groot en sinds ik nou zwanger ben is er ook echt nog geen beweging in gekomen. Mijn cup is enkel gegroeit ietsjes in de omvang omdat ik verder wat dikker ben geworden. Ook zijn mn borsten totaal niet gevoelig nooit geweest.. en nou sinds een week zijn mn tepels wat kleiner geworden. En van melk is er ook nog geen spraken.
Is het toch mogelijk dat ik straks gewoon borstvoeding kan geven? En kan je ook pas zodra je bevallen bent pas melk gaan lekken? Heb hier helemaal geen ervaring mee.

liefs

Ik ben geen borstvoedingsexpert, er zijn mensen op het forum die veel meer afweten van borstvoeding.
Wel weet ik dat je met kleine borsten prima borstvoeding kan geven, het maakt echt niet uit hoe groot ze zijn. Al kan het wel zo zijn dat hele grote borsten het moeilijk maakt voor een baby om goed te drinken.
Hoe groot je tepel is maakt ook niet zoveel uit, de baby moet niet alleen de tepel in zijn mond krijgen, maar ook het gebied erom heen. Vlakke tepels of ingetrokken tepels maken het wel lastiger om borstvoeding te geven.
En dat je nog geen melk produceert kan ook, na de bevalling komt dat opgang en vooral ook door het snel aanleggen van je baby, binnen het eerste uur dat je kindje geboren wordt.
Succes!!!

Lieve Mamma1N,

Maak je aub geen zorgen! Mijn moeder had ook geen borsten, en daardoor dacht ze dat ze ons geen borstvoeding zou kunnen geven, en heeft het ook nooit geprobeert.
Ik heb mijn leraar biologie horen zeggen dat kleine borsten zelfs nog meer melk zouden kunnen geven dan grote. De grootte heeft er niks mee te maken.
Mijn schoonzus is zo plat als een dubbeltje, maar heeft haar kinderen meer dan een jaar gevoed!
Ikzelf ben tijdens mijn 4 zwangerschappen nooit een druppel melk verloren, maar had na de bevalling wel gelijk melk.
Dus....voel je niet onzeker! Ga anders eens naar een borstvoedingsvoorlichtingsavond!

Liefs!

Hoi, net als hierboven heb ik tijdens mijn (4 uitgedragen) zwangerschappen NOOIT 1 druppel vocht uit mijn borsten gehad. Dat kwam pas op gang in de week na de bevalling. Laat je niet weerhouden van de angst dat het niet lukt, hoor, ook met kleine of ongevoelige borsten is het zeer goed mogelijk om borstvoeding te geven. Het is het zo waard om te proberen, en met een beetje doorzettingsvermogen (in het begin is het gewoon wennen, en je kunt er onzeker van worden) kan je je kind hele goede voeding geven, je hebt het altijd bij de hand, het is altijd op temperatuur, en het is gratis! Waarom niet?! Succes!!

Hoi,

Komt helemaal goed hoor!
Ben inmiddels mama van 3 (de jongste van 15-11-08) en mijn borsten zijn ook nooit maar iets gegroeid tijdens de zw.schappen, heb in 4 zw.schappen tijd (1 mk gehad met 11 weken) wel een hele dag gevoelige borsten gehad, geen drup melk verloren...

Ja tijdens de stuwing had ik echt wel een cup groter  en ik heb nu nog afentoe een spontane toeschietreflex en dan komt de melk echt wel haha.

Maar ze hebben allemaal borstvoeding gehad... en de middelste zelfs 2 jaar! (weet niet of dat wel direct je insteek is haha, maar het kan dus allemaal) en de jongste drinkt nu dus ruim 3 maand naar volle tevredenheid mamamelk en dat allemaal met niet gegroeide, gevoelige of lekkende borsten.

groetjes,
Marije

ja hoor, gaat lukken!!!!

Ik had tussen de 17e en 23e week veel 'melkverlies'. Daarna helemaal niets meer. Ook waren mijn borsten helemaal niet gegroeid in de zwangerschap. Op de borstvoedingscursus van de kraamzorg werd zelfs gezegd dat je helemaal niet hoeft te lekken in je zwangerschap. Dat maakt echt helemaal niks uit.

Live voeden is bij mij helaas niet gelukt, omdat mn kleine meid te ongedurig was om goed aan te happen en ik ook nog eens ingetrokken tepels had. Zit namelijk in de familie. Zowel mn moeder als mn zusje hadden hetzelfde probleem.

Maar met kolven produceerde ik zoveel, dat ik al met 3 weken moest gaan invriezen!!!!

Waar een wil is, is een weg. Lukt het live voeden niet, dan gewoon lekker kolven.

Op borstvoedingsforum.nl kun je ook heel veel tips vinden!!!

xxx
Mama van Navara

Terug
Bovenaan