gaatje in kies

ik schaam me dood,
maar onze kleine meid van 5 heeft een gaatje!!!
we hebben 't zelf gedaan, ik kan er geen smoes voor verzinnen, maar naast alle fruit en groenten die ze eet heeft ze ook aardig wat mogen snoepen....

wie heeft ervaring met een gaatje en naar de tandarts?
wij zien er zoooooo erg tegenop!

groetjes
 
Hallo andere moeder,

Ik wil u even een hart onder de riem steken! Mijn zoontje van 4 heeft ook een gaatje gehad. Ik voelde me daar ook schuldig over, maar mijn tandarts gaf mij een artikel te lezen dat 80% van de tandartsen niet vullen in een melkgebit. Dus dat wil niet zeggen dat andere kinderen helemaal geen gaatjes hebben, maar dat de tandarts het niet nodig vindt daar iets aan te doen. U heeft gelukkig wel een tandarts die geeft om het gebit van uw dochtertje. Bij mijn zoontje viel het boren heel erg. Ik lag in de stoel en hij lag bovenop mij. De tandarts zei dat hij de kies ging schoonmaken en het verliep voor de rest zonder problemen. Hij heeft ook niet gehuild of gezegd dat het pijn heeft gedaan.

Wat dat gaatje betreft, zoek de oorzaak niet bij uwzelf dan maakt u zich alleen verwijten. En wist u trouwens ook dat een gaatje veroorzaakt kan worden door antibiotica, een puffer enz. Mijn zoontje had een gaatje omdat hij geen glazuur op zijn kiezen heeft.
 
gelukkig nog geen ervaring maar ik heb gehoord
dat onze tandarts ook geen melkgebit boort brrr
volgens mij tast je de het nieuwe gebit ook aan
wat er onder zit als je er niks aan doet,
maar hopen dat mn dochter nooit gaatjes krijgt
en anders een tandarts op zoeken die het wel vult.
 
Hier bij mijn 5 jarige zoontje al 2 gaatjes aangetroffen door de tandarts, eerst deden ze er niets aan, maar nadat er pijn kwam erheen gegaan en toen was het flink ontstoken , zo zelfs dat de kies eruit moest, boos was ik. Hert andere gaatje is de week erop gevuld. Ze snappen nu wel dat ik ook de gaatjes in het melkgebit gevuld wil hebben bij mijn kids.

Gr MamaBrigitte 3
 
nou het is niet altijd je eigen schuld hoor, dat ze gaatjes hebben. Onze kleine van 3 had 2 gaatjes in zijn kiezen. En dat was echt niet eigen schuld dikke... kies.
Bij ons zit er echt een groot slot op de snoepkast. Onze heren eten en snoepen gezond. Ik let er echt heel erg op. Maar ja, helaas betekend dat wel dat ze ook heel regelmatig fruit eten, en dat is echt net zo slecht voor je gebit als snoepen!!
En ook het tandenpoetsen doen wij enorm braaf. Hier vinden ze het zelf zo leuk dat wanneer wij boven zijn zij meteen naar de borstel grijpen en willen poetsen. Wordt je een grote sterke man van he ma??!
Dus tandartsen van NL niet altijd meteen de ouders en snoepen de schuld geven!!

Het gaatjes vullen stelde echt niets voor. Onze jongeman ging liggen, moest zijn mond openen en in een poep en een zucht was het gedaan. En nog mooi ook. want je ziet er niets van. Het is speciaal met witte vulling gedaan.
Geen centje pijn, niets!
Dus geen zorgen, zo gepiept. (misschien ook wel belangrijk om te vertellen, onze tandarts is echt geen speciale kinderarts, gewoon een boerenl.l die tanden leuk vind)
succes ermee
 
Mijn dochter van 4 heeft al 3 gaatjes gehad. En dat terwijl ik zelf bij de tandarts werk! Ik weet dus heel goed wat je wel en niet kan doen qua snoepen en poetsen e.d. Het is niet altijd de schuld van de ouders. Er is wel degelijk een mogelijkheid van aanleg aanwezig.
Helaas is mijn dochter panisch voor de tandarts. Waar die angst vandaan komt weten we niet. Zelfs de eerste controle was een ramp. Het kan zijn omdat ze toen ze nog kleiner was een keer een gat in haar hoofd heeft gehad die toen in het ziekenhuis gelijmd moest worden. Wellicht heeft dit teveel angst voor witte jassen opgeleverd. Maar goed, het kan net zo goed zijn dat ze bang is geworden door mijn uitlatingen over het gebeuren in de praktijk, zonder te letten op het feit dat zij mee kon luisteren. We weten het niet.
Afijn, mijn dochter is onder narcose behandeld door een kindertandarts en dit was voor haar perfect. Ze was even bang voor het prikje, maar voor ze het wist sliep ze al. Ze hebben 1 kies getrokken en de andere twee gaatjes gevuld.
Nu verteld ze trots aan iedereen dat ze, net als een ouder vriendinnetje, aan het wisselen is...;-)
Voorkomen is beter dan genezen, maar soms kun je het gewoon niet voorkomen!
 
Terug
Bovenaan