Galblaas van de kleine aan de verkeerde kant !?

Hallo allemaal,

We hebben gister een screeningecho gehad omdat ikzelf cystenieren heb. Dus nu is de kleine helemaal bekeken. Alles ziet er goed uit de nieren, het hart, de lever, longen hersenen enz. Alleen hij (de echoscopist) wilde toch nog even goed kijken naar de galblaas want die ligt rechts in de buik ipv links. Hij  wil over drie weken weer een echo doen om te kijken of het idd de galblaas is en niet een cyste. Hij is er van overtuigd dat het de galblaas is (links lag ie tenslotte niet) en vertelde dat ze er bij "gezonde" zwangeren geen verdere onderzoeken naar doen, maar bij mij wel ivm mijn cystenieren. Ik mag me er ook absoluut geen zorgen over maken van hem want het komt wel vaker voor, en het is dan gewoon een gegeven en niet iets ernstigs. Ik probeer me er  dus geen zorgen over te maken, maar ik vind het wel een "raar" idee dat er gewoon iets aan de verkeerde kant groeit. Zijn er hier misschien andere moeders die ook zoiets hebben meegemaakt of meemaken, ik zou het erg interessant vinden om die ervaringen te lezen.

Ik heb ook  gevraagd of ze het grootste geheim van de kleine zagen, en ja dat lukte.

HET IS EEN JONGEN.

We zijn er erg blij mee en de droom van mijn vriends opa is uitgekomen.  Mijn vriend  was de laatste die de familienaam kon doorzetten en er komt nu dan weer een potientele stamboomhouder aan.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes Irene22
19wk

(dit onderwerp heb ik ook bij de aprilmoeders neergezet)

Hoi Irene,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn dochtertje heeft ook een cysteniertje net als jij! Denk zelf dat dit erger voor je zoontje is, dan een galblaas aan de "verkeerde" kant. Waarschijnlijk zijn er veel meer mensen die dit hebben, maar die worden niet voor hun geboorte al gescreend. Ik zou er echt niet over in zitten, je zoontje laat alvast weten dat ie héél bijzonder is.......!
Liefs Fiona

Hoi Fiona,

Heeft jouw dochtertje een cystenier? Wat vervelend!
Is ze daar al mee geboren?

Ikzelf heb het soort wat rond de volwassen leeftijd zichtbaar is. Mijn zoontje heeft 50% kans dat hij het ook krijgt. Ik kreeg er zelf 2 jaar geleden last van en toen hebben ze het geconstateerd.

Ik hoop dat jouw dochtertje er geen last van heeft. Of heeft ze dat juist wel en zijn jullie er daardoor achtergekomen? Als je mijn vragen vervelend vindt moet je het maar zeggen. Ik vind het alleen érg interessant omdat ik zo weinig over hoor

groetjes
Irene

Hoi Irene,

Ze zijn er achter gekomen toen ik 24 weken zwanger was van haar, tijdens een normale echo. We schrokken enorm, want wij hadden er nog nooit van gehoord. Daarna moesten we naar een ander ziekenhuis, om ook zo'n screeningecho te laten maken. Hier kwam gelukkig uit dat er verder niets met haar aan de hand is. We zijn inmiddels alweer een hele tijd verder (ze is nu bijna anderhalf jaar alweer!), en alles gaat heel goed! Haar andere nier is verder prima, en ze zeggen dat je ook prima met één nier kan leven, dus we zitten er niet echt meer over in. Al blijft het toch altijd in je achterhoofd zitten.... Als we bijvoorbeeld ergens op visite zijn en ze krijgt wat chipjes en een stukje kaas, dan ben ik tóch altijd bang dat dat zout heel slecht voor haar zal zijn, terwijl de kinderarts ons verzekerd heeft dat ze geen beperkingen heeft.
Hoe zit dat met jou eigenlijk? Heb jij beperkingen? Je kunt in ieder geval wel een kindje krijgen, dat is al heel wat! Want ik heb wel es gelezen dat dat een zware last kan zijn voor je nieren.
Ben benieuwd naar jouw cystenierverhaal...

Liefs Fiona

Hoi Fiona,

Sorry voor de late reactie, ik heb een tijdje geen internet gehad. Maar nu ben ik er weer.

Ik heb heel weinig beperkingen  door mijn cystenieren, ik ben er ongeveer 2 jaar geleden achtergekomen toen ik ineens ontzettend veel pijn in mijn linkerflank kreeg. Ik mag ook alles doen en hoef ook geen speciaal dieet te volgen of iets. Ik moet alleen 3 liter vocht per dag drinken en normaal is dat 2 liter. En ik kan niet lang lopen of staan, ik moet regelmatig pauzes nemen.

Ik denk wel dat ik een andere vorm cystenieren heb dan jouw dochtertje, want "mijn" soort is pas zichtbaar vanaf   ongeveer het 18e levensjaar. Bij de cystenieren die ik heb wordt het meestal pas ontdekt rond je 40e omdat je dan last krijgt en vanaf je 50e worden de nieren meestal slechter en kunnen ze er volledig mee stoppen. Ik ben er dus eigenlijk erg snel bij. Mijn nefroloog heeft wel gezegd dat ik voor mijn 25e wel aan kinderen moest beginnen, omdat het daarna steeds moeilijker zou gaan.

Verder weet ik nu eigenlijk even niks, maar als je me iets wilt vragen moet je dat gewoon doen.

groetjes Irene

Ook in mijn familie cystenieren. Mijn moeder, zus en broertje. Ik heb op mijn 18e een echo gemaakt van mijn nieren, en ik heb ze niet. Ik heb altijd begrepen dat het wel aangeboren is, maar pas vanaf latere leeftijd zichtbaar. Ik heb ze niet, kan ik ze ook niet meer krijgen, en kan ik het ook niet doorgeven aan mijn kinderen. Mijn moeder is 55, en sinds dit jaar gaat haar functie achteruit. Ze werd op haar 40e nog zwanger, en stond toen wel onder extra controle, omdat een zwangerschap wel zwaar is voor je lijf, en dus ook voor je nieren. Mijn zus en broer (beiden 29) staan nog niet onder controle, maar hebben ook nog geen klachten. Ik heb dus gezonde nieren, wat erg fijn is voor zus of broer, in het geval ik er een moet afstaan (mijn moeders zus heeft een nier gekregen van het jongste zusje, die net als ik ook cystevrij was). Over die galblaas, als de arts zegt dat het ok is, zou ik me niet teveel zorgen maken. Sommige mensen hebben zelfs zonder problemen hun hart rechts ipv links! Geniet van je zwschap en je kleintje, jelte

Terug
Bovenaan