Gamen verbieden?

Hallo iedereen
Mijn zoontje van 10 jaar houdt zich de laatste tijd vooral bezig met een of ander 'scherm'. Hij gaat van de i-Pod naar de tablet, van de tablet naar de laptop, van daar naar de Playstation, terug naar de pc enzovoort. Wij proberen hem te stimuleren om zich met andere zaken bezig te houden, maar niets schijnt hem te interesseren. Zijn huiswerk komt op de laatste plaats. Bovendien maken we ons zorgen dat spelletjes zoals GTA hem agressief maken. Zo kan het echt niet verder. Wat denken jullie?
 
Is helaas echt de nieuwe digitale generatie. Zou inderdaad ook gewoon duidelijke afspraken maken, zoals eerst huiswerk en hoelang achter elkaar hij met welk scherm dan ook bezig mag zijn. Qua spelletjes weten kinderen vaak wel dat het fantasie is. Als ze gewoon spelen doen ze vaak ook rollenspelen met goed vs slecht etc. Maar je kunt het altijd duidelijk benoemen dat het een speI is en de echte wereld niet zo is. Houd de agressie is de gaten als je hem ziet veranderen en praat er dan over want ook andere dingen kunnen hiervan de oorzaak zijn zoals pesten of dingen niet goed begrijpen
 
Mijn zoon van 8 en dochter van 9 zijn ook echt van het gamen. Ze mogen van mij 1 uur per dag. Als het mooi weer is mogen ze niet of alleen 's avonds een uurtje. Ik ben toch wel van het ouderwets, buiten spelen, buiten spelen en nog eens buiten spelen. Wij hadden die krengen ook niet toen we klein waren en zijn daar niet minder van geworden. Ik verplicht ze om buiten te spelen. Vind hij het niet leuk? Jammer dan!
 
En mijn dochter moet eerst huiswerk maken voor ze leuke dingen mag en kan gaan doen :) Dat zijn nu eenmaal mijn regels waar zij zich aan moet houden. Vind ze ook niet altijd leuk, maar daar heb ik niets mee nodig.
 
Ik vind het spelen met speelgoed of vriendjes/vriendinnetjes erg belangrijk. Sommige kinderen kunnen tegenwoordig beter omgaan met 'schermpjes' dan volwassenen. Dit vind ik persoonlijk geen goede ontwikkeling ook al wordt er gezegd dat dit de nieuwe generatie is. Ik zie kinderen om me heen boos zijn of huilen omdat ze even niet op de telefoon van hun ouders mogen als ze ergens zijn. Dat vind ik echt te bizar voor woorden.Ik zou inderdaad kijken naar een afspraak voor bepaalde tijd. Zolang met een schermpje spelen en dan wat anders kiezen om te doen. En een totale tijd per dag. Op de spellen die gespeeld worden, staat altijd een leeftijd aangegeven. Dat is naar mijn mening altijd wel realistisch.
 
 Het is inderdaad een nieuwe tijd. Misschien zijn wij ook wel ouderwets. Ik zou wel blijven praten. Het gedrag zal niet minder worden, maar misschien begrijpen ze jouw argument ook wel.  Dan is er in ieder geval de neiging om wat eerder te stoppen 
 
Terug
Bovenaan